Dieselblok D5 stuk door afgebroken tuimelaar.

 
 
 
 
 
smitje52
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Roermond
Leeftijd: 71
Berichten: 14
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Dieselblok D5 stuk door afgebroken tuimelaar.

 · 
Posted: 13.06.2016 - 21:19  ·  #1
Ik had kloppend geluid ontdekt bij mijn V70 D5 Geartronic 185 pk (bj 2006) summum uitvoering. Boot geluid zoals vaker genoemd. In de auto niets van gemerkt maar wel buiten de auto. Maakte mij toch zorgen omdat ik niet wist waar geluid vandaan kwam. Naar garage gereden en kreeg te horen 'versleten klepstoters / tuimelaars. Gezien ernst van geluid advies laten staan en leenauto meegekregen.
Ging ervan uit vervangen klepstoters/ tuimelaars en dan weer in orde. Nu bleek er al een tuimelaar gebroken na openen deksel, en deze heeft de kop al zo erg beschadigd dat deze niet meer gebruikt kan worden. Diverse stoters en tuimelaars ook al vast. Dan is dus ook nog een nieuwe kop nodig...wordt erg duur. Als ook nog onderblok beschadigd is dan is het helemaal over en uit met complete motorblok. Een enorme tegenvaller met slechts 284.000 km en er is altijd lange afstanden mee gereden en met verstandig gebruik. Altijd op tijd de olie laten vervangen meestal bij minder dan 20.000 km. 6 maanden geleden ook al mijn automaat helemaal stuk gehad en andere moeten laten monteren bij Gery Slot. Kosten lopen enorm op nu als kop vervangen moet worden met alle kepstoters en tuimelaars en de wervelklep dan komen binnenkort ook weer de 5 verstuivers aan de beurt. Vertrouwen is erg afgenomen in Volvo dieselkwaliteit. Jammer want het is mooie uitvoering met open dak, standverwarming, leder, navigatie,niveauregeling etc. Probeer dus nu een goede andere complete blok D5244T vanaf 2006 te vinden met veel minder km's om in te laten bouwen.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Dieselblok D5 stuk door afgebroken tuimelaar.

 · 
Posted: 13.06.2016 - 21:24  ·  #2
Ja, da's balen.....

Zijn de oudere D5 blokken dan beter? Mijn vorige V70D5 uit 2002 heb ik weggedaan met ruim 335000km op de klok en liep zonder problemen.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Dieselblok D5 stuk door afgebroken tuimelaar.

 · 
Posted: 13.06.2016 - 21:29  ·  #3
Heel triest om dit mee te moeten maken, maar het is een zeer veel voorkomend euvel bij de euro 4 motoren.
Dit komt eigenlijk nooit voor bij de euro 3 motoren.
Er zijn divere oorzaken te noemen:
- te lange olie wissel termijn, 30k is echt veel te lang
- regeneratie van dpf ( diesel in carter )
- te lang doorrijden met slechte kwaliteit motorolie
En of combinatie van bovenstaande factoren.

Ik heb de overtuiging dat als de oliewissels elke 15.000 km zouden zijn gedaan vanaf nieuw, dan zou dit niet zo snel zijn gebeurd.
Tja, volvo zei dat 30.000km wissel voldoende was....
Het tegendeel is bewezen...
Niet dat je er iets aan hebt nu, maar mogelijk wel zinnig voor de andere eigenaren van wagens met de zelfde motoren.....
Eta76
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Holland
Leeftijd: 48
Berichten: 35
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Re: Dieselblok D5 stuk door afgebroken tuimelaar.

 · 
Posted: 13.06.2016 - 22:06  ·  #4
ik zie:
>>>Altijd op tijd de olie laten vervangen meestal bij minder dan 20.000 km

Verder wel enorm jammer. Hoop kosten om hem rijdend te maken...
Was dat geluid ook bij een warme motor? Of enkel bij koude motor?
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Dieselblok D5 stuk door afgebroken tuimelaar.

 · 
Posted: 13.06.2016 - 22:25  ·  #5
De combi met regenereren is dodelijk. En de koppen zijn zwakker.
De.euro 3 en euro 4 motoren lijken op elkaar, maar de euro 4 zijn lichter gebouwd i.v.m milieu en emissie
Eisen.
Ik heb dat ooit helemaal uitgezocht....
Er is een topic van....
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39921
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Dieselblok D5 stuk door afgebroken tuimelaar.

 · 
Posted: 13.06.2016 - 22:28  ·  #6
Bij de 185pk versie komt dit nogal eens voor.
De 163 pk versie heeft hier duidelijk minder last van.
Ik hoop voor je dat het uiteindelijk meevalt.
Succes hiermee.
Volvomannen
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeist
Leeftijd: 55
Berichten: 332
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Re: Dieselblok D5 stuk door afgebroken tuimelaar.

