Hierbij mijn ervaringen met het hersolderen van de DIM printplaat
Een paar weken geleden reed ik in onze S60 ons dochtertje naar zwemles. Ze vroeg me wat dat klikkende geluid was en ik legde haar uit dat dit kwam van de richting aanwijzers. Ik wil haar wijzen op de groene pijltjes op het dashboard als ik me besef, dat alles uit is; de meters, de lichtjes. Maar de motor loopt wel gewoon.
Op de terugrit werkt het dashboard weer gewoon als nooit tevoren. Even rond zoeken op dit forum en wat andere fora; veel voorkomend probleem van modeljaren 2000-2003 na de 2 ton kilometers. Een of meerdere soldeerverbindingen worden slecht, en maken geen goed contact.
Hier op het forum werd aanbevolen het dashboard cluster te laten repareren. Meerdere adressen in het westen van het land. Maar op andere fora vond ik ook mensen die zelf de verbindingen en chips hadden gehersoldeert.
Er waren meerdere filmpjes van mensen die een hetelucht pistool gebruiken. Maar een van de electronica bedrijven die reparaties uitvoert, gaf aan dat men veelvuldig de printplaat te heet laat worden waardoor die gaat opzetten.
De manier om het te doen is met een techniek genaamd flux soldering.
Mooi uitgezocht, maar ik heb alleen maar basis soldeer ervaring met een standaard bout. Na wat informatie te hebben ingewonnen bij een ex-collega met veel soldeer ervaring, heb ik een instapmodel soldeerstation gekocht, een flux pen, desoldeerdraad en schoonmaak vloeistof (isopropanol alcohol).
Het dashboard cluster was redelijk eenvoudig uit de auto te halen. Ook het open halen van het cluster was eenvoudig. Bij mijn model hoef je alleen maar een serie schroefjes te verwijderen en dan komt de witte achterkant los. Je kunt dan voorzichtig de printplaten uit het cluster halen. Bij nieuwer modeljaren moet je de voorkant van het cluster losklikken en de wijzers van de klokjes verwijderen, voordat de printplaat eruit wil.
Toen met wattenstaafjes gedipt in de alcohol de blauwe substantie van de 4 chips gehaald. Dit kost serieus tijd en veel wattenstaafjes
Vervolgens heb ik de 4 grote chips, 6 kleine chips en de spanningsregulator hergesoldeert.
Ik heb het dashboard nu 3 keer los gehad voordat de fix permanent was.
Fouten die ik gemaakt heb:
- De eerste keer had ik het soldeerstation op 250 graden staan. Dat bleek te weinig.
- Ik gebruikte de drag-soldering techniek. Het idee is dat je de pootjes ruim in de flux zet met een flux pen. Door je soldeerpunt over de pinnen te halen is het de bedoeling dat je met zeer geringe warmte de soldeer opnieuw laat vloeien waarbij de flux ervoor zorgt dat er geen bruggen ontstaan tussen pinnen. Maar dat ging bij mij niet lekker. Ik kreeg juist bruggen die ik weer moest zien te op te lossen.
- Initieel gebruikte ik geen extra soldeer. Later had ik beter resultaat door een heel klein beetje soldeer op de tip te doen, alvorens één kant van een chip te hersolderen.
- Ik heb direct alle 4 de grote chips gedaan. De chip het dichts bij het informatie display, heeft de meeste en kleinste pinnen. Hier had ik veel problemen met bruggetjes en heb ik juist verbindingen verbroken waardoor het informatiedisplay niet meer werkte ook wanneer de rest van het dashboard even wel werkte
- Bij het solderen van de spanningsregulator wilde ik extra tin toevoegen. Gezien het jaartal was het niet duidelijk of er loodvrije tin of loodhoudende tin gebruikt was. Ik ging uit van loodvrije tin, maar dat was niet het geval.
Wat heb ik geleerd/tips:
- Zet je soldeerstation op 330 graden celsius
- Gebruik loodhoudende tin
- Flux de pootjes goed in
- Doe een minibeetje tin op de tip en hersoldeer pootje voor pootje. Waarbij je van de chip af in de richting van het pootje beweegt.
- Hersoldeer eerst alleen de spanningsregulator (met extra tin). Als dat het niet oplost doe dan de rest van de chips. Begin met de makkelijkste, dus de kleintjes.
Na een week met een werkend dashboard, durf ik te stellen dat het probleem in de verbindingen van de spanningsregulator zat. Het dashboard zal nog een keer los moeten om te proberen het informatie display weer aan de praat te krijgen
Om de eventuele SRS melding te resetten moet je auto aan VIDA.
