Dakstrip S60 defect

WillemV
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

Dakstrip S60 defect

· 
Posted: 09.08.2023 - 17:41  ·  #1
Er lopen twee strips over het dak en rechtsachter haakt de strip achter de achterklep van mijn S60 als ik de klep open doe.

Is die grijs/zwarte strip te vervangen en ook niet onbelangrijk hoe (de)monteer ik dit.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
S80 Kinetic

Subject:

Re: Dakstrip S60 defect

· 
Posted: 09.08.2023 - 19:01  ·  #2
Die strips kun je er gewoon vanaf trekken. Zelf ook gedaan een tijdje geleden om een andere reden. En weer terug monteren met nieuwe clips want die gaan onherroepelijk stuk als je de dakstrip verwijderd. Maar of dit het probleem van het aanlopen van je achterklep op gaat lossen is een tweede. Bij mij heeft het in ieder geval niets geholpen.
Probleem is dat die ingewikkelde scharnierconstructie van de achterklep op den duur uitslijt en er speling op ontstaat.
Probeer maar eens tijdens het openen van je achterklep deze iets naar je toe te trekken. Dan loopt de achterklep plotseling niet meer tegen die strip aan. Wat ik zelf ook heb gedaan is het monteren van nieuwe gasveren voor de achterklep. Dit maakt het probleem wel iets minder en de achterklep loopt niet meer zo erg aan tegen de dakstrip. Maar oplossen doe je daarmee het probleem ook niet helemaal.
Ach, je moet er maar gewoon mee leren leven met al die kleine mankementjes aan zo'n oude Volvo.
De motor en mechaniek, in mijn geval de standaard 2.4, is super betrouwbaar en degelijk. Daar kan je niets van zeggen. Maar alles wat er omheen zit gaat op den duur stuk of verouderd erg snel. Zoals die rubberen dakstrips die helemaal vergaan en het interieur dat van alle kanten rammelt totdat je er zo'n beetje gek van wordt. Eergisteren in een BMW 3 serie gereden met dezelfde leeftijd als die van mijn Volvo. En ik moet zeggen, dat zit allemaal wel stukken strakker en degelijker in elkaar en wordt mooier oud. Maar ja, die hebben dan motorisch ook wel weer hun probleempjes.
WillemV
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 09.08.2023 - 19:28  ·  #3
Hmm… het is niet helemaal het antwoord wat ik wilde horen. Ik had al een beetje gegokt dat het eigenlijk de achterklep scharnieren zijn die het probleem veroorzaken.

Maar ik wil wel kijken of ik de strip gedeeltelijk kan (de)monteren, er is een chromen plaatje, net boven het raam, op de strip geplaatst en dat doet mij denken dat de strips in twee gedeeltes is geplaatst. Ik wil dus het achterste deel van de strip verwijderen en dan kijken of ik er iets aan kan doen, daarna met nieuwe clips.

De 3serie touring had ik nooit weg moeten doen. Het ding had 320 k gelopen, maar bleef lopen. De touring rijdt nog steeds rond in NH of in Polen.
S80 Kinetic

Subject:

· 
Posted: 09.08.2023 - 19:38  ·  #4
Mooie touring had je! Tijdloos model ook.
Wat de dakstrip betreft, je zou deze eraf kunnen halen en misschien aan de bovenzijde ietsje inkorten en dan terug monteren. Die dakstrips bestaan inderdaad uit 2 delen. Het stuk aan weerskanten van de achterruit zijn apart te verwijderen en zitten als het ware in de "grote" daklijst geklikt. Je ziet ook een overgang tussen onderste deel (dat aan weerskanten van de achterruit zit) en het bovenste deel dat op het dak zit.
WillemV
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 09.08.2023 - 19:41  ·  #5
Morgen bij de dealer een paar clips halen.
En een halve cm inkorten van de strip.

Bedankt voor het meedenken.
S80 Kinetic

Subject:

· 
Posted: 09.08.2023 - 20:24  ·  #6
Quote door WillemV

Morgen bij de dealer een paar clips halen.
En een halve cm inkorten van de strip.

Bedankt voor het meedenken.

Laat even weten hoe het eindresultaat is geworden.
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 36
Subject:

· 
Posted: 09.08.2023 - 20:41  ·  #7
Mijn strip van de 60 zakte ook altijd. Kon ik weer naar bove duwen. Al was het maar een paar mm. Dan was het weer goed voor een lange tijd.
WillemV
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 09.08.2023 - 20:50  ·  #8
@S80 Kinetic, ik zal het resultaat posten. Kan wel even duren want mijn project motor, de Yamaha XJ700X, moet ook af.

@Volvoscheurder, ik heb geprobeerd de strip naar boven te duwen, maar er zit geen beweging in.
S80 Kinetic

Subject:

· 
Posted: 09.08.2023 - 21:11  ·  #9
Quote door VOLVOSCHEURDER

Mijn strip van de 60 zakte ook altijd. Kon ik weer naar bove duwen. Al was het maar een paar mm. Dan was het weer goed voor een lange tijd.

Waar zou dat zakken door kunnen komen? Zitten die clips dan los?
Misschien door nieuwe clips te monteren en deze strakker te zetten dat de daklijst dan niet meer zakt?
Die clips zitten, als ze nieuw zijn een palletje aan waarmee je de lijst strak kunt zetten. Dat palletje kan je er na montage afbreken.
Deze zijn het: https://www.rendcarparts.nl/vo…/RD8622907
WillemV
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 09.08.2023 - 21:18  ·  #10
Het zijn in ieder geval niet de kosten.😜
WillemV
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 11.08.2023 - 10:42  ·  #11
De clips zijn besteld en de verzendkosten waren net zo hoog als de prijs van de clips.😉

Is er nog een methode om de achterste strip te (de)monteren? Ik wil niet als een malle aan de strip rukken en ook de chromen tussenstuk kapot maken.
S80 Kinetic

Subject:

· 
Posted: 11.08.2023 - 11:12  ·  #12
Quote door WillemV

De clips zijn besteld en de verzendkosten waren net zo hoog als de prijs van de clips.😉

Is er nog een methode om de achterste strip te (de)monteren? Ik wil niet als een malle aan de strip rukken en ook de chromen tussenstuk kapot maken.

Wat bedoel je eigenlijk met dat chromen tussenstuk?
Bij mij zit er ook een tussenstuk tussen, een soort overgang tussen de onderste strip en de dakstrip.
Maar bij mij is deze gewoon in carrosseriekleur gespoten.
WillemV
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 11.08.2023 - 11:56  ·  #13
Bij mij is het tussenstuk van chroom.
S80 Kinetic

Subject:

· 
Posted: 12.08.2023 - 12:52  ·  #14
Ik denk dat als je de verflaag eraf haalt je dan een chroom laag tegen komt.
Normaal, af fabriek, zijn die dingen gewoon in carrosseriekleur gespoten.
WillemV
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 12.08.2023 - 13:04  ·  #15
Oké, ik heb de auto zo gekocht en mij maakt het niet zoveel uit.

Belangrijkste is dat ik weet hoe ik de strips (de)monteer gewoon trekken?

Selected quotes for multi-quoting:   0