Beste Forum leden,
Bij deze een bijdrage over een reparatie die ik mede met hulp op dit forum heb kunnen uitvoeren aan mijn AWD systeem (Haldex gen 3).
Probleem:
Tijdens kerstvakantie bleek in Oostenrijk de achterwielen niet te gaan draaien bij een klein ijzig hellinkje waarbij de voorwielen doorspinden. Diverse fora geraadpleegd en moeten concluderen dat dit aan een defect in/aan de Haldex zou zitten. Ik had geen enkele foutmelding zichtbaar op mijn dashboard. Ik begrijp dat sommigen dit bij een defecte DEM nog wel eens krijgen.
Overigens merk je het ook dat de achterwielen niet meedoen bij bv hard optrekken op nat wegdek. In dat geval blijven de voorbanden langer meespinnen dan je gewend bent, omdat er geen achterwielen zijn die mee gaan aandrijven. Een in de sneeuw is uiteraard echter veel duidelijker.
Aanpak.
Geholpen door een forumlid ben ik begonnen met uitlezen van de auto mbv Vdash. Hierbij viel direct op dat er geen mogelijkheid was om met de DEM module te communiceren. Dit is de module die de Haldex aanstuurt en zit op de Haldex gemonteerd. Zeer verdacht dus als je AWD niet werkt. De foutcode die de Vdash gaf was: " CEM-1A64 - Communication with DEM . Signal missing".
Via diverse websites kunnen uitvinden dat dit probleem twee bronoorzaken kan hebben:
1. De DEM was defect of
2. De pomp was defect waardoor kortsluiting ontstaat. Hierdoor brandt zekering door en verliest de DEM zijn voeding en dus ook zijn communicatie.
Als eerste de zekering gecontroleerd die bleek in orde te zijn. En hiermee verviel dus foutoptie 2.
Toen auto de brug op en met 4 wielen los in "drive" gezet. Voorwielen draaiden en achterwielen beleven stil staan. Dat hoort natuurlijk niet. Tijdens deze ook de aandrijfas naar achteren gecontroleerd of deze draaide. Dit kan soms ook leiden tot dit storingsbeeld, schijnbaar. Dit bleek in orde te zijn.
De DEM dus uiteindelijk losgehaald, maar voor de zekerheid vooraf gecontroleerd met 12V tester of de voeding naar deze DEM in orde was. Dit was OK en dus finaal geconcludeerd dat DEM defect was. Bij het uitnemen van de DEM heb ik het ventiel en drukopnemer laten zitten, zodat er geen olie uit de Haldex zou komen. Ik begreep van de reparateur dat hij bij het terugplaatsen deze wel heeft losgenomen, omdat het terugplaatsen van de DEM makkelijker gaat met deze twee onderdelen in de DEM dan in de Haldex. Hierbij kwam overigens slechts een zeer geringe hoeveelheid olie vrij. De DEM vervolgens laten repareren door Frans Erich van ETS1 in Nieuwendijk. Was door hem na ontvangst per post direct dezelfde dag klaar, top service dus.
Bij loshalen van DEM was helaas boutje afgebroken (stalen bout in aluminium huis.....). Deze moest worden uitgeboord en dit is nog best een tricky klusje. Gelukkig was het de onderste bout en hier kan je prima bij. Uiteindelijk wel nieuwe draad moeten tappen, dus van M5 naar M6 gegaan. Ik begreep van de reparateur dat hier ruimte voor was.
Voordat de stekkers zijn teruggestoken in de DEM nog even gecontroleerd hoe het oliepompje draaide door 12V op min en plus te plaatsen. Dit maakte een prima geluid en dus geconcludeerd dat deze in orde was.
Toen met 4 wielen in de lucht proef gedraaid. Na het plaatsen van versnelling in "drive" bleken deze nu wel mee te draaien. Hiermee geconcludeerd dat de DEM en Haldex nu in orde zijn.
Ik hoop het AWD systeem de komende krokusvakantie te kunnen en. Een dik pak sneeuw op de weg omhoog aub!
Zo, dat was het. Als er vragen zijn, laat maar horen.
