Dakdragers en rubberen voorruit strips reparatie

S80 Kinetic

Subject:

Dakdragers en rubberen voorruit strips reparatie

· 
Posted: 09.08.2023 - 16:47  ·  #1
Wie heeft dit wel eens gedaan?
Die verroeste dakkofferdragers (zie afbeeldingen), tenminste ik denk dat het dat zijn, en vergane rubberen strips rond de voorruit vervangen zonder de complete dakstrips los te maken?
Dit laatste is afgelopen week op dit forum al aan de orde gekomen in dit topic: raamtrim-v70-2003-restaureren-…28296.html
In ieder geval zegt Volservice dit te kunnen zonder de complete dakstrips te vervangen. Hoe ze het doen houden ze helaas geheim. Ze hebben er wel een Instagram post over gemaakt: https://www.instagram.com/p/CaPl1E6NwNz/
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
S80 Kinetic

Subject:

Re: Dakdragers en rubberen voorruit strips reparatie

· 
Posted: 10.08.2023 - 18:27  ·  #2
Vandaag lekker weertje. vrij van mijn werk en dus maar de stoute schoenen aangetrokken mbt. het vervangen van die lelijke vergane rubbers rond de voorruit.
Gisteravond nog wat aan het experimenteren geweest met zwarte Womi 216 polymeer technobond. In feite is dat gewoon ruitenkit dat ze bij bijvoorbeeld een Carglass ook gebruiken om ruiten te monteren. Stukje rubber vastgekit op een stuk kunststof en vannacht op laten drogen om te kijken wat het resultaat is. Super spul dat Womi! Hecht perfect op kunststof en rubber en wordt stevig met zonder dat het direct keihard en onflexibel wordt.
Eerst de vervangende rubberen strips (die ik bij Rima vandaan heb) afgeplakt en een deel van de voorruit naast de rubberen strips. Want, netjes werken is mijn devies. Daarna de oude strips verwijderd, die zaten al half los en waren meest vergaan dus dat was makkelijk. Die strips monteert Volvo trouwens ook maar gewoon met lijm bevestigd aan de sierlijst en trek je er zo af. Daarna onder de sierlijsten alle vuil eronder weg gehaald. Het leek wel een composthoop zoveel rotzooi dat er onder de strips zat. Daarna alle contactoppervlakken gereinigd met remmenreiniger en de sierlijsten waaraan de rubbers vastzitten ook afgeplakt. Toen op de vervangende strips de Womi Technobond aangebracht en de strips gemonteerd. Past eigenlijk perfect.
En nu drogen maar en uit laten harden. Kan dus helaas nog niet het eindresultaat laten zien want ga morgen pas het plakband eraf halen nadat de boel goed uitgehard is.
S80 Kinetic

Subject:

· 
Posted: 10.08.2023 - 18:31  ·  #3
Het eindresultaat laat ik morgen zien als de boel goed is uitgehard en al het tape is verwijderd.
Gummiebeer
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 10.08.2023 - 18:50  ·  #4
Ik ben benieuwd naar het resultaat!
Mijn rubbers zijn nog niet zover heen maar het zit er vast aan te komen.
Die verroeste aansluitpunten zijn mij wel een doorn in het oog.
S80 Kinetic

Subject:

· 
Posted: 10.08.2023 - 19:29  ·  #5
Quote door Gummiebeer

Ik ben benieuwd naar het resultaat!
Mijn rubbers zijn nog niet zover heen maar het zit er vast aan te komen.
Die verroeste aansluitpunten zijn mij wel een doorn in het oog.

Mijn rubbers waren echt heel ver heen. Deels al afgebrokkeld.
Denk dat 1 van de vorige eigenaren veel vakantie heeft gevierd in Spanje of zo. Combinatie hitte met zilte lucht denk ik. Je ziet het ook veel bij import auto's uit Japan dat de rubbers compleet vergaan zijn. Bij auto's uit koude landen zoals Noorwegen of Zweden zie je dat de rubbers vaak na vele jaren nog in uitstekende staat zijn.
Wat die verroeste aansluitpunten betreft, ik denk erover om de ruimte eromheen goed af te plakken en dan die aansluitpunten te behandelen met rust converter en daarna over spuiten met zinkspray. Dan blijven ze wel goed. Maar dat is een projectje voor later.
Ze eraf draaien gaat niet zonder de hele dakstrip te verwijderen. Die boutjes waarmee ze vast zitten zijn best lang. En de dakstrips demonteren ga ik niet doen. Mijn ervaring leert dat je die er nooit meer echt mooi strak terug op krijgt.
Knoem
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 40
Subject:

· 
Posted: 11.08.2023 - 09:50  ·  #6
Ziet er goed uit!, je bent mij net voor want ik heb de strips ook liggen om het zelfde klusje uit te voeren. Ik was ze van plan om ze te verlijmen en een dag later op de auto te monteren. Maar ik denk dat je met deze methode die jij nu hebt toegepast wel een strakker resultaat krijgt omdat de druk dan direct goed verdeeld is. Ik neem aan dat je niet te veel lijm hebt gebruikt?

En de goede rubbers die je hebt over gezet ,heb je die los gesneden van de sierstrips van de sloop? Ze zitten namelijk best goed vast had ik.al snel geconstateerd.
S80 Kinetic

Subject:

· 
Posted: 11.08.2023 - 11:22  ·  #7
Quote door Knoem

Ziet er goed uit!, je bent mij net voor want ik heb de strips ook liggen om het zelfde klusje uit te voeren. Ik was ze van plan om ze te verlijmen en een dag later op de auto te monteren. Maar ik denk dat je met deze methode die jij nu hebt toegepast wel een strakker resultaat krijgt omdat de druk dan direct goed verdeeld is. Ik neem aan dat je niet te veel lijm hebt gebruikt?

En de goede rubbers die je hebt over gezet ,heb je die los gesneden van de sierstrips van de sloop? Ze zitten namelijk best goed vast had ik.al snel geconstateerd.

Dankjewel.
Ik ga de boel vanmiddag even ontdoen van de tape.
Ik heb geen lijm gebruikt maar een soort ruitenkit. Merk is Womi 216. Dat spul kun je trouwens ook onder water gebruiken en wordt in de scheepvaart veel gebruikt voor het afdichten van patrijspoorten en zo. Het spul hecht zelfs op een vochtige ondergrond dus volgens mij ook goed bestand tegen weersinvloeden.
Bij Rima heb ik die rubbers er langzaam van onderen af afgehaald. Je moet aan de onderkant beginnen om ze er netjes af te krijgen. Als je vanaf de bovenkant begint op dat smalle stuk trek je ze stuk.
Inderdaad zaten ze bij de donorauto nog aardig vast. Maar die rubbers zijn dan ook nog in een goede staat en hebben schijnbaar weinig zon gezien. Zoals gezegd, van onderen af beginnen met loshalen en dan voorzichtig naar boven werken en dan krijg je ze er mooi heel af. De vergane rubbers op mijn auto zaten al gedeeltelijk los. Die vielen er zowat af en kon ik er heel erg gemakkelijk vanaf halen.
Knoem
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.08.2023 - 12:29  ·  #8
Heb je bij het opnieuw verlijmen van de goede rubbers de strips losgehaald of niet?
Knoem
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.08.2023 - 15:43  ·  #9
Klus ook voltooid. Vond het wel het makkelijkste om de rubbers te voorzien van kit en dan te plaatsen.

Vervolgens rand goed aangedrukt en het overtollige kits met terpentine verwijderd. Vervolgens een tapje er over om de boel strak tegen elkaar te houden. Nu ff drogen.
S80 Kinetic

Subject:

· 
Posted: 11.08.2023 - 17:27  ·  #10
Kijk, nog een Volvo voorzien van nieuwe strips.
Bij het verlijmen heb ik de daklijsten niet losgehaald. Ik vrees dat als je dat doet je ze nooit meer echt strak krijgt. Heb destijds die achterste lijsten rond de achterruit er een keer vanaf gehad ivm. het aanlopen van het kofferdeksel tegen die lijsten. Toen nieuwe clips besteld en de lijsten weer terug gemonteerd. Maar echt mooi strak zoals ze origineel uit de fabriek komen krijg je ze nooit meer. Althans, ik niet ondanks dat je die clips met een palletje strakker kan zetten.
Inmiddels heb ik zelf de nieuw verlijmde strips ontdaan van plakband en ben eerlijk gezegd blij met het resultaat. Eindelijke mooie strakke strips langs mijn voorruit en eindelijk verlost van die vergane dingen die erop zaten. En ze zitten er mooi vast op. Dat Womi is mooi spul om mee te werken! Natuurlijk, als je heel precies gaat kijken kan je zien dat dit de originele strips niet meer zijn, maar auto is ook al lang geen nieuwe meer. 100% perfectie zoals ze uit de fabriek komen bereik je natuurlijk nooit als amateur aan de straat.
Moet wel zeggen dat zo'n Volvo wel een beetje "goedkoop" in elkaar is gezet. Je merkt het ook aan de vele rammeltjes in zo'n Volvo interieur. Doet me een beetje denken aan een Skoda. Alles is met lijm en popnagels vastgezet waar het bij het meer premium VW en Audi alles netjes is vastgezet met schroeven en metalen clips zodat het op den duur gemakkelijk los te halen en te vervangen is. En misschien nog wel belangrijker, niet gaat rammelen. Zo'n Volvo is helemaal ver verwijderd van de doordachte en doortimmerde manier waarop een BMW of Mercedes in elkaar wordt gezet. Dat "kluis" gevoel van zo'n auto mis ik bij een Volvo. Rubberen strips die op een goedkope manier worden vast gelijmd aan de auto zal je bij die merken echt niet vinden. Volvo heeft dan de kwaliteit van haar motoren wel weer redelijk goed in orde. Maar wil Volvo aansluiting vinden bij de genoemde merken dan zal ze toch eerst de bouwkwaliteit van haar auto's drastisch moeten verbeteren.
In ieder geval zeer zeker een geslaagd projectje dat vervangen van de rubber strips!
Knoem
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.08.2023 - 23:00  ·  #11
Ziet er strak uit! Ben benieuwd naar mijn resultaat. Orgineel en nieuw zal ind beter zijn maar ja het is een auto van 20 jaar oud :) houd ook ergens op...
S80 Kinetic

Subject:

· 
Posted: 12.08.2023 - 13:51  ·  #12
Quote door Knoem

Ziet er strak uit! Ben benieuwd naar mijn resultaat. Orgineel en nieuw zal ind beter zijn maar ja het is een auto van 20 jaar oud :) houd ook ergens op...

Heb het resultaat net nog een keer bekeken en moet zeggen dat ik er erg tevreden over ben. Eindelijk af van die verrotte rubberen strips die erop zaten en totaal uit elkaar vielen. Wat een armoedige aanblik was dat.
Dat Womi is trouwens prachtig spul om mee te werken. Overtollige opgedroogde kit dat tussen de rubberen strip en de sierlijst uit kwam kon ik er gewoon afpeuteren met een glad resultaat tot gevolg. En ik durf wel met zekerheid te zeggen dat deze nieuwe strips strakker vastzitten dan toen de originele toen de auto uit de fabriek kwam.
Heb de nieuwe strips direct even behandeld met siliconen spray zodat deze op den duur wel goed blijven.
WillemV
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 12.08.2023 - 17:28  ·  #13
Nu ik weet dat ze toch no te vinden zijn, ga ik er ook op zoek naar.

Mijn complimenten voor het eindresultaat.
Knoem
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.08.2023 - 19:20  ·  #14
Ja foto's spreken voor zich 😀, ik ben ook blij met het resultaat
Gummiebeer
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 12.08.2023 - 19:38  ·  #15
Ook maar toegevoegd aan het to do lijstje.
Ziet er strak uit, complimenten! Altijd mooi als je zelf iets aan de Volvo doet en het goed uitpakt, iets om te genieten!

Selected quotes for multi-quoting:   0