Is deze S60 iets?

Misschien bekende?

Malmö

Subject:

Re: Is deze S60 iets?

· 
Posted: 07.02.2021 - 14:39  ·  #136
Quote door Walterj

Een vriend van me heeft daar een auto gekocht en ving toevallig het volgende op: het eindcijfer van de prijs is niet toevallig, hiermee weten de verkopers wat voor soort auto het is, import die niet helemaal klopt, schadeverleden, technische probleembak, totalloss geweest, km stand dubieus, of een eerlijke auto. Dus mocht iemand daar gaan kijken, wees erg alert.

Hmmm.....eindcijfer van werkelijk alle te koop aangeboden auto's daar eindigen op 44.
Dus bovenstaand verhaaltje kan gelijk door naar het rijk der fabeltjes.
Malmö

Subject:

· 
Posted: 07.02.2021 - 14:56  ·  #137
Quote door Klaas76

Dit is een euro4 diesel dus alle steden mag je nog gewoon in.
En ik woon in Groningen dus kom zelden in grote steden.
Zelfs in Duitsland kom je overal nog met een Euro 4 diesel.
Maar er is een punt qua duurdere onderdelen en meer wat er stuk kan gaan.
En voor de roetfilter kun je misschien ook vervangen door een high flow versie oid.

Ja, nu nog wel. Maar hoe lang nog?
Ik heb verder geen hekel aan diesels zoals bovenstaand wordt beweerd.
Ik spreek alleen maar vanuit mijn eigen ervaringen.
Als ik alles bij elkaar optel ben ik nu met mijn S60 met 2.4 benzine qua total running costs vele malen goedkoper uit als met mijn C5 1.6hdi dieseltje die ook een leeggewicht van 1500kg had. En dat terwijl ik met die auto constant rond de 1 op 19 à 20 zat. Dat ga je met een D5 never en nooit niet halen of je moet constant in de slipstream van vrachtwagens willen rijden en dan nog niet.
De meerprijs die je betaalt aan wegenbelasting weegt bij lange na niet op tegen het iets lagere verbruik van een diesel.
Daarbij komt dat een diesel stukken duurder is in onderhoud en er veel meer aan stuk gaat. De gebruikte techniek is ook stukken complexer als bij een benzinemotor. Dure gevoelige Piezo injectoren, ingewikkelde EGR systemen, roetfilters etc.
Blijft alleen over dat een diesel qua aanschaf goedkoper is. Maar dat voordeeltje ben je ook snel weer kwijt aan extra wegenbelasting en onderhoudskosten.
Verder, er is een reden waarom mensen tegenwoordig massaal hun diesel willen verkopen. Dat zal niet vanwege het feit zijn dat dieselauto's super goedkoop zijn in de lasten en ze zo ontzettend betrouwbaar zijn. Denk daar maar eens over na.
Verder, vooral met deze corona tijd waarin mensen weinig km's maken. Als je benzine auto werkloos voor de deur staat dan heb je het voordeel van lage vaste lasten (belasting scheelt immers bijna de helft op maandbasis). Als je dieselauto werkloos voor de deur komt te staan blijf je nog steeds die peperdure belasting betalen terwijl je niets doet met je auto. Daarbij scheelt het tegenwoordig weinig geld tussen en liter diesel of een liter benzine. Weggegooid geld dus.
Maar iedereen moet natuurlijk zelf weten wat hij/zij doet.
Bij mij komt er in ieder geval nooit meer een diesel op de oprit. Het dieselverhaaltje lijkt leuk vooral als je veel km's maakt. Maar dan moet er niets stuk gaan en het onderhoud even duur zijn als bij een vergelijkbare benzine. Maar dat is het helaas dus niet.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 07.02.2021 - 15:43  ·  #138
Quote door Malmö

Quote door Walterj

Een vriend van me heeft daar een auto gekocht en ving toevallig het volgende op: het eindcijfer van de prijs is niet toevallig, hiermee weten de verkopers wat voor soort auto het is, import die niet helemaal klopt, schadeverleden, technische probleembak, totalloss geweest, km stand dubieus, of een eerlijke auto. Dus mocht iemand daar gaan kijken, wees erg alert.

Hmmm.....eindcijfer van werkelijk alle te koop aangeboden auto's daar eindigen op 44.
Dus bovenstaand verhaaltje kan gelijk door naar het rijk der fabeltjes.

Toch niet, keek pas nog de site. En anders bel je ze op?!
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 07.02.2021 - 15:45  ·  #139
Wat diesels betreft: ben nu met de tweede prive diesel bezig, die gaan van 2 ton naar ruim 4 ton, dan kan er iets stuk gaan zeg maar. Maar bij beide alleen standaard onderhoud.
Klaas76
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 48
Subject:

· 
Posted: 07.02.2021 - 15:47  ·  #140
Natuurlijk heb je zeker een punt, en echt goedkoop vind ik de diesels ook nu nog niet. Alles staat of valt met het onderhoud.
Als deze zonder boekjes is en niets is aantoonbaar dan zal er nog een paar duizend overheen komen vermoed ik.
De rest heeft immers ook al 4 ton gelopen.
EGR en roetfilter kun je toch ook eraf halen en laten reinigen zodat het weer een hele poos mee gaat?
Tov de turbo benzine ben je dan alleen nog de injectoren die stuk kunnen gaan aan een risico.
Dan eens even een vergelijking maken.
Volgens spritmonitor verbruikt de S60 benzine vanaf 2005 tot 2006 1 op 11.8 in 170 pk versie.
De vergelijkbare diesel verbruikt 1 op 15.5 en inderdaad is dat geen groot verschil.
Benzine kost iets van 1.60 en diesel iets van 1.28 euro.
Wegenbelasting per jaar is 936 euro per jaar en diesel 1752 euro.
bij 15000 km:
benzine: 2970 euro per jaar.
Diesel: 2990 euro per jaar.
Het verschil loopt natuurlijk op hoe meer je rijdt.
Blijft het onderhoud over.
Nog iets, als je de actieradius vergelijkt dan kom je met 60 liter in de diesel een 930 km en met de benzine iets van 710 km.
Lijkt niet zo belangrijk, maar ik vind het heerlijk.
Diesel is in Duitsland ongeveer net zo duur als in Nederland. Benzine is wel aardig goedkoper.
1.34 voor E10.
1.39 voor super E5, 1.47 voor Super plus.
Invoeren bij emigratie is juist een fluitje van een cent met een Europees goedgekeurde auto.
Alleen aanmelden en tuv keuren en klaar.
headlight
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 27
Subject:

· 
Posted: 07.02.2021 - 17:11  ·  #141
Quote door BBS

Met het is echt niet te vergelijken met die franse zooi.

Tot dusverre heeft mijn franse zooi mij verder gebracht dan mijn Volvo. Voor elk merk valt er wel iets te zeggen natuurlijk.
(afgezien van het feit dat mijn arme fransoos nu een beetje ernstig kapot is)
BBS
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 07.02.2021 - 17:29  ·  #142
Quote door headlight

Quote door BBS

Met het is echt niet te vergelijken met die franse zooi.

Tot dusverre heeft mijn franse zooi mij verder gebracht dan mijn Volvo. Voor elk merk valt er wel iets te zeggen natuurlijk.
(afgezien van het feit dat mijn arme fransoos nu een beetje ernstig kapot is)

Dan gaan we helemaal off-topic: Onze Toyota Corrola heeft ons echt nog nooit laten staan. Behoudens een radiateur (oud) en rammen (versleten) was er eigenlijk nooit iets noemenswaardig aan de hand. Die heeft het wat dat betreft 100x beter gedaan dan welke Volvo ook. Daarom hebben we nu een Aygo vorig jaar gekocht welke 28 jaar jonger is.....

Ik heb dit topic zitten doorspitten, en heb toch wel warme gevoelens gekregen bij die Honda Accord. En dan met name die versies na 2008 en de 2,4 liter. Niet specifiek dat Aerodeck model, maar gewoon de sedan....
Alhoewel de huidige D5 mij momenteel ook best bevalt!
Klaas76
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.02.2021 - 18:08  ·  #143
Dan zal ik even de ervaringen van mijn moeders Aygo delen.
De auto is van 2012 heeft iets meer dan een ton gelopen en inmiddels moesten alle sloten rondom vervangen worden.
Grapje van een 800 euro.
De schokdempers zijn inmiddels ook al vervangen vanwege slijtage en nu is de koppeling ook al aan zijn eind.
Deels zal misschien door het rijgedrag komen maar die sloten is een bekend verhaal.
Vanwege de kosten heeft mijn moeder het contactslot niet vervangen met het gevolg dat er 2 sleutels gebruikt moeten worden.
Meerdere keren zijn de remmen gangbaar gemaakt en naar mijn inschatting moeten er nu ook 1 of 2 remklauwen voor vervangen worden.
Daar komt bij dat de stoel niet in hoogte verstelbaar is waardoor ik tegen de achteruit kijk spiegel aan kijk als ik verkeer van rechts wil zien aankomen.
Verbruik is tegen de 1 op 18 dus dat is prima, maar ga niet tegen de 150 a 170 rijden want dan zakt dat ook tot onder de 1 op 12.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 07.02.2021 - 18:12  ·  #144
Quote door Klaas76

