Dieseltank lek?

Elke keer een plasje diesel onder de auto

hnoordhuis
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 56
Subject:

Dieseltank lek?

· 
Posted: 20.04.2018 - 15:00  ·  #1
Hoi allemaal,
Ik heb een probleempje met mijn tank denk ik.

Elke keer als ik de auto parkeer ligt er een klein plasje diesel onder de auto, rechts, ongeveer 30 cm van de buitenkant, ongeveer 50 cm voor het achterwiel.

Als ik onder de auto kijk:
Het filter is droog, daar komt de lekkage zeker niet vandaan.
De tank is in het midden droog, de hele zijkant van de tank is nat en het stroomt (dus) van bovenaf de tank. Het lijkt van de voorste helft van de tank te komen.

De het maakt niet uit hoe vol de tank is. Gisteren was de tank voor 3/4 leeg en er lag weer een plasje onder.

Heeft iemand een suggestie waar ik zou moeten zoeken?

Alvast bedankt voor de reacties.
Henk
M95
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Subject:

Re: Dieseltank lek?

· 
Posted: 20.04.2018 - 15:02  ·  #2
Misschien even onder de achterbank kijken bij de pomp? