Helaas kan ik m'n topic-start niet meer bijwerken zodoende hier deze toevoeging.
Kachelradiateur: origineel Volvo: Hella/Behr. Kosten 56,- incl.BTW. Ik heb 'm preventief vervangen. Na demontage zag ik iets wat op schilfertjes opgedroogde koelvloeistof leek maar hij was nog dicht. Op de bovenzijde staat logo van Behr, op onderzijde het Volvo-logo. Kleur kunststof is geel-beige. De nieuwe radiateur is identiek van afmetingen, spuitgietdelen, logo en nummers, materiaal (PA-glasvezelversterkt) en alu-constructie alleen het kunststof is zwart. Logo en nummers identiek. Onder de type sticker van Hella/Behr is te zien dat het Volvo-logo is weggeslepen. Let op: de 2 O-ringen worden niet mee geleverd. Voor 2,50 euro/stk bij de dealer moeten halen.
Een vriend van me heeft een TDI waarvan de radiateur lek was gegaan. Deze was 4 jaar geleden nieuw vervangen. Na demontage bleek het om een Nissens te gaan, welke zonder de foam-seal rondom gemonteerd was door Hennes Nijmegen voor een totaal bedrag van 250,- euro....
De Nissens-radiateur is anders van afmetingen van de heatercore (dunner en lager), de spuitgietdelen zijn om de heatercore gefelst en hebben minder rillen, heeft minder kanalen in de heatercore (9 tegen 11 van het Behr), materiaalsoort is anders (niet glasvezel versterkt ->slapper als de Behr). Wat opvalt is de de Nissens vooral lager is (12-15 mm). Omdat Nissens toch als goed bekend staat, waarom dan al naar 4 jaar lek? Het lek zat duidelijk aan de onderzijde, daar waar de radiateur in de behuizing geschroefd is. Waarschijnlijk kan door het ontbreken van de foam-rand de radiateur zich aan de bovenzijde zich niet goed in het vaste deel van de behuizing klemmen waardoor trillingen geheel door de onderzijde opgevangen moeten worden. Ik vraag me af of de deze met foam ook afgedicht zou hebben omdat deze echt 12-15 mm lager is dan de Behr. Het foam van de Behr (nieuw zo'n 12 mm dik) was rondom zo'n 4-5 mm "plat" dus wordt 6-7 mm ingedrukt).
Hij koos om een VanWezel-radiateur van 25,- in te bouwen. VanWezel levert het merk International Radiators. Constructie, materiaal is vergelijkbaar met de Nissens. Ook weer een dunnere heatercore, breedte was wel hetzelfde als de Behr, hoogte weet ik niet. De meegeleverd foam-rand was slechts 5-6 mm dik. Wel geleverd met O-ringen. Helaas geen foto's van.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Op de behuizing van de Hella/Behr is het Volvo-logo eraf geslepen.
Mijn originele ventilator begon vorige week te brommen na 222000 km. Hoe harder het toerental hoe harder en sneller de brom. Uitgebouwd, in de hand electrisch laten draaien: een hele lichte brom, bijna niets. De airco-behuizing werkt echter als een goede klankkast dus wordt goed versterkt. Aan de buitenzijde was niets te zien, geen stukje uit bladen-kooi afgebroken o.i.d. Bij het met de hand draaien was niets voelbaar, lagers leken het niet te zijn. Met het oor tegen de behuizing luisteren: het enige wat te horen was, waren de koolborstels die ik heel zachtjes kon horen 'tikken' over de collector-ring. Uiteindelijk m.b.v. de slijptol de rotor-as doorgeslepen waarna de rotor uit de behuizing kon. Bleek: lagers zijn glijlagers, nog in orde. De collector-ring was echter 1 mm ingesleten (bijna doorgesleten), ook nog een beetje schuin, waardoor de koolborstels (nog lang zat) ook zijdelings tegen de gesleten groef liepen. Hierdoor begonnen de overgangen van borstels tussen de collector-elementen hoorbaar te worden. Bij de nieuwe ventilator was dit 'tikken' niet te horen, slechts het glijden van de borstels.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Radiateur V70 Classic, 1999, 2.4 140 pk, handbak: (na 17 jaar was deze gaan lekken tussen felsrand kunststof en aluminium heatercore).
OEM gemonteerd: Valeo. Op de bovenzijde is naast het Volvo-logo ook het Valeo-logo in geperst.
Dikte van het koelgedeelte 34 mm. Omdat het een handbak is en geen turbo zitten er geen extra aansluitingen links voor de inwendige oliekoeler voor de automaatbakolie en geen extra aansluitingen rechts voor de turbo-oliekoeling.
Dealer: art.nr. 8603767. Is er een met extra aansluitingen voor de automaat. Die zonder wordt niet meer geleverd. Aansluitingen gewoon open laten. 312,- incl. BTW.
Op zoek naar een Valeo: art.nr. 734856. Met extra aansluitingen voor de automaat. Zonder niet leverbaar. Bij mij in de buurt niet verkrijgbaar (bijna allemaal AVA, 116,-, merk kende ik niet). Wel op 1 site op internet maar levertijd was minimaal 3-5 dagen...Prijs 140,-.
Uiteindelijk gekozen voor een Hella/Behr 8MK-376 774-191 die voorradig was en omdat m'n kachelradiateur een OEM-Behr was. Deze is wel zonder extra aansluitingen. Prijs 131,-. Inclusief 2 nieuwe rubberringen voor de bevestiging en 2 (er zijn er 4 nodig...) schroefclips M6 voor de condensorbevestiging. Met aftapkraan met buitenzeskant net als de Valeo. Pasvorm in auto is goed. Afwerking is goed. Materiaal zijstukken is glasvezelversterkt kunststof, net als de Valeo. Er zitten wel een paar (onverwachte) verschillen tussen de 1999 OEM-Valeo en de 2016-Hella (made in India): De Hella heeft geen inwendige verstevigingsringen in de slang aansluitingen. De profielen aan bovenzijde en onderzijde zijn van aluminium i.p.v. staal bij de Valeo. De slangaansluitingen hebben geen ribbels rondom aan de buitenzijde, zodat de slang meer grip heeft. De 2 gleuven in het onderste profiel om de ventilatorkap in te zetten waren net te smal maar waren met een schroevendraaier makkelijk iets groter te buigen. Dus kwalitatief is de 1999-Valeo beter qua uitvoering maar wellicht is een 2016-Valeo nu ook zo uitgevoerd. Hopelijk maakt de Hella de goede naam waar.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Ik heb een beetje twijfels over de conclusie: "Volvo-logo weg gevijld, dus het is origineel OEM".
Is het niet heel goed mogelijk dat ze een originele steun hebben gepakt, het logo weg gevijld, en daarna er een mal van hebben gemaakt? Ik zie namelijk op mijn recent gekochte Lemförder baksteun precies hetzelfde?
Edit: ah, net te veel tijd besteed aan het maken van de foto. Beaten to it..
Ik heb een beetje twijfels over de conclusie: "Volvo-logo weg gevijld, dus het is origineel OEM".
Is het niet heel goed mogelijk dat ze een originele steun hebben gepakt, het logo weg gevijld, en daarna er een mal van hebben gemaakt? Ik zie namelijk op mijn recent gekochte Lemförder baksteun precies hetzelfde?