Gr
Bas
Bij deze een bijdrage over een reparatie die ik mede met hulp op dit forum heb kunnen uitvoeren aan mijn AWD systeem (Haldex gen 3).
Probleem:
Tijdens kerstvakantie bleek in Oostenrijk de achterwielen niet te gaan draaien bij een klein ijzig hellinkje waarbij de voorwielen doorspinden. Diverse fora geraadpleegd en moeten concluderen dat dit aan een defect in/aan de Haldex zou zitten. Ik had geen enkele foutmelding zichtbaar op mijn dashboard. Ik begrijp dat sommigen dit bij een defecte DEM nog wel eens krijgen.
Overigens merk je het ook dat de achterwielen niet meedoen bij bv hard optrekken op nat wegdek. In dat geval blijven de voorbanden langer meespinnen dan je gewend bent, omdat er geen achterwielen zijn die mee gaan aandrijven. Een in de sneeuw is uiteraard echter veel duidelijker.
Aanpak.
Geholpen door een forumlid ben ik begonnen met uitlezen van de auto mbv Vdash. Hierbij viel direct op dat er geen mogelijkheid was om met de DEM module te communiceren. Dit is de module die de Haldex aanstuurt en zit op de Haldex gemonteerd. Zeer verdacht dus als je AWD niet werkt. De foutcode die de Vdash gaf was: " CEM-1A64 - Communication with DEM . Signal missing".
Via diverse websites kunnen uitvinden dat dit probleem twee bronoorzaken kan hebben:
1. De DEM was defect of
2. De pomp was defect waardoor kortsluiting ontstaat. Hierdoor brandt zekering door en verliest de DEM zijn voeding en dus ook zijn communicatie.
Als eerste de zekering gecontroleerd die bleek in orde te zijn. En hiermee verviel dus foutoptie 2.
Toen auto de brug op en met 4 wielen los in "drive" gezet. Voorwielen draaiden en achterwielen beleven stil staan. Dat hoort natuurlijk niet. Tijdens deze ook de aandrijfas naar achteren gecontroleerd of deze draaide. Dit kan soms ook leiden tot dit storingsbeeld, schijnbaar. Dit bleek in orde te zijn.
De DEM dus uiteindelijk losgehaald, maar voor de zekerheid vooraf gecontroleerd met 12V tester of de voeding naar deze DEM in orde was. Dit was OK en dus finaal geconcludeerd dat DEM defect was. Bij het uitnemen van de DEM heb ik het ventiel en drukopnemer laten zitten, zodat er geen olie uit de Haldex zou komen. Ik begreep van de reparateur dat hij bij het terugplaatsen deze wel heeft losgenomen, omdat het terugplaatsen van de DEM makkelijker gaat met deze twee onderdelen in de DEM dan in de Haldex. Hierbij kwam overigens slechts een zeer geringe hoeveelheid olie vrij. De DEM vervolgens laten repareren door Frans Erich van ETS1 in Nieuwendijk. Was door hem na ontvangst per post direct dezelfde dag klaar, top service dus.
Bij loshalen van DEM was helaas boutje afgebroken (stalen bout in aluminium huis.....). Deze moest worden uitgeboord en dit is nog best een tricky klusje. Gelukkig was het de onderste bout en hier kan je prima bij. Uiteindelijk wel nieuwe draad moeten tappen, dus van M5 naar M6 gegaan. Ik begreep van de reparateur dat hier ruimte voor was.
Voordat de stekkers zijn teruggestoken in de DEM nog even gecontroleerd hoe het oliepompje draaide door 12V op min en plus te plaatsen. Dit maakte een prima geluid en dus geconcludeerd dat deze in orde was.
Toen met 4 wielen in de lucht proef gedraaid. Na het plaatsen van versnelling in "drive" bleken deze nu wel mee te draaien. Hiermee geconcludeerd dat de DEM en Haldex nu in orde zijn.
Ik hoop het AWD systeem de komende krokusvakantie te kunnen en. Een dik pak sneeuw op de weg omhoog aub!
Zo, dat was het. Als er vragen zijn, laat maar horen.
Gr
Bas