Hallo allemaal!
Sinds ongeveer begin van het jaar heb ik een XC70 2.4T waar ik nu iets van 10.000 km mee gereden heb. Ik gebruik de auto hobbymatig wat wil zeggen dat ik er af en toe mee rijd. Regelmatig korte stukken maar als de kans er is natuurlijk ook lange ritten.
De auto is in onderhoud bij een Volvo garage waar de distributie is gedaan en het gasklephuis is schoongemaakt. Ook is de auto uitgelezen en grondig nagekeken. Ik ben de derde eigenaar en heel tevreden met deze auto.
Mijn laatste auto's voor deze Volvo waren een V70 Classic (140 pk handbak) en daarvoor een XC70 D5 GT die ik in 2007 nieuw kocht en een 2007 Volkswagen T5 California (174 pk) die ik in 2008 kocht.
Het noemen van de pk's in dit geval is niet opschepperig bedoelt maar als voorinleiding voor mijn vraag.
Wat is het geval namelijk, ik heb het gevoel dat, ondanks dat de huidige XC op alle gebieden prima werkt, ik nou niet het gevoel heb dat ik met een auto met 200 pk onderweg ben...
Zelfs bij de Classic met 140 pk had ik het idee dat deze auto meer pit had als die ik nu heb. Ook de 2007 XC en zeker de T5 California reden veel vlotter. Dat zijn natuurlijk wel diesels maar toch....
Normaal gesproken maakte het me niet zoveel uit maar na de afgelopen ca. 3000 vakantie kilometers ben ik me toch wel af gaan vragen of er niet iets aan de hand is.
De belading van de auto tijdens de vakantie bestond uit 2 volwassenen, 2 kinderen, 3 fietsen op het dak en de achterbak vol. Best wat gewicht, dat begrijp ik. Maar bij het rijden naar Oostenrijk moest ik bij sommige hellingen helemaal terug naar de derde versnelling en kropen we langzaam met 80 km/u omhoog. Eenmaal over de top of op vlakke trajecten was het geen probleem om flink door te rijden.
Ik heb het idee dat als we de auto met 4 personen zouden belasten en we een vlak traject rijden, er niet veel aan de hand is. Moeten we echter snel iemAnd inhalen of bij invoegen op de snelweg, dan hebben we echt wel wat tijd nodig om op gang te komen.
Het gebruik over de vakantie kilometers is op de boardcomputer overigens 13 l op 100 kilometer. Olie gebruik is er niet.
De turbo werkt volgens mij wel want die hoor ik erin komen als ik begin te accelereren. Zou het kunnen zijn dat die stop met meewerken op hogere toerentallen? Ik meen dat ik in het verleden daar wel eens iets over gelezen heb.
Ik ben benieuwd of iemand met óf gerust kan stellen dat ik met deze volgepakte auto ook niet meer mag verwachten, óf dat iemand de situatie herkent en er iets aan heeft kunnen laten doen.
O ja, wat me wel geregeld opvalt is dat als ik de motor het uitgezet, dat er een enorme warmte/hitte onder de auto vandaan komt...
Alvast bedankt voor de reacties!
Groeten,
Bart
Sinds ongeveer begin van het jaar heb ik een XC70 2.4T waar ik nu iets van 10.000 km mee gereden heb. Ik gebruik de auto hobbymatig wat wil zeggen dat ik er af en toe mee rijd. Regelmatig korte stukken maar als de kans er is natuurlijk ook lange ritten.
De auto is in onderhoud bij een Volvo garage waar de distributie is gedaan en het gasklephuis is schoongemaakt. Ook is de auto uitgelezen en grondig nagekeken. Ik ben de derde eigenaar en heel tevreden met deze auto.
Mijn laatste auto's voor deze Volvo waren een V70 Classic (140 pk handbak) en daarvoor een XC70 D5 GT die ik in 2007 nieuw kocht en een 2007 Volkswagen T5 California (174 pk) die ik in 2008 kocht.
Het noemen van de pk's in dit geval is niet opschepperig bedoelt maar als voorinleiding voor mijn vraag.
Wat is het geval namelijk, ik heb het gevoel dat, ondanks dat de huidige XC op alle gebieden prima werkt, ik nou niet het gevoel heb dat ik met een auto met 200 pk onderweg ben...
Zelfs bij de Classic met 140 pk had ik het idee dat deze auto meer pit had als die ik nu heb. Ook de 2007 XC en zeker de T5 California reden veel vlotter. Dat zijn natuurlijk wel diesels maar toch....
Normaal gesproken maakte het me niet zoveel uit maar na de afgelopen ca. 3000 vakantie kilometers ben ik me toch wel af gaan vragen of er niet iets aan de hand is.
De belading van de auto tijdens de vakantie bestond uit 2 volwassenen, 2 kinderen, 3 fietsen op het dak en de achterbak vol. Best wat gewicht, dat begrijp ik. Maar bij het rijden naar Oostenrijk moest ik bij sommige hellingen helemaal terug naar de derde versnelling en kropen we langzaam met 80 km/u omhoog. Eenmaal over de top of op vlakke trajecten was het geen probleem om flink door te rijden.
Ik heb het idee dat als we de auto met 4 personen zouden belasten en we een vlak traject rijden, er niet veel aan de hand is. Moeten we echter snel iemAnd inhalen of bij invoegen op de snelweg, dan hebben we echt wel wat tijd nodig om op gang te komen.
Het gebruik over de vakantie kilometers is op de boardcomputer overigens 13 l op 100 kilometer. Olie gebruik is er niet.
De turbo werkt volgens mij wel want die hoor ik erin komen als ik begin te accelereren. Zou het kunnen zijn dat die stop met meewerken op hogere toerentallen? Ik meen dat ik in het verleden daar wel eens iets over gelezen heb.
Ik ben benieuwd of iemand met óf gerust kan stellen dat ik met deze volgepakte auto ook niet meer mag verwachten, óf dat iemand de situatie herkent en er iets aan heeft kunnen laten doen.
O ja, wat me wel geregeld opvalt is dat als ik de motor het uitgezet, dat er een enorme warmte/hitte onder de auto vandaan komt...
Alvast bedankt voor de reacties!
Groeten,
Bart