Quote
Als iemand met een kleine beurs van zijn vakantiegeld (bij wijze van spreken) een auto koopt, die hem als "goed" wordt verkocht, maar waaraan uiteindelijk van alles aan mankeert, hem dat waarschijnlijk nog veel meer pijn doet dan jou bij je aankoop van de dure C5 met mankementen. Want hij/zij heeft dan niet meer het budget om er nog iets aan te kunnen doen. En van garantie is dan helemaal geen sprake.
Nou, daar ben ik het dus absoluut niet mee eens.
Ook bij mij stroomt het geld niet met bakken binnen en moet voor iedere cent hard werken.
Voor die C5 heb ook ik lang moeten sparen. Verder bespaar ik op heel wat dingen uit om een leuke auto te kunnen rijden.
Wat veel mensen doen, vaak uit eten gaan, bioscoopje/theater pakken, grote verjaardagsfeesten organiseren, 3 keer per jaar op vakantie gaan, toen dat allemaal nog kon tenminste, dat doe ik dus allemaal niet. Ik leef verder vrij sober en kan daardoor wat sparen voor een leuke auto.
Dat iemand wordt opgelicht bij de koop van een auto van €20.000,- vind ik nog altijd veel erger dan iemand die bij De Groot een autootje van €600,- uit het plantsoen trekt. Een auto bovendien waaraan een ieder met een beetje gezond verstand kan zien dat deze zo goed als op is.
Als je zo weinig budget hebt dat je niet meer kan besteden dan €600,- aan een auto en dan ook nog eens geen budget hebt voor onderhoud en voor de vaste lasten dan hoor je niet in een auto te rijden. Hoe erg dat ook mag klinken voor de persoon in kwestie. Beter is om dan het OV te pakken en verder te sparen zodat je wel iets fatsoenlijks kan kopen.
Ik lach me ook soms dood om mensen die zich na de aankoop van een autootje van €600,- verbazen dat deze 2 maanden later niet meer door de APK komt. Tja, wat had je dan gedacht? Dat je voor dat geld een auto koopt waar je nog 5 jaar probleemloos mee kan rijden? Mijn god, voor €600,- koop je nog geeneens een fatsoenlijke tweedehands fiets!
Koop je zoals ik toen een auto van €20.000,- van 1 1/2 jaar oud en amper 38000km op de teller bij een officiële Citroën dealer dan mag je gewoon een goed en betrouwbaar product verwachten. Geen schade auto en eentje met enorme technische gebreken waarvan de verkoper maar al te goed op de hoogte is.
Om een voorbeeld te geven, deze 1.6hdi 8 klepper was toen al 2 jaar op de markt en in Frankrijk was men al lang en breed op de hoogte van de giga problemen rondom de injectoren van deze motor. Niet voor niets werden in die tijd in Frankrijk op coulance al talloze injectoren van deze motoren vervangen door een verbeterde versie. Dat laatste staat gewoon te lezen in de Franse autopers en op veel Franse fora. Maar de Citroën dealer liet mij gewoon willens en wetens aanmodderen met dit vehicle en probeerde mij ondertussen duizenden euro's lichter te maken door telkens er eentje te vervangen (door weer een fout exemplaar). De verkoper moet ook donders goed op de hoogte zijn geweest van het schadeverleden van de auto. De auto was door hem ingekocht via een andere Citroën dealer uit Hilversum die de auto had verkregen via inruil van de eerste eigenaar. De auto was door de dealer uit Hilversum 1 1/2 jaar daarvoor nieuw geleverd en was daar altijd in onderhoud geweest te zien aan de stempels in het onderhoudsboekje. Waarschijnlijk had de vorige eigenaar ook al veel problemen gehad met deze auto want anders ruil je een diesel van 1 1/2 jaar oud niet in met een km.stand van amper 38.000. Daar kwam ik trouwens pas allemaal later achter. De gladde verkoper in Hengelo heeft mij namelijk wijsgemaakt dat de auto afkomstig was van iemand uit Markelo die voorheen in Hilversum had gewoond.
Bleek gewoon helemaal niets van waar. De Hengelose Citroën dealer had de auto gewoon via een veiling ingekocht zo kreeg ik later te horen via Citroën Nederland.
Tja, zo wordt je dus bedonderd waar je bij staat en pas heel veel later kom je er als toetje ook nog achter dat de auto in zijn beginjaren compleet moet zijn overgespoten. Iets dat de Hengelose verkoper donders goed wist want ook hij controleert de auto's die hij inkoopt met een lakdiktemeter.
De S60 die ik nu heb kocht ik even ter nood omdat ik plotseling mijn C5 voor een goede prijs kon verkopen aan een handelaar uit de Oekraïne.
Deze S60 kocht ik voor €1500,-. Ik wist dat deze koop 2 kanten kon uitgaan. Of ik kan er met een beetje geluk nog een tijdje meer rijden, of de boel knapt na 2 weken stuk. Tja, dan heb je gewoon pech gehad en lever je het ding af bij de slopert. Maar ga dan niet lopen klagen bij een arm handelaartje die in deze rottijd ook met pijn en moeite wat geld probeert te verdienen aan de reparatie en verkoop van tweedehandsjes. Het enige dat stuk is gegaan tot nu toe aan mijn S60 was de accu. Deze begaf het 3 dagen na aankoop. Ik weet zeker dat er dan hordes mensen zijn die boos worden en gaan lopen klagen bij die handelaar. Tot gaan lopen dreigen met advocaten aan toe als ze hun zin niet krijgen.
Maar, wat wil je nou voor dit geld? Ik kocht een grote Volvo voor €1500,-, daarvoor koop je nog geeneens een fatsoenlijke E-bike. Ik heb gewoon zelf een mooie nieuwe Varta gekocht en tot nu toe altijd probleemloos starten.
Tja, als je in die prijsklasse gaat shoppen, laat dan tenminste gewoon je boerenverstand werken. Zoek een auto van een goed merk met tekenen van goed onderhoud. Mijn S60 was recent nog voorzien van 4 nieuwe Michelin banden, dat doet niet iemand die iedere stuiver moet omdraaien.
Tja, trek je bij de Groot een 15 jaar oude Fiat Punto uit het plantsoen met de dikke schimmel op de stoelen en voorzien van leeggelopen Highfly bandjes, dat is gewoon vragen om ellende. De prijs van €600,- is er dan ook naar. Dit zijn leuke autootjes die ze bij ons in het dorp gebruiken voor de jaarlijkse autocross. En voor €600,- kun je er dan nog heel veel plezier aan beleven! Maar ga er niet vanuit dat je met zo'n barrel ff 1500km probleemloos naar Nice kan rijden en als dat niet lukt dan ook nog gaan dreigen met advocaten of de handelaar in kwestie in google recensies gaan zitten uitmaken voor "een stelletje criminele oplichters".
Dan ben je gewoon zelf schuld en al helemaal als je verder geen stuiver te makken hebt om zo'n barrel te laten repareren.
Hier trouwens een mooi voorbeeldje van zo'n boven beschreven geval:
https://kro-ncrv.nl/ik-ben-opgelicht-0
ps:
Mijn S60 bevalt overigens tot nu toe meer dan uitstekend en heb er al bijna 10.000km probleemloos mee gereden.
Doel was om deze na maximaal een half jaar weer in te ruilen voor een nieuwere auto.
Maar weet het zo net nog niet. Waarom deze goede S60 inruilen tegen weer een auto van €20.000,- waarvan je niet weet wat je koopt?
Waarom weer zo'n glad verkopertje in zijn strakke pakkie gelukkig gaan maken met de verkoop van een dure tweedehands?
Hij pronkt ermee bij de verkoopmanager van het bedrijf en ik kan mijn spaarcentjes inleveren voor een dure tweedehands waarvan je niet weet wat ermee is gebeurd?
Dacht het niet en zeker niet in deze onzekere tijden. Beter geld lekker oppotten en de S60 rijdt ondertussen ook super lekker.