Heb je ff? Haha! Hier kan ik over meepraten. De oostkust van Spanje ken ik niet zo heel goed, maar Benidorm zou ik persoonlijk met een grote boog omheen rijden. Maar alles is afhankelijk van smaak (of wansmaak
) uiteraard. En afhankelijk wanneer je daar bent. Buiten het seizoen (juli-augustus) is het wel te doen, maar dan nog zijn er veel mooiere stranden / plaatsen om te overnachten. Tenzij je er langsgaat om 'het een keer gezien te hebben' (idem Gibraltar, daar hoef je ook niet meer dan een middag te besteden als je het mij vraagt).
Dus de hamvraag is wel een beetje: wat zoek je? Natuur / rust; stad of liever dorp; nachtleven; etc. Zal wel een beetje van alles zijn wellicht, dus dan kan de lijst met tips nogal lang worden. Als ik er zo wat uit mijn mouw schudt op jouw indicatieve route:
- Italie: berg- en wijngebied rond Aosta heeft mij positief verrast (idem de rit langs de Mont Blanc vanuit Zwitserland) en Turijn als stad ook. Daar in de buurt zijn ook de grote Italiaanse automerken te vinden met musea etc, mocht je daar behoefte aan hebben.
Spanje oost/zuid
- Valencia: mocht je in maart al in die buurt zijn, hou dan rekening met Las Fallas feesten in Valencia. Geweldig spektakel met dagelijks vuurwerk, prachtige kunstwerken die eind van die week allemaal in de fik gaan. En Spaanse gezelligheid dus iedereen op straat en borrelen maar.
Alicante heeft iets soortgelijks maar dan wat kleinschaliger, richting juni, San Juan (of Sant Xoan oid in Valenciaans).
- Andalusie heeft veel cultureel moois, zoals Granada, Cordoba, Sevilla. Allemaal steden die het bezoeken waard zijn. Cazorla en de sierra (berggebied) schijnt ook erg mooi te zijn, wil ik zelf nog eens naartoe. Sierra Nevada bij Granada als je de bergen in wilt. Ronda is een bekende trekpleister door de diepe vallei die door het dorp loopt, met bijzondere brug erover. Het dorpje zelf vond ik niet zo bijzonder, maar leuk om langs te rijden als je in de buurt bent of een uitstapje maakt.
Kustdorpje Nerja schijnt erg mooi te zijn, google maar eens.
- Gibraltar vond ik zelf niet erg bijzonder, maar 'wel leuk om eens gezien te hebben'. Uitstapje er naartoe is leuk. Ik zou wel buiten de grens parkeren en de grens overlopen (die dwars over de landingsbaan van het vliegveld loopt, dat is wel geinig), anders sta je lang in de rij met je auto. En in Gibraltar kan je toch nergens parkeren en een ritje of kabelbaan naar de top vd berg is zo geregeld, word je op elke straathoek mee doodgegooid.
- Zahara de los Atunes en die kust daar in de buurt is behoorlijk chill, veel beach bars en relaxte sfeer
- Tarifa is zo'n beetje Europa's walhalla voor wind- en kitesurfers.
- Kust richting Cadiz zijn veel mooie plekken te vinden, heb zo niets specifieks in gedachten.
Portugal
- Beetje generaliserend, maar in mijn ervaring zijn Portugezen enorm vriendelijk en taalvaardig (zowat iedereen spreekt naast hun moedertaal ook goed Engels en vaak ook Spaans) maar op de snelweg jakkeren ze als maniakken. Je wordt continu van de linkerbaan gedrukt als je niet minstens 20 km/u boven de max rijdt. En kijk ook even bij de ANWB over tolwegen info, zij hebben nogal een speciaal systeem.
- Zuidkust Portugal is zowat overal mooi. Meer en minder toeristische plekjes te vinden (m.n. "meer"... de Algarve is druk binnen het seizoen)
- Te lang geleden dat ik in de zuidelijke helft was, er staat me zo niet veel specifieks meer bij.
- Lissabon, Cascais en Sintra zijn het bezoeken waard.
- Nazaré is het Europees Walhalla voor big wave surfing, al zijn de grootste golven in de winterperiode. Wellicht toch een bezoek waard als je in de buurt bent.
- Porto vind ik prachtig.
- Atlantische kust (Portugal, Galicie): niet echt relaxed zwemmen in de zee, ijskoud water (16 graden is wel de max in de zomer)
Spanje noord
- Rias Baixas, de zee-armen boven Portugal, dat hele gebied is prachtig. Mooie natuur, helder water, heerlijk eten, leuke dorpjes zoals bijv. Bayona, A Guarda, Combarro, Pontevedra (stad). De mooiste stranden van de regio zijn rond Bueu, maar er is heel veel moois te vinden daar (ook beetje afhankelijk van de windrichting, soms word je gezandstraald maar dan is er elders wel een beschut strandje te vinden). Sanxenxo is het meest toeristische daar, mocht je nog willen gaan clubben ofzo.
- Santiago de Compostela en Finisterre zijn wereldberoemde pelgrimsoorden. Beide een bezoekje waard.
- In het noorden (Costa da Morte) heb je nog een paar van die zeearmen. Veel minder bekend, minder toeristisch, ook mooi, maar heel vaak mist daar in die buurt dus niet zo voor de hand liggend.
- Voordat je Asturias in rijdt MOET je langs 'Praia As Catedrais' / Playa Las Catedrales (strand van de kathedralen) maar wel bij laag tij, anders kan je het strand niet op.
- Over Asturias kan ik nog wel een pagina volschrijven, tips genoeg, afhankelijk van of je de kust wilt volgen of het binnenland in wilt. Kom maar een pintje / wijntje pakken als je in Oviedo of buurt bent
- Qua stranden zijn de mooiste rond Llanes, in het oosten van de provincie, maar er is elders ook veel moois te vinden.
- Bezoekje aan de bergmeren en kathedraal van Covadonga is de moeite waard, maar wel buiten het zomerseizoen anders mag je zelf niet omhoog rijden. Idem de Picos de Europa als berggebied (alhoewel je daar niet echt in kan met de auto). Bezoekje aan bijv. bergdorpje Bulnes is leuk.
- Als je richting Cantabrie rijdt, zeker de grotten van 'El Soplao' bezoeken. Adembenemend en bijna uniek in de wereld vanwege de bijzondere formaties (niet de typische stalactieten, maar daar groeien formaties van kristalachtige substanties, letterlijk schitterend).
- Mundaka is ook een bekend surfoord. San Juan de Gaztelugatxe (ja, bereid je maar voor op Baskische namen daar) is ook wel bijzonder.
- Stierenrennen van Pamplona en de feesten daaromheen, mocht je daar begin juli zijn.
- Bilbao (met Guggenheim museum) en San Sebastian zijn beide superleuke steden.
Kan je daar even mee vooruit! Veel plezier met plannen, ik hoor het wel als je in de buurt bent!