Links:
- Goede overzicht video met juiste procedure
- Meer in detail, maar wel met heteluchtpistool
Een paar weken geleden reed ik in onze S60 ons dochtertje naar zwemles. Ze vroeg me wat dat klikkende geluid was en ik legde haar uit dat dit kwam van de richting aanwijzers. Ik wil haar wijzen op de groene pijltjes op het dashboard als ik me besef, dat alles uit is; de meters, de lichtjes. Maar de motor loopt wel gewoon.
Op de terugrit werkt het dashboard weer gewoon als nooit tevoren. Even rond zoeken op dit forum en wat andere fora; veel voorkomend probleem van modeljaren 2000-2003 na de 2 ton kilometers. Een of meerdere soldeerverbindingen worden slecht, en maken geen goed contact.
Hier op het forum werd aanbevolen het dashboard cluster te laten repareren. Meerdere adressen in het westen van het land. Maar op andere fora vond ik ook mensen die zelf de verbindingen en chips hadden gehersoldeert.
Er waren meerdere filmpjes van mensen die een hetelucht pistool gebruiken. Maar een van de electronica bedrijven die reparaties uitvoert, gaf aan dat men veelvuldig de printplaat te heet laat worden waardoor die gaat opzetten.
De manier om het te doen is met een techniek genaamd flux soldering.
Mooi uitgezocht, maar ik heb alleen maar basis soldeer ervaring met een standaard bout. Na wat informatie te hebben ingewonnen bij een ex-collega met veel soldeer ervaring, heb ik een instapmodel soldeerstation gekocht, een flux pen, desoldeerdraad en schoonmaak vloeistof (isopropanol alcohol).
Het dashboard cluster was redelijk eenvoudig uit de auto te halen. Ook het open halen van het cluster was eenvoudig. Bij mijn model hoef je alleen maar een serie schroefjes te verwijderen en dan komt de witte achterkant los. Je kunt dan voorzichtig de printplaten uit het cluster halen. Bij nieuwer modeljaren moet je de voorkant van het cluster losklikken en de wijzers van de klokjes verwijderen, voordat de printplaat eruit wil.
Toen met wattenstaafjes gedipt in de alcohol de blauwe substantie van de 4 chips gehaald. Dit kost serieus tijd en veel wattenstaafjes
Vervolgens heb ik de 4 grote chips, 6 kleine chips en de spanningsregulator hergesoldeert.
Ik heb het dashboard nu 3 keer los gehad voordat de fix permanent was.
Fouten die ik gemaakt heb:
- De eerste keer had ik het soldeerstation op 250 graden staan. Dat bleek te weinig.
- Ik gebruikte de drag-soldering techniek. Het idee is dat je de pootjes ruim in de flux zet met een flux pen. Door je soldeerpunt over de pinnen te halen is het de bedoeling dat je met zeer geringe warmte de soldeer opnieuw laat vloeien waarbij de flux ervoor zorgt dat er geen bruggen ontstaan tussen pinnen. Maar dat ging bij mij niet lekker. Ik kreeg juist bruggen die ik weer moest zien te op te lossen.
- Initieel gebruikte ik geen extra soldeer. Later had ik beter resultaat door een heel klein beetje soldeer op de tip te doen, alvorens één kant van een chip te hersolderen.
- Ik heb direct alle 4 de grote chips gedaan. De chip het dichts bij het informatie display, heeft de meeste en kleinste pinnen. Hier had ik veel problemen met bruggetjes en heb ik juist verbindingen verbroken waardoor het informatiedisplay niet meer werkte ook wanneer de rest van het dashboard even wel werkte
- Bij het solderen van de spanningsregulator wilde ik extra tin toevoegen. Gezien het jaartal was het niet duidelijk of er loodvrije tin of loodhoudende tin gebruikt was. Ik ging uit van loodvrije tin, maar dat was niet het geval.
Wat heb ik geleerd/tips:
- Zet je soldeerstation op 330 graden celsius
- Gebruik loodhoudende tin
- Flux de pootjes goed in
- Doe een minibeetje tin op de tip en hersoldeer pootje voor pootje. Waarbij je van de chip af in de richting van het pootje beweegt.
- Hersoldeer eerst alleen de spanningsregulator (met extra tin). Als dat het niet oplost doe dan de rest van de chips. Begin met de makkelijkste, dus de kleintjes.
Na een week met een werkend dashboard, durf ik te stellen dat het probleem in de verbindingen van de spanningsregulator zat. Het dashboard zal nog een keer los moeten om te proberen het informatie display weer aan de praat te krijgen
Om de eventuele SRS melding te resetten moet je auto aan VIDA.
Links:
- Goede overzicht video met juiste procedure
- Meer in detail, maar wel met heteluchtpistool