5 mei 2010 | Tekst: Stéphan Vermeulen | Bron: Autoweek.nl
Het motorennieuws van Volvo houdt nog wel even aan. Zo krijgen ook de C30, S40, V50 en C70 de beschikking over de nieuwe 2,0-liter vijfcilinder diesel. Die luistert afhankelijk van de vermogensversie naar de naam D3 of D4. De 1.6 diesel wordt omgedoopt in D2.
De compacte Volvo-range krijgt net als de grotere modellen de beschikking over de nieuwe vijfcilinder diesel. De D3 is afgeleid van de bestaande 2.4D en heeft een cilinderinhoud van 2,0 liter. In de V70, XC70, XC60 en S80 is hij goed voor 163 pk en 400 Nm. In de kleinere modellen levert hij als D3 150 pk en 350 Nm, als D4 schopt –ie het tot 177 pk en 400 Nm. De D3 vervangt uiteraard de viercilinder 2.0D, de D4 maakt de D5 met 180 pk overbodig.
Volvo geeft een gemiddeld verbruik op van 5,1 liter per 100 kilometer en een CO2-uitstoot van 134 gram per kilometer. De C70 D3 en D4 komt tot 5,9 liter per 100 km en 154 gram per kilometer. Standaard is de nieuwe diesel gekoppeld aan zesbak, een zestraps automaat is ook mogelijk.
Dan is er nog de D2. De 1.6D levert nu 115 pk en 270 Nm. Hij zorgt in de C30, S40 en V50 voor een verbruik van 114 gram CO2 per km, dat is dus goed voor 20 procent bijtelling! Eerst kwamen alleen de Drive-versies daarvoor in aanmerking. Vanaf eind mei zijn de nieuwe motoren te bestellen.
De nieuwe dieselrange komt uiteraard ook in de nieuwe S60.
Het motorennieuws van Volvo houdt nog wel even aan. Zo krijgen ook de C30, S40, V50 en C70 de beschikking over de nieuwe 2,0-liter vijfcilinder diesel. Die luistert afhankelijk van de vermogensversie naar de naam D3 of D4. De 1.6 diesel wordt omgedoopt in D2.
De compacte Volvo-range krijgt net als de grotere modellen de beschikking over de nieuwe vijfcilinder diesel. De D3 is afgeleid van de bestaande 2.4D en heeft een cilinderinhoud van 2,0 liter. In de V70, XC70, XC60 en S80 is hij goed voor 163 pk en 400 Nm. In de kleinere modellen levert hij als D3 150 pk en 350 Nm, als D4 schopt –ie het tot 177 pk en 400 Nm. De D3 vervangt uiteraard de viercilinder 2.0D, de D4 maakt de D5 met 180 pk overbodig.
Volvo geeft een gemiddeld verbruik op van 5,1 liter per 100 kilometer en een CO2-uitstoot van 134 gram per kilometer. De C70 D3 en D4 komt tot 5,9 liter per 100 km en 154 gram per kilometer. Standaard is de nieuwe diesel gekoppeld aan zesbak, een zestraps automaat is ook mogelijk.
Dan is er nog de D2. De 1.6D levert nu 115 pk en 270 Nm. Hij zorgt in de C30, S40 en V50 voor een verbruik van 114 gram CO2 per km, dat is dus goed voor 20 procent bijtelling! Eerst kwamen alleen de Drive-versies daarvoor in aanmerking. Vanaf eind mei zijn de nieuwe motoren te bestellen.
De nieuwe dieselrange komt uiteraard ook in de nieuwe S60.