Dieselblok D5 stuk door afgebroken tuimelaar.

yes996
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Subject:

Re: Dieselblok D5 stuk door afgebroken tuimelaar.

· 
Posted: 14.06.2016 - 09:40  ·  #16
De tegenvallende kwaliteit van de Volvo euro 4 motoren is voor mij de reden geweest om na mijn 185 pk diesel geen diesel meer te nemen. ik las/lees zo vaak dat de eigenaren ontzettend veel ellende met deze motoren hebben.
Mijn vorige 2.5T, 350.000 km mee gereden, daar heb ik nooit enig probleem met de motor mee gehad.
Met mijn huidige wil ik zien hoe ver ik kom. Minimaal 500.000 km is de bedoeling.
Turbodesk
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 14.06.2016 - 09:42  ·  #17
Even afkloppen. Maar die van mij heeft nu een kilometerstand van 330.000km zonder problemen en bijgeluiden.

Nu heb ik al wel in een vrij vroeg stadium de egr en de regeneratie uit laten zetten.
En de olie word elke 15.000km vervangen.

Ik hoop er nog wel wat jaartjes in te mogen rijden.
olaf
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.06.2016 - 10:17  ·  #18
Ik ken veel meer met een d5 euro 4 motor die zonder problemen rond rijden , dan die problemen hebben , dat wil ik toch even kwijt , zodra het hier een paar gevallen naar voren komen op het forum , barst het negatieve meteen open over deze motor .

Uiteindelijk rijden de meeste leden hier wel met oudere auto's rond en niet als eerste eigenaar , ken lui die rijden gewoon 3 jaar met dezelfde olie , geven het ding en beurt en ruilen hem in , je hebt af en toe geen weet wat je koopt , en de garage waar je hem vandaan heeft ook niet ,
Dealer onderhouden spreekt natuurlijk voor zich , behalve de wat lange interval zou dat goed moeten zijn .

Mijn d5 is nu twee keer bij dealer geweest en krijgt halvewege thuis nog een keer verse olie , of het nut heeft zal de tijd leren .

Ik denk wel dat vaker olie wisselen dan aanbevolen zal helpen , maar als je daar pas mee begint na 2ton of meer , dat het niet alles meer helpt , slijtage eenmaal ingezet verergerd meestal als het buiten de toleranties komt , van begin af aan zou het mooiste zijn .
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 14.06.2016 - 10:45  ·  #19
geheel met Olaf eens. De Euro4 moet gewoon iets zorgvuldiger behandeld worden dan de Euro3. Maar ik ben er zeer over te spreken. Heb beide gehad.

Olie op tijd verversen (15.000), EGR af en toe schoonmaken, motorflush. Mijn olie blijft lang helder en dat blijft voor mij criterium. Mijn Euro4 Geartronic rijdt nu 7.1L/100km. Ben ik zeer tevreden over. Dat klopt overigens met de bevindingen aan de pomp.
Mark
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 14.06.2016 - 11:48  ·  #20
@Jack
Had het er laatst bij Martin (MMTS) over, materiaal kosten ca. 6 a 700 euro en dan nog een halve dag sleutelen dus al met al ben je onder de 1000,- klaar.
Je hebt dan OEM kwaliteit, origineel Volvo zal stukje duurder zijn. En dan moeten je verstuivers en nog goed uitkomen, dat is namelijk een bijkomend riscootje ... en dan kan de prijs echt makkelijk het dubbele worden :'(
eV70T
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 59
Subject:

· 
Posted: 14.06.2016 - 12:40  ·  #21
op dat andere forum was er ook eentje die dat had, hij heeft alles laten vervangen, en een spijt dat hij er van kreeg want de rekening liep zo hoog op dat hij er 2 ruilmotoren voor had kunnen kopen
rijdt nu echter weer zeer tevreden rond
Volvo_V70
Geslacht:
Leeftijd: 29
Subject:

· 
Posted: 14.06.2016 - 12:45  ·  #22
Die van ons heeft ondertussen ook al nieuwe klepstoters en tuimelaars. Ook bij ons was er een duidelijk bootgeluid te horen, mét de vuldop erop.
Voor de mensen die graag zelf luisteren in plaats van te lezen heb ik ook een paar filmpjes van het euvel. En geloof me maar als ik zeg dat het verschil in het echt nog veel groter was! Dit was voor:

Dit was bij een km-stand van ongeveer 230.000. De reden? Wel, waarschijnlijk de hiervoor genoemde: olie wissel interval, regeneratie, relatief veel korte ritten (15 km)
Het vervelende is dat het er dus langzaam in sluipt, maar op een gegeven moment was het niet meer te missen.

Reparatie is best een duur grapje en zéker als je dat bij een Volvo dealer wilt laten doen! Je hoeft je niet te verbazen als je dat zomaar eens €2000 of meer kan gaan kosten, inclusief arbeidsloon dan wel. En dat bedrag komt niet uit de lucht vallen, maar van een officiële offerte :sleep:

Laat je het elders uitvoeren, zoals bij bijvoorbeeld Dennis, kan ik je in ieder geval verzekeren dat het een stuk minder kost! Die leuke mevrouw achter de balie bij de dealert wil tenslotte ook graag betaald worden :* Met wat mazzel zit er dan een vriendelijke mevrouw, maar het kan natuurlijk ook tegenzitten... maar daar volledig terzijde.
Materiaalkosten zitten dus inderdaad al snel - grofweg - rond de €800-€1000. De standaard deviatie en al die ongein meer mag je er zelf bij bedenken als je dat leuk vindt... :sleep:

Ondertussen zijn wij al weer de nodige km's verder, maar vrij snel na de reparatie heb ik nog eens twee filmpjes gemaakt om het verschil duidelijk te maken. Wat heb je anders aan die filmpjes van vóór?? En aangezien het een mooie referentie is, mag u ze vandaag, en morgen ook nog wel, gratischhh en voor nietsschhh bekijken:

En ja, in het echt was het verschil niet te missen! Niet alleen in het geluid, ook in de trekkracht en souplesse van de motor.

Mocht je nou twijfelen aan je eigen motor, laat er dan gewoon eens iemand naar luisteren, of ga eens luisteren bij een andere D5 (liefst een waarvan je weet dat ie goed is). Je blok in de soep zou zonde zijn. Maar voor hetzelfde geld is er niets aan de hand. En ja, het is iets om je bewust van te zijn, maar nee, zóóó slecht is een Euro 4 D5 dan ook weer niet direct. =)
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 15.06.2016 - 23:32  ·  #23
mooi en duidelijke filmpjes Renze.. past bij diagnose linkjes lijkt me..
Turbodesk
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.06.2016 - 08:06  ·  #24
Ik hoor nauwelijks verschil tussen de twee filmpjes. De injectoren hoor je wel heel duidelijk.

Het zogenaamde boot geluid hoor ik bijna niet. Ik weet hoe het klinkt als je de olievuldop er af draait, maar dat is wel iets heel anders. Dat is hier in het filmpje niet te horen.

Ik zal straks eens een filmpje van mijn D5 hier neer zetten. Dan ben ik benieuwd of jullie daar iets aan kunnen horen.
olaf
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.06.2016 - 08:31  ·  #25
Ik Hoor het ook niet , dat er meer lawaai bij het eerste filmpje is komt meer doordat de motor afdekplaat bij tweede filmpje er nog op zit lijkt mij , die dempt behoorlijk .

Nu hoor ik het 9 van de 10 keer niet op de YouTube filmpjes , slechte geluidskwaliteit van de opname en het gene waar het mee afgespeeld wordt , maar het verschil zal er best zijn .
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 16.06.2016 - 17:43  ·  #26
te lang met een diesel rondgereden denk ik. van langdurig dreunen verlies je deze frequenties in je gehoor. heb ik wel eens gehoord. gekheid.... ben benieuwd naar filmpje en of we iets horen.. :thumb:
Volvo_V70
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.06.2016 - 18:01  ·  #27
Het klopt inderdaad dat je op Youtube filmpjes heel vaak niet goed kunt horen wat je zou moeten horen. In dit geval is de geluidskwaliteit van de opnames wel dusdanig dat ik het hier op mijn luidsprekers, en ja dat is wat anders dan een tablet, duidelijk kan horen. Het is overigens wel aan te raden om het geluid hard genoeg te zetten, anders valt het weg. >_<

Ben ook wel benieuwd naar het filmpje van Turbodesk inderdaad.

En Frank, wat mij betreft mogen de filmpjes inderdaad geplaatst worden onder diagnose, maar ja dan moet de rest van de wereld het wel ook kunnen horen :bandit: :sleep:
olaf
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.06.2016 - 18:24  ·  #28
Quote door GRUNNS60

te lang met een diesel rondgereden denk ik. van langdurig dreunen verlies je deze frequenties in je gehoor. heb ik wel eens gehoord. gekheid.... ben benieuwd naar filmpje en of we iets horen.. :thumb:

Tja dat had gekund ,maar helaas (mijn vrouw vind overigens ook dat ik niet altijd alles hoor :bandit: ) , ik wordt elk jaar getest voor mijn werk en het gehoor is nog steeds bovengemiddeld goed volgens de keuringsarts .
Volvo_V70
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.06.2016 - 18:37  ·  #29
Altijd een prettige constatering :thumb:
Mag je blij mee zijn :yes:
Turbodesk
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.06.2016 - 19:00  ·  #30
Ik heb net even twee filmpjes gemaakt. Een met de motordeksel er op en een met de deksel er af.

Nu is het ook zo dat 1,5 jaar geleden bij mij de wervelklep is vervangen en de injectoren.
Het inlaatspruitstuk moest er toen natuurlijk af en toen hebben we direct ook de tuimelaars bekeken. Er zat niets vast. Wel een heel klein beetje slijtage, maar dat lijkt me echt wel normaal. Ik ben toen samen bezig geweest met de de chef monteur van een Volvo dealer.
bij hem thuis. Er stond toen dus wel iemand met verstand van zaken de boel te beoordelen.

Selected quotes for multi-quoting:   0