Ai, ik denk dat ik aan de beurt ben

Bert69
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

Ai, ik denk dat ik aan de beurt ben

· 
Posted: 25.07.2013 - 15:14  ·  #1
Vandaag even tanken bij pomp gelegen aan de rondweg (80km weg). Was druk dus toen ik een redelijke opening zag in de rij met auto's dacht ik; even vlot optrekken en mee rijden (wat normaal nooit een probleem is met de 2.4T).

Bij het optrekken hoorde ik een metaalachtig geratel bij de motor weg komen en de auto leek niet de gang te willen krijgen.

Toch even bij de garage langs, rondje gereden met monteur en het duurde erg lang voordat de auto van 2000 naar 3000 toeren ging met veel motorlawaai.

Eerste indruk monteur is dat de turbo kapot is, bouwt geen druk op, weinig vermogen.

Auto gelijk bij garage laten staan om verdere schade te voorkomen maar ben bang dat het niet veel goeds voorspeld.

In 27 maanden geen noemenswaardige kosten gehad aan de auto maar ik geloof dat ik nu aan de beurt ben.

Wordt vervolgd........... :'( :'(
FUNK3
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

Re: Ai, ik denk dat ik aan de beurt ben

· 
Posted: 25.07.2013 - 15:41  ·  #2
Balen zeg! Zoiets heb ik ook gehad maar als het echt de turbo is en die ligt aan gort door speling op de as dan pompt hij alle olie je blok in via de carterventilatie en en is het rip motorblok. Vaag om dan nog even te rijden....stethoscoop op de turbo en je hoort het meteen :)
Mischien is hij nog niet helemaal overleden en kan revisie uitkomst bieden.

Succes
Bert69
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 25.07.2013 - 17:09  ·  #3
Update 17:05u - monteur belt, turbo los gehad, niets mee aan de hand. Ondanks geen melding toch uitgelezen, 1 melding: turbodruk laag. Gereset en hij heeft er mee gereden, auto rijdt weer als hij moet rijden, rara???

17:10u - monteur staat met de auto voor de deur en ik heb de monteur net even teruggebracht naar de garage. Auto rijdt als of er niets gebeurt is, volop power, geen geluid meer.

Iemand een idee wat dit geweest kan zijn, misschien wel nuttig om te melden dat ik net daarvoor (voor dat ik ging tanken) door de wasstraat ben geweest met programma met bodem wassen.
...

Subject:

· 
Posted: 25.07.2013 - 17:24  ·  #4
controleer de aanzuig slangen etc. eens of er ergens een scheur inzit???

hierdoor krijg je ook een foutmelding en gooit hij hem in de noodloop.

(correct me if i wrong)

succes.
R-W
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 25.07.2013 - 17:32  ·  #5
Hierop inhakend, vraag:

wordt op een gegeven moment (leeftijd, kmstand) aangeraden om de turbo preventief te vervangen/reviseren? Turbo is duur maar een kapotte motor duurder.
Bert69
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 25.07.2013 - 17:40  ·  #6
Volgens monteur werkt de turbo prima (nadat hij hem los had gehad) volop druk en niets verder defect, ook geen slang.
Om nu een turbo preventief te gaan vervangen terwijl de garage net heeft gezegd dat de turbo nog prima is vind ik wat ver gaan.
FUNK3
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 25.07.2013 - 19:22  ·  #7
Mazzel heb je dan met de turbo maar zit de bodemplaat er nog op ivm bodemwassen? En het geratel is ook helemaal weg? Vreemd op zijn minst.
...

Subject:

· 
Posted: 25.07.2013 - 20:07  ·  #8
Wat een wazig verhaal man! :'( Het lijkt dus nu allemaal goed te gaan maar wat dit dan geweest zou moeten zijn is inderdaad interessant om te weten. Bij een metalen geluid zou ik eerder denken aan de drijfstanglagers. Alleen houdt dat geluid volgens mij nooit meer op. Heel vreemd! :(
Ik hoop dat het goed blijft gaan voor je man!!

Groet,

Tristan
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 26.07.2013 - 00:06  ·  #9
Vreemde klacht Bert.
Eentje waar je niet blij van wordt.
Het vervelende is dat je niet weet wat het geweest is.
Ik duim alvast.
Bert69
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.07.2013 - 00:10  ·  #10
Quote door FUNK3

Mazzel heb je dan met de turbo maar zit de bodemplaat er nog op ivm bodemwassen? En het geratel is ook helemaal weg? Vreemd op zijn minst.

Ja, er zit een bodemplaat onder en ja het geratel is helemaal weg. Monteur heeft turbo gecheckt en deze blaast met volle kracht.
Geen fout melding op mijn display, slecht die ene die naar boven kwam bij het uitlezen maar dit kan ook een oudere melding zijn.

Voor dat ik na de wasstraat reed liep de auto als een zonnetje toen ik daar wegreed had ik het idee dat de auto iets minder liep maar kon het niet uitproberen gezien de pomp vlak bij was en er een flinke rij met auto's voor me reed zodat ik ook het gas niet goed kon intrappen.

Advies garage, gewoon rijden, turbo is prima........zeg het maar??

@ Bigdog: tja, wordt er idd niet echt vrolijk van, blijft in je hoofd malen wat het geweest zou kunnen zijn en of dit weer terug komt.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 26.07.2013 - 09:03  ·  #11
Wat ook nog kan is dat er een tak in het wiel is gekomen (hoe?) en dat je dat bij het wegrijden hebt gehoord?
Jan480
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 26.07.2013 - 09:16  ·  #12
Gezien het plotseling 'komen en gaan' van dit probleem rondom het autowassen, verdenk ik toch dat er water op elektrische delen is gekomen,

en dat de veroorzaker is.

Als de auto nu goed loopt, en je ziet geen lekkages o.i.d. zou ik gewoon doorrijden, kan nooit veel zijn dan...

succes!
Gerci
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 74
Subject:

· 
Posted: 26.07.2013 - 10:48  ·  #13
Misschien met bodemwassen wat vocht aan de bovenkant bij de verdeler/bobines/bougies gekomen? als de motor op minder dan 5 pitten loopt schudt de motor flink en ratelt het ook
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 26.07.2013 - 12:03  ·  #14
Ah, ik zag in de openingspost alleen iets over tanken, niet over wassen. Denk ook dat er water op een verkeerde plek is gekomen. Oplossing voor de volgende keer: emmer met sop en spons! Werkt hier ook al vele jaren erg goed!
Bert69
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 27.07.2013 - 02:53  ·  #15
Tja, alles wijst daarop, ook trouwens het vermoeden van de monteur. Vandaag gereden en niets aan de hand. Gewoon rijden en we zien wel of het nog eens gebeurt.

Selected quotes for multi-quoting:   0