Dashboardverlichting flikkert bij inschakelen alarmlichten

Ed-Raket

Subject:

Dashboardverlichting flikkert bij inschakelen alarmlichten

· 
Posted: 04.02.2025 - 15:52  ·  #1
Ik kwam er gisteren achter dat mijn dashboardverlichting van mijn V70 2.4 flikkert als ik de alarmlichten in schakel bij stationair draaiende motor.
Een tak was vast gaan zitten onder de auto en maakte een akelig schurend geluid. Dus ik de auto aan de kant van de straat zetten, alarmlichten aan en tak verwijderd. Bij het terug instappen viel me op dat de hele dashboardverlichting knippert/flikkert als de alarmlichten zijn ingeschakeld. Dus, als de beide pijlen voor links en rechts afslaan oplichten gaan de andere knoppen zachter branden en omgekeerd.
Wat zou dit kunnen zijn? Een accu die minder wordt? Tijdens het rijden zie ik op mijn voltmeter dat de dynamo netjes bij laadt.
14V bIJ stationair tot 14,3V bij rijden op de snelweg. Lijkt mij dikke prima.
Mijn buurman vertelde me vanmorgen dat dit gewoon normaal is en ik me geen zorgen hoef te maken. De alarmverlichting trekt nu eenmaal behoorlijk wat stroom.
Toch lijkt het mij dat deze auto's zo niet uit de fabriek zijn gekomen.
Iemand een suggestie?
hnoordhuis
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 56
Subject:

Re: Dashboardverlichting flikkert bij inschakelen alarmlichten

· 
Posted: 04.02.2025 - 16:49  ·  #2
Volgens mij hoort dat niet duidelijk zichtbaar te knipperen hoor.
De laadspanning lijkt mij prima, bij stationair draaiende motor heb je niet zo veel stroom natuurlijk maar daar heb je een accu voor.

Ik denk dat ik es zou kijken of de massaklem van de accu schoon is en goede verbinding maakt.

Succes!

Henk
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.02.2025 - 17:55  ·  #3
Yep, dat wijst naar een massaprobleempje; ik zou ook beginnen bij de minpool van de accu en de aansluiting aan de carrosserie, maar kan evengoed een ander massapunt zijn, want de alarmverlichting zit nu eenmaal op alle hoeken van de auto, en de carrosserie zit in de stroomkring als massaverbinding.
Bij accupool kan het ook de kabel zijn, de kant waar de koperen kabel aangesloten is op de klem. Je zou eens kunnen beginnen met de aansluitingen in te spuiten met contactspray, dat verwijdert oxidatie en als er een aansluiting los zit kan die vloeistof mogelijk tussen de aansluiting dringen en zou je mogelijk een verbetering moeten kunnen zien op het dashboard. Als de aansluiting goed vast zit zal de spray enkel aan de buitenkant blijven en niet veel doen waarschijnlijk. Losmaken, schoonmaken en weer vastmaken is beter, maar wel meer werk. Misschien kan je een aansluiting vinden die wat is uitgeslagen, dan zou ik daar beginnen. Als je geen massaproblemen hebt in de rest van de auto, dan beginnen bij accu en de massa-aansluiting waar het dashboard ook aan zit.
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 04.02.2025 - 23:20  ·  #4
Bolbo, Ik denk dat je laatste opmerking raak is. Het moet haast wel een massaprobleem zijn, maar ik denk ergens rond het dashboard.
Ed-Raket

Subject:

· 
Posted: 05.02.2025 - 20:45  ·  #5
Dank jullie allen voor de antwoorden.
Hier kan ik wel wat mee.
Ok, massaprobleem dus. Zoiets had ik al gedacht want accu en dynamo moeten nog in goede staat zijn. Accu wordt ook netjes met 14/14,3 volt bijgeladen tijdens het rijden.
Vraagje, waar kan ik de massakabel voor het dashboard precies vinden?
Nu moet ik wel zeggen, dat knipperen van de dashboard verlichting terwijl de alarmlichten zijn ingeschakeld is me maandag pas opgevallen. Kan gewoon zijn dat de auto dit altijd al deed maar, gelukkig, heb ik de alarmlichten nog nooit nodig gehad. Enkele keer wel eens kort gebruikt tijdens ontstaan van een file om achterliggers te waarschuwen maar dat was overdag met fel zonlicht en dan valt het dus ook niet op.
Ik zal eens het één en ander aan massa checken.
Mooi dat dit zou kunnen worden opgelost. Maar ondertussen rijdt de auto er niet slechter om.

Selected quotes for multi-quoting:   0