DDM-0049 melding

steinenj

Subject:

DDM-0049 melding

· 
Posted: 20.06.2023 - 18:40  ·  #1
Hoi,

Ik heb een DDM-0049 Control module Internal fault. The control module "Limp Home" program has been initiated.

Volgens VIDA is het dan een faulty unit en moet ie vervangen worden. Geen idee wat met de limp home mode van die module bedoeld wordt. maar alle knoppen werken, sloten etc ook. Alleen klapt de linker buitenspiegel soms moeilijk uit, maar ik heb meer het idee dat dat een mechanisch probleem is dan de DDM. Of kan deze DDM fout komen doordat de spiegel moeite heeft met uitklappen? Wat me opviel is dat dat die DDM-0049 *meteen* na het resetten terugkomt, in die tijd heb ik nog niets met de spiegel kunnen doen al had ik het gewild.

Bedankt alvast!
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

Re: DDM-0049 melding

· 
Posted: 20.06.2023 - 19:07  ·  #2
Limp home mode is het noodloopprogramma.
Maar kan me niet voorstellen dat dit wordt geactiveerd door een niet uitklappende spiegel.
steinenj

Subject:

· 
Posted: 20.06.2023 - 19:11  ·  #3
inderdaad, ik lees het ook als de 'limp home' mode van de DDM zelf, maar wat ik daar dan onder moet verstaan? Dat de ramen maar half open gaan? 😂
steinenj

Subject:

· 
Posted: 28.06.2023 - 20:22  ·  #4
ik heb intussen een andere spiegel gemonteerd, die werkt iets beter maar gaat nog steeds in precies de helft van de gevallen niet mee in/uit terwijl de rechter wel netjes gaat...

intussen de DDM uit elkaar gehaald en schoongemaakt maar zie er niet echt iets spannends aan... moet daar bij het vervangen nog iets aan geprogrammeerd worden (ik heb eentje uit hetzelfde jaar, 5 weken verschil productiedatum, uit een S60, op het oog)?
steinenj

Subject:

· 
Posted: 02.07.2023 - 09:18  ·  #5
Andere DDM erin... nu is het beter, maar nog niet helemaal opgelost. Beide spiegels gaan nu altijd samen in en uit, maar... De spiegel aan de passagierskant reageert altijd direct en goed, edoch die aan de bestuurderskant gaat:
- soms direct en synchroon met de passagierskant
- soms pas na een seconde of 5
Maar ze gaan dus wel atijd samen in of uit, alleen niet altijd direct.

Dus met een andere spiegel en een andere DDM, waar kan dit nog aan liggen?

UPDATE: ik merk net dat ik als even (10 sec) wacht tussen het in- of uitklappen, ze altijd allebei goed gaan. Alleen als ik te snel achter elkaar in- of uitklap, dan gaat de bestuurdersspiegel pas na een seconde of 5 mee.
Ook raar, de DDM-0049 blijft terugkomen na resetten, zelfs als ik niks doe met de wagen. Na reset is ie (uiteraard) groen in VIDA, maar na een seconde of 20-30 komt ie even vrolijk weer terug.
Met een beetje geduld doen de spiegels in het elk geval weer goed, de DDM-melding kan me gestolen worden. Maar ik zou het wel willen begrijpen alsnog...
joriz
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 02.07.2023 - 09:31  ·  #6
Ik heb dat ook; bij te weinig tijd tussen in en uitklappen raken de spiegels enigszins van slag.
Maar in de praktijk komt het zelden voor dat de spiegels in en snel daarna weer uitgeklapt moeten worden (Of andersom).
steinenj

Subject:

· 
Posted: 02.07.2023 - 09:47  ·  #7
Ja ik kan hier ook prima mee leven hoor... maar blijf alleen nieuwsgierig waardoor het komt en waarom ik niet van die DDM-0049 af raak :)

Selected quotes for multi-quoting:   0