Het zal je maar gebeuren:
Een paar maanden geleden rijd ik op zondagmorgen om halfvier ’s nachts op de A28. Voor mij niet gebruikelijk en aangezien er geen kip op de weg is ontstaat het idee om eens uit te proberen of er nog wat pit zit in die oude diesel van me. Typisch een situatie waarbij de omstandigheid de mogelijkheid creëert.
Het gaspedaal wordt verder ingetrapt en juist op het moment dat ik denk; die officiële aangegeven maximum snelheid haalt hij makkelijk en vlot komt plotseling de niet te missen melding: koelvloeistof temperatuur te hoog, stop motor.
Hevig geschrokken en onder een hoge input van adrenaline stop ik de motor maar laat de auto uitrollen, wordt er door de rijwind toch nog iets gekoeld, om hem vervolgens op de vluchtstrook tot stilstand te brengen.
Na het openen van de motorkap blijkt dat het motorcompartiment gewoon droog is behalve bij het tankje van de koelvloeistof, daar is het wel iets nat maar toch ook weer niet overmatig. Wat nu?
Na enig aarzelen de motor weer gestart. Deze slaat direct aan….. geen witte rook uit de uitlaat…..de temperatuurmeter staat aanmerkelijk lager. De automaat in D en voorzichtig komt de V70 weer in beweging met een zenuwachtige bestuurder die angstvallig de temperatuurmeter in de gaten houdt. Zolang de snelheid tot zo’n 60-70 km/uur beperkt blijft ,blijft ook de meter op de normale stand staan, wordt er iets verhoogd klimt ook de meter naar het rode gebied.
Al met al lukt het om op deze manier thuis te komen.
In de dagen erna bleek dat het niets te maken had met mijn eerste gedachte: een niet werkende thermostaat, maar met de voor mij nagenoeg uitgesloten mogelijkheid: een defecte waterpomp, en dat 3000 km voor de distributie wissel waarbij de pomp sowieso vervangen zou worden. Wat heeft zo’n ding nu uiteindelijk te verduren, toch niks: een beetje in water staan te draaien.
Bijgevoegd een foto, voor sommigen iets wat je al eerder wist, voor mij nieuw. Een waterpomp met een kunststof schoepenrad komt er bij mij niet weer in.
Inmiddels een paar duizend km verder kan ik ontspannen vaststellen dat het gebeuren verder geen bijkomende nadelige gevolgen voor de motor heeft gehad.
Een paar maanden geleden rijd ik op zondagmorgen om halfvier ’s nachts op de A28. Voor mij niet gebruikelijk en aangezien er geen kip op de weg is ontstaat het idee om eens uit te proberen of er nog wat pit zit in die oude diesel van me. Typisch een situatie waarbij de omstandigheid de mogelijkheid creëert.
Het gaspedaal wordt verder ingetrapt en juist op het moment dat ik denk; die officiële aangegeven maximum snelheid haalt hij makkelijk en vlot komt plotseling de niet te missen melding: koelvloeistof temperatuur te hoog, stop motor.
Hevig geschrokken en onder een hoge input van adrenaline stop ik de motor maar laat de auto uitrollen, wordt er door de rijwind toch nog iets gekoeld, om hem vervolgens op de vluchtstrook tot stilstand te brengen.
Na het openen van de motorkap blijkt dat het motorcompartiment gewoon droog is behalve bij het tankje van de koelvloeistof, daar is het wel iets nat maar toch ook weer niet overmatig. Wat nu?
Na enig aarzelen de motor weer gestart. Deze slaat direct aan….. geen witte rook uit de uitlaat…..de temperatuurmeter staat aanmerkelijk lager. De automaat in D en voorzichtig komt de V70 weer in beweging met een zenuwachtige bestuurder die angstvallig de temperatuurmeter in de gaten houdt. Zolang de snelheid tot zo’n 60-70 km/uur beperkt blijft ,blijft ook de meter op de normale stand staan, wordt er iets verhoogd klimt ook de meter naar het rode gebied.
Al met al lukt het om op deze manier thuis te komen.
In de dagen erna bleek dat het niets te maken had met mijn eerste gedachte: een niet werkende thermostaat, maar met de voor mij nagenoeg uitgesloten mogelijkheid: een defecte waterpomp, en dat 3000 km voor de distributie wissel waarbij de pomp sowieso vervangen zou worden. Wat heeft zo’n ding nu uiteindelijk te verduren, toch niks: een beetje in water staan te draaien.
Bijgevoegd een foto, voor sommigen iets wat je al eerder wist, voor mij nieuw. Een waterpomp met een kunststof schoepenrad komt er bij mij niet weer in.
Inmiddels een paar duizend km verder kan ik ontspannen vaststellen dat het gebeuren verder geen bijkomende nadelige gevolgen voor de motor heeft gehad.