Quote door Klaas76
Dit is een euro4 diesel dus alle steden mag je nog gewoon in.
En ik woon in Groningen dus kom zelden in grote steden.
Zelfs in Duitsland kom je overal nog met een Euro 4 diesel.
Maar er is een punt qua duurdere onderdelen en meer wat er stuk kan gaan.
En voor de roetfilter kun je misschien ook vervangen door een high flow versie oid.
Ja, nu nog wel. Maar hoe lang nog?
Ik heb verder geen hekel aan diesels zoals bovenstaand wordt beweerd.
Ik spreek alleen maar vanuit mijn eigen ervaringen.
Als ik alles bij elkaar optel ben ik nu met mijn S60 met 2.4 benzine qua total running costs vele malen goedkoper uit als met mijn C5 1.6hdi dieseltje die ook een leeggewicht van 1500kg had. En dat terwijl ik met die auto constant rond de 1 op 19 à 20 zat. Dat ga je met een D5 never en nooit niet halen of je moet constant in de slipstream van vrachtwagens willen rijden en dan nog niet.
De meerprijs die je betaalt aan wegenbelasting weegt bij lange na niet op tegen het iets lagere verbruik van een diesel.
Daarbij komt dat een diesel stukken duurder is in onderhoud en er veel meer aan stuk gaat. De gebruikte techniek is ook stukken complexer als bij een benzinemotor. Dure gevoelige Piezo injectoren, ingewikkelde EGR systemen, roetfilters etc.
Blijft alleen over dat een diesel qua aanschaf goedkoper is. Maar dat voordeeltje ben je ook snel weer kwijt aan extra wegenbelasting en onderhoudskosten.
Verder, er is een reden waarom mensen tegenwoordig massaal hun diesel willen verkopen. Dat zal niet vanwege het feit zijn dat dieselauto's super goedkoop zijn in de lasten en ze zo ontzettend betrouwbaar zijn. Denk daar maar eens over na.
Verder, vooral met deze corona tijd waarin mensen weinig km's maken. Als je benzine auto werkloos voor de deur staat dan heb je het voordeel van lage vaste lasten (belasting scheelt immers bijna de helft op maandbasis). Als je dieselauto werkloos voor de deur komt te staan blijf je nog steeds die peperdure belasting betalen terwijl je niets doet met je auto. Daarbij scheelt het tegenwoordig weinig geld tussen en liter diesel of een liter benzine. Weggegooid geld dus.
Maar iedereen moet natuurlijk zelf weten wat hij/zij doet.
Bij mij komt er in ieder geval nooit meer een diesel op de oprit. Het dieselverhaaltje lijkt leuk vooral als je veel km's maakt. Maar dan moet er niets stuk gaan en het onderhoud even duur zijn als bij een vergelijkbare benzine. Maar dat is het helaas dus niet.