Deze regels zijn misschien een beetje vaag maar niet geheel belachelijk
De euro4 norm is vanaf januari 2005 gegeven (maar pas in okt 2006 verplicht) volgens wikipedia
Dit was mijn motivatie om een auto te kiezen niet ouder dan 2007.
Kennelijk is handhaving op basis van euronorm te ingewikkeld en hebben ze deze grens gekozen om geen euro4 diesels uit te sluiten.
Roet (fijnstof) en NOx (omgezet naar het radicale ozon door zonlicht) zijn in sommige steden echt een zorg, met name voor longpatiënten. Het gaat hier om een lokaal probleem. Ik ben dan ook geen voorstander van het verwijderen van roetfilters en EGR-kleppen.
Daarnaast geldt dat qua CO2 alle kleine beetjes helpen tegen global warming. Dit gaat om een globaal probleem. Ook al is het autoverkeer slechts een zeer klein gedeelte van het probleem. Waarom zou je meer CO2 uit willen stoten dan noodzakelijk?
Op de weg is niet de plaats om te controleren of auto's ook voldoen aan de eisen waarop de typegoedkeuring verstrekt is. Daarvoor heb je een jaarlijkse keuring. Dat het op dit moment economisch niet haalbaar is om een relevante roetmeting uit te voeren, wil niet zeggen dat dit over 2 jaar niet gewoon alsnog ingevoerd wordt.
Dat schepen op dikke stookolie varen is dus geen enkel probleem omdat deze stookolie gewoon een goede calorische waarde heeft. De CO2 uitstoot van stookolie is dus niet hoger dan die van diesel. De roet die schepen midden op zee veroorzaken is alleen schadelijk voor mensen die midden op zee in de vaarroute wonen (dus voor niemand)
Wat wel belachelijk is, is dat je in Rotterdam niet meer met je diesel mag rijden terwijl 6km verderop in Pernis een 20m hoge waakvlam als een idioot staat te roeten.
De euro4 norm is vanaf januari 2005 gegeven (maar pas in okt 2006 verplicht) volgens wikipedia
Dit was mijn motivatie om een auto te kiezen niet ouder dan 2007.
Kennelijk is handhaving op basis van euronorm te ingewikkeld en hebben ze deze grens gekozen om geen euro4 diesels uit te sluiten.
Roet (fijnstof) en NOx (omgezet naar het radicale ozon door zonlicht) zijn in sommige steden echt een zorg, met name voor longpatiënten. Het gaat hier om een lokaal probleem. Ik ben dan ook geen voorstander van het verwijderen van roetfilters en EGR-kleppen.
Daarnaast geldt dat qua CO2 alle kleine beetjes helpen tegen global warming. Dit gaat om een globaal probleem. Ook al is het autoverkeer slechts een zeer klein gedeelte van het probleem. Waarom zou je meer CO2 uit willen stoten dan noodzakelijk?
Op de weg is niet de plaats om te controleren of auto's ook voldoen aan de eisen waarop de typegoedkeuring verstrekt is. Daarvoor heb je een jaarlijkse keuring. Dat het op dit moment economisch niet haalbaar is om een relevante roetmeting uit te voeren, wil niet zeggen dat dit over 2 jaar niet gewoon alsnog ingevoerd wordt.
Dat schepen op dikke stookolie varen is dus geen enkel probleem omdat deze stookolie gewoon een goede calorische waarde heeft. De CO2 uitstoot van stookolie is dus niet hoger dan die van diesel. De roet die schepen midden op zee veroorzaken is alleen schadelijk voor mensen die midden op zee in de vaarroute wonen (dus voor niemand)
Wat wel belachelijk is, is dat je in Rotterdam niet meer met je diesel mag rijden terwijl 6km verderop in Pernis een 20m hoge waakvlam als een idioot staat te roeten.