De auto is van 2012 heeft iets meer dan een ton gelopen en inmiddels moesten alle sloten rondom vervangen worden.
Grapje van een 800 euro.
De schokdempers zijn inmiddels ook al vervangen vanwege slijtage en nu is de koppeling ook al aan zijn eind.
Deels zal misschien door het rijgedrag komen maar die sloten is een bekend verhaal.
Vanwege de kosten heeft mijn moeder het contactslot niet vervangen met het gevolg dat er 2 sleutels gebruikt moeten worden.
Meerdere keren zijn de remmen gangbaar gemaakt en naar mijn inschatting moeten er nu ook 1 of 2 remklauwen voor vervangen worden.
Daar komt bij dat de stoel niet in hoogte verstelbaar is waardoor ik tegen de achteruit kijk spiegel aan kijk als ik verkeer van rechts wil zien aankomen.
Verbruik is tegen de 1 op 18 dus dat is prima, maar ga niet tegen de 150 a 170 rijden want dan zakt dat ook tot onder de 1 op 12.

Goh, een 1 liter 3 pitter met amper vermogen die onder de 1:12 verbruikt boven de 150... lijkt mij vrij logisch toch :P (hint: een 5-cilinder volvo zit dan onder de 1:10). Koppeling is een zwak punt bij een Aygo/C1/107, die moet met enige regelmaat gesteld worden (en dat wordt vaak niet gedaan).
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 36
Subject:

· 
Posted: 07.02.2021 - 18:13  ·  #145
Raar van de sloten, van de week precies het zelfde bij een Aygo van ons. Gewoon twee nieuwe cillinders besteld op sleutel code. Normale sleutel kunnen we blijven gebruiken. Kosten, 210,-incl. Het er in zetten doen we zelf. Het enige wat zou kunnen dat jij electrische deur ontgrendeling hebt etc, wij handmatig.
Klaas76
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.02.2021 - 18:19  ·  #146
Het verbruik verbaasd me niet natuurlijk, maar het waren wel snelheden die ik een paar jaar geleden regelmatig reed.
Even naar Düsseldorf was met een kleine tank dan wel vaak stoppen.
Dat terwijl een tripje naar Praag met de 2.4T met lange stukken boven de 200 leidde tot een verbruik van 1 op 8.8

Moeders heeft geen c.v. en dat was dus ook de reden dat de sloten vervangen moesten worden. De kofferklep ging ook niet meer open.
Zal ook wat uurloon etc bijgekomen zijn en het is er door de dealer in gezet.
BBS
Geslacht: n/a
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 07.02.2021 - 18:34  ·  #147
Quote door Klaas76

Grapje van een 800 euro.

Voorlopig heb ik nog tot in het volgende millennium volledige garantie op dat ding. 8-)
Kost wat, heb je ook wat.....
olaf
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.02.2021 - 19:31  ·  #148
Zel alles maar is naast elkaar , aanschaf , onderhoud , banden , remmen , verbruik , etc etc etc .
De Aygo is vele malen goedkoper .
Heb ze ook al gezien met 2 ton op de klok , met niks meer dan het standaard onderhoud .
Klaas76
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.02.2021 - 19:50  ·  #149
Alle waar naar zijn prijs.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 07.02.2021 - 19:51  ·  #150
Het zijn inderdaad prima gebakjes die aygo’tjes. De automaten zijn alleen waardeloos, geautomatiseerde handbakken zijn dat. Zeker niet mijn ding. Koppeling stellen moet elke beurt, bij te weinig vrije slag slijt dat plaatje heel hard.

Het is natuurlijk niet te vergelijken met Volvo, ze staan echt onderaan de ‘rang’ ook qua veiligheid.

Selected quotes for multi-quoting:   0