Demontage ECC paneel

liefst zonder foutmeldingen achterad

JerM
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

Demontage ECC paneel

· 
Posted: 31.01.2022 - 21:18  ·  #1
Hi forumleden

In mijn V70 (2001) wil ik tijdelijk bij de achterkant van de radio kunnen (hu603). Om dat te doen moet je het ECC paneel er even uitlichten. Mijn vraag is: Hoe doe ik dat laatste (ecc) zonder achteraf foutcodes te krijgen? Tot nu toe is het mij gelukt door alle bedrading eraan te laten maar dat maakt de werkruimte beprekt.
Als je het weet of weet waar het staat , wil je mij dan de weg wijzen?
Alvast dank,
Jeroen
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Demontage ECC paneel

· 
Posted: 31.01.2022 - 21:40  ·  #2
Minpool accu loshalen en los laten gedurende de volledige operatie en dan heb je geen enkel probleem.
En voor zover ik begrepen heb moet de ECC ook ongestraft los kunnen zolang je de auto maar niet op contact zet terwijl de ECC is afgekoppeld. Dus gewoon sleutel uit het contact en dan kan je de module gewoon loshalen. Je moet dan wel voor het loskoppelen een minuut of 10 wachten zodat alle modules in rust zijn. Dus niet de boel openmaken, de auto op contact, van contact af en dan direct loskoppelen, want dan kon je alsnog wel eens problemen krijgen. Na het afzetten van het contact schijnt er nog het een en ander ongemerkt te gebeuren qua opslag van geheugens etc. Dit lijkt geneuzel maar is echt waar, ook te meten met het stroomverbruik in de auto, dat daalt stapsgewijs nadat het contact is afgezet, naarmate meer modules in ruststand gaan. Alles is niet ineens uit zodra je de sleutel naar stand 0 draait.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 31.01.2022 - 22:13  ·  #3
Ik heb 2 keer gehad dat ik één van die groene stekkers er uit trok terwijl de auto wel op contact stond toen ik er mee bezig was, maar nooit een storing gehad daar door.

Als het een automaat is wordt het misschien al lastiger, zonder sleutel krijg je de pook niet naar achteren.
Gewoon die klem even van de accu halen, kleine moeite toch?
JerM
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.01.2022 - 23:16  ·  #4
Bedankt Bolbo en Jeroen. Jazeker. Nu ik het door jullie precies uitgelegd krijg is het simpel. En inderdaad. Het is een automaat. Maar nu vat ik wat "daarbinnen" gebeurt. Dankjewel beiden.
Leon_Steyns
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.02.2022 - 00:17  ·  #5
Ik houd altijd deze procedure aan: https://howardsvolvos.webs.com/miscissues.htm#207347288
WillemV
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 01.02.2022 - 07:33  ·  #6
Eerst achterin de accupool (zwarte) loshalen.

https://m.youtube.com/watch?v=XIorgtnduT8
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.02.2022 - 10:01  ·  #7
Bij mijn V70nn is er een mogelijkheid om de automaatpook te bedienen terwijl de auto uitstaat, is dat bij de V70n niet voorzien?

De V70nn heeft zo'n 'waterfall' middenconsole, met daarachter een ruimte om een zonnebril oid weg te leggen. Onderin dat vak ligt een rubber matje. Dat kan je er uitnemen, dan zie je in de bodem een gaatje waar de sleutel (die geklikt zit in de keyfob) in past, die druk je daar een stukje in (ietjes maar, cm of 2), daarmee druk je de blokkering van de pook weg, en voila, de pook kan bewegen ook als de auto uitstaat.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 01.02.2022 - 10:58  ·  #8
Quote door Bolbo

Bij mijn V70nn is er een mogelijkheid om de automaatpook te bedienen terwijl de auto uitstaat, is dat bij de V70n niet voorzien?

De V70nn heeft zo'n 'waterfall' middenconsole, met daarachter een ruimte om een zonnebril oid weg te leggen. Onderin dat vak ligt een rubber matje. Dat kan je er uitnemen, dan zie je in de bodem een gaatje waar de sleutel (die geklikt zit in de keyfob) in past, die druk je daar een stukje in (ietjes maar, cm of 2), daarmee druk je de blokkering van de pook weg, en voila, de pook kan bewegen ook als de auto uitstaat.

Een P2 Volvo niet. Op zich wel gek. Mijn Toyota Avensis had die optie ook, ook makkelijk voor hulpdiensten e.d.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 01.02.2022 - 21:44  ·  #9
S40 is toch ook P3? Daarvan hebben we hier eentje staan met automaat, zal eens kijken.
Kwam een tijd terug een foto tegen van het kunststof rolluikje onder de pook die vergaan was, daardoor kon de pook geen kant meer op.
En terwijl ik het typ denk ik, dat heeft niets meer de sleutel te maken...
JerM
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.02.2022 - 23:30  ·  #10
Het is allemaal gelukt. Verzetten van de pook was geen probleem met accu-ontkoppeld en contact " aan". Wat ik heb bijgeleerd:
+ ik krijg na dit alles wel alarm over een airbag maar dat verdwijnt
+ In de gaten van de gedemonteerde penhouder etc verdwijnen schroefjes die je onbedoeld laat vallen. Even wat in die gaten proppen (papier/doek) doet wonderen.
+ Als je je ecc paneel opzij weglegt, leg er dan en zachte doek onder. Dat scheelt krasjes.
+ Voor vier tientjes installeer je een prettige bluetooth dongle.

Selected quotes for multi-quoting:   0