 · 
Posted: 13.06.2016 - 22:36  ·  #7
Auwww... Dat doet pijn!
Sterkte/succes gewenst.

Hopen dat mij dit bespaard blijft...
smitje52
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Roermond
Leeftijd: 71
Berichten: 14
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Dieselblok D5 stuk door afgebroken tuimelaar.

 · 
Posted: 13.06.2016 - 23:14  ·  #8
(Boot) geluid was bij koude en warme motor even goed hoorbaar. Bij stationair draaiende motor ook en bij gasgeven nog harder. Dit alles gewoon met olievuldop er gesloten op.

Historie nog een goed nagegaan > Eerste 180.000 km ( 1e eigenaar)is olie ververst door volvo dealer volgens volvo service boekje en was dus (helaas) om de 30.000 km. De laatste 100.000 km door mij (als 2e eigenaar) gereden, olie ververst met 0W30 gemiddeld rond de 20.000 km. Nu na laatste olieversing slechts 6000 km geleden blok toch kapot gelopen.

Geloof nu toch inderdaad dat olie verversen om de 15.000 km het beste dringende advies blijkt voor diegenen die hun motorblok nog langer gezond proberen te houden.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3386
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Dieselblok D5 stuk door afgebroken tuimelaar.

 · 
Posted: 13.06.2016 - 23:20  ·  #9
Ik heb een Euro 3 D5 die ook tikt (klepstoters denk ik) en het boot geluid uit de olie vuldop.
Kan dus wel degelijk bij een Euro 3, maar je leest het inderdaad vooral over de nieuwere D5.
Bert West2
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 63
Berichten: 256
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Dieselblok D5 stuk door afgebroken tuimelaar.

 · 
Posted: 13.06.2016 - 23:59  ·  #10
Mijn auto geeft ook dat boot geluid bij verwijderde olievuldop. Schrok me helemaal de schompes toen ik dat voor het eerst hoorde. o.O Motor afgezet en Dennis van Volvo service gebeld. Dennis was niet zo verontrust en ik kon meteen langs komen om het geluid te laten horen. Kuba heeft er naar geluisterd maar stelde me gerust dat dit geluid normaal was. Pfoeiii
Mark
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HengelooooĆ³ (Ov)
Leeftijd: 47
Berichten: 808
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Dieselblok D5 stuk door afgebroken tuimelaar.

 · 
Posted: 14.06.2016 - 08:31  ·  #11
Bij een licht boot geluid gewoon om de 15.000 km olie verversen en doorrijdden pas als het heel veel erger word, wat aan laten doen.
Zijn er die er dan nog zo 100.000 km bij op zetten zonder centje pijn.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Dieselblok D5 stuk door afgebroken tuimelaar.

 · 
Posted: 14.06.2016 - 09:00  ·  #12
Het gaat om het bootgeluid met dop er nog op...
Trouwens, ik zat net klokje rond te kijken van Autoweek.
Een Dacia 1.5 diesel, bijna 5 ton gelopen, 1e eigenaar.
Het enige dat vervangen is geweest ( buiten de banden etc ) zijn 2 schokbrekers en een remcylinder.
Wie had dat verwacht?
Sorry voor het off topic raken, maar het geeft wel aan dat een b-merk van Renault geen slechte wagens maakt.

Niet dat je een Dacia wilt rijden, maar het gaat even over het feit dat er niets aan kapot gaat aan een wagen die heel weinig heeft gekost.....
Dat betreft dus ook een euro4 wagen met dpf etc...
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goirle
Leeftijd: 37
Berichten: 887
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Dieselblok D5 stuk door afgebroken tuimelaar.

 · 
Posted: 14.06.2016 - 09:19  ·  #13
Iemand enig idee wat het zou kosten om de tuimelaars en dergelijke preventief van tevoren al te laten vervangen? Gewoon een schatting dus.
smitje52
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Roermond
Leeftijd: 71
Berichten: 14
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Dieselblok D5 stuk door afgebroken tuimelaar.

 · 
Posted: 14.06.2016 - 09:24  ·  #14
Volgens mij kost dat rond de 1200-1300 euro aan materiaal. Maar als alles toch open licht is het raadzaam om dan ook de wervelklep te laten vervangen, dacht zo'n 130 euro aan materiaal(zijn ook vaker probleemgevallen).
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Dieselblok D5 stuk door afgebroken tuimelaar.

 · 
Posted: 14.06.2016 - 09:27  ·  #15
Koprevisie zit je aan 2000 a 2500 euro zomaar.
En dan moet de kop nog heel zijn.
Alleen stoters, tuimerlaars arbeid.....
 
Selected quotes for multi-quoting:   0