Demonteren raamschakelaar passagiers kant V70N

Blondegod
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Subject:

Demonteren raamschakelaar passagiers kant V70N

· 
Posted: 20.09.2022 - 20:17  ·  #1
De vraag wat eigenlijk al in de titel staat. Hoe demonteer ik de raamschakelaar van de passagiers kant? Bestuurderskant is wel duidelijk, torx aan de onderkant los en omhoog trekken (zit als het ware geklikt)

Passagiers kant zit echter gelijmt. Er zitten ook klik dingen in maar dat lijkt me ook nogal een werkje (zeker als het ook aan de achterkant geklikt zit)

Iemand?

Gister namelijk alle deurpanelen vervangen en de passagiers kant weigert dienst. Ramen willen niet open (ook niet met paneel bestuurderskant) deur wil niet op slot en lampje van de schakelaar brand ook niet. Rest van de ramen/deuren doen het wel.

Paneeltje even overzetten en klaar dacht ik. Dat zal ook zo zijn, maar hoe 🤔

Foto ter verduidelijking
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 36
Subject:

Re: Demonteren raamschakelaar passagiers kant V70N

· 
Posted: 20.09.2022 - 21:01  ·  #2
Meest logische is inderdaad de torkx los en omhoogdrukken. Vast gelijmd heb ik nog nooit meegemaakt. Wel de orginele raambedieningspaneeltjes overgezet? Anders heb je kans dat het daarom niet werkt.
ries123
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 20.09.2022 - 21:06  ·  #3
Gepast geweld is de oplossing. Het zit behoorlijk vast. Schroevendraaier onder de clips en los wurmen.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 20.09.2022 - 22:12  ·  #4
Ik gebruik hiervoor onderstaand setje.
Lichte spanning op de module en je ontgrendeld dit zonder iets kapot te maken.

Blondegod
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 20.09.2022 - 22:58  ·  #5
Dank voor de antwoorden, maar wat moet ik nu demonteren?

De complete module? Die zit nl zeer zeker gelijmt/gekit. Ziet er vrij origineel uit, en het gaat dus om de passagiers kant. De bestuurders kant kun je er zo uitwippen, deze dus niet.

Of moet ik de clipjes openbuigen. Dat lijkt me wat minder makkelijk. Clipjes zitten zowel aan voor- als achterkant (waar ik dus helemaal niet bij kan)

Misschien met een hobby mes de kit wat wegsnijden, had ik al wat geprobeerd maar ging ook niet fijn.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 20.09.2022 - 23:53  ·  #6
Met een setje, zoals in mijn eerdere post aangegeven (90 graden en 45 graden haakje), kun je hem vrij eenvoudig (zoals reeds omschreven) loshalen, dus ook de achterkant.
Deze kun je vervolgens overzetten op het nieuwe paneel.

Paul

Subject:

Demontage

· 
Posted: 21.09.2022 - 06:01  ·  #7
Beste, het is te doen naar beneden te demonteren met veel gevoel en geduld, de lijm eventueel warm maken vanop afstand en/of een paar sneden aan de voorkant met een cutter mes.
Als je het hele Module wil vervangen moet het bouwjaar en de serienummer gelijk zijn.
Tevens de bijpassende zekeringen controleren.
M.i. als zoveel andere zaken niet werken zal er wel ene gesneuveld zijn, was bij mij niet het geval.
In ieder geval om eraan te werken is het beste met de module eruit.
Il heb er gisteren een how to over geschreven.
Groeten Paul
Blondegod
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 23.09.2022 - 23:50  ·  #8
Inmiddels gelukt.
Ik heb het zo gedaan: de voorste clipjes wat open wrikken. Hierdoor ontstaat er wat ruimte waardoor je dóór de schakelaar heen kunt (met bv een kleine schroevendraaier) om de clipjes aan de achterkant open te drukken.

Het is wel een gepiel.

Ik had misschien ook de lijm los kunnen wrikken, dat was optie b wanneer a niet zou lukken.

Ik geloof dat alleen het paneel aan de bestuurderskant niét uitwisselbaar is, tenzij je eentje van hetzelfde bouwjaar hebt. De anderen (incl deze) dus wel. Het zal dus zo zijn dat bij mij het paneel stuk is.
Doeke Dobma
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 24.09.2022 - 08:27  ·  #9
Passagierskant is idd uitwisselbaar. Bestuurderskant kun je je het beste houden aan het modeljaar, niet het bouwjaar (want dan kunnen de modeljaren toch nog verschillen).
Maar dat van dat gepiel klopt helemaal. Ik snap niet hoe iemand zoiets heeft kunnen ontwerpen, zo is het slecht te servicen.

Selected quotes for multi-quoting:   0