Die van ons heeft ondertussen ook al nieuwe klepstoters en tuimelaars. Ook bij ons was er een duidelijk bootgeluid te horen, mét de vuldop erop.
Voor de mensen die graag zelf luisteren in plaats van te lezen heb ik ook een paar filmpjes van het euvel. En geloof me maar als ik zeg dat het verschil in het echt nog veel groter was! Dit was voor:
Dit was bij een km-stand van ongeveer 230.000. De reden? Wel, waarschijnlijk de hiervoor genoemde: olie wissel interval, regeneratie, relatief veel korte ritten (15 km)
Het vervelende is dat het er dus langzaam in sluipt, maar op een gegeven moment was het niet meer te missen.
Reparatie is best een duur grapje en zéker als je dat bij een Volvo dealer wilt laten doen! Je hoeft je niet te verbazen als je dat zomaar eens €2000 of meer kan gaan kosten, inclusief arbeidsloon dan wel. En dat bedrag komt niet uit de lucht vallen, maar van een officiële offerte
Laat je het elders uitvoeren, zoals bij bijvoorbeeld Dennis, kan ik je in ieder geval verzekeren dat het een stuk minder kost! Die leuke mevrouw achter de balie bij de dealert wil tenslotte ook graag betaald worden
Met wat mazzel zit er dan een vriendelijke mevrouw, maar het kan natuurlijk ook tegenzitten... maar daar volledig terzijde.
Materiaalkosten zitten dus inderdaad al snel - grofweg - rond de €800-€1000. De standaard deviatie en al die ongein meer mag je er zelf bij bedenken als je dat leuk vindt...
Ondertussen zijn wij al weer de nodige km's verder, maar vrij snel na de reparatie heb ik nog eens twee filmpjes gemaakt om het verschil duidelijk te maken. Wat heb je anders aan die filmpjes van vóór?? En aangezien het een mooie referentie is, mag u ze vandaag, en morgen ook nog wel, gratischhh en voor nietsschhh bekijken:
En ja, in het echt was het verschil niet te missen! Niet alleen in het geluid, ook in de trekkracht en souplesse van de motor.
Mocht je nou twijfelen aan je eigen motor, laat er dan gewoon eens iemand naar luisteren, of ga eens luisteren bij een andere D5 (liefst een waarvan je weet dat ie goed is). Je blok in de soep zou zonde zijn. Maar voor hetzelfde geld is er niets aan de hand. En ja, het is iets om je bewust van te zijn, maar nee, zóóó slecht is een Euro 4 D5 dan ook weer niet direct. =)