Diesel slaat moeilijk aan

Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Diesel slaat moeilijk aan

· 
Posted: 18.01.2025 - 20:11  ·  #1
Ik vraag dit voor een vriend :-)

D5 van serie P3 (xc70nn), modeljaar 2009, slaat moeilijk aan bij half lege tank of minder. Bij volle(re) tank normaal. Motor gaat rond als een malle maar bij minder dan de tank halfvol gaat hij wel 10-15x rond voordat hij aanslaat. Veel vaker dan mijn motor die zowat hetzelfde is.
Loopt daarna normaal. Is al zo sinds dat hij de auto heeft (al een paar jaar). Gelijk met warme of koude motor. Diesel filter is vervangen. Accu is goed. Auto (nog) niet uitgelezen.
Tankontluchting ook geen probleem.
Iemand een idee?
Johan XC70
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 59
Subject:

Re: Diesel slaat moeilijk aan

· 
Posted: 18.01.2025 - 20:20  ·  #2
Hoi Bart, is dit niet eenzelfde probleem als bij de oude 850 met 4 wielaandrijving waar de tank uit 2 compartimenten bestaat die zouden moeten overhevelen ? ( ja ik weet dat die klant bij een benzine is, maar toch)
anders zou ik toch de aanvoer in de tank verdenken. een scheurtje of zoiets.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 19.01.2025 - 16:59  ·  #3
zoiets hebben we inderdaad eerder bij de hand gehad en was hevelprobleem idd. even zoeken? (ben nu even te lui)
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: Gisteren om 11:07  ·  #4
Na enig zoeken gevonden, dat zal dit topic zijn: motor-valt-plots-uit-tijdens-het-rijden-t28467-3.html

Topic met interesse gelezen en het lijkt inderdaad heel aannemelijk dat dit ook hier de oorzaak is. Nu weet ik niet of het pompsysteem bij diesels anders is, maar in grote lijnen zal het hetzelfde werken gezien de zadeltank met overheveling.
Ik moet zeggen dat ik het detail van de retourstroom met het membraan niet helemaal kon volgen / me het niet helemaal kon voorstellen hoe dat werkt, maar het lijkt erop dat ook de topic starter uit hierboven gelinkt topic dat nog niet helemaal helder had terwijl hij de boel in de hand gehad heeft.

Selected quotes for multi-quoting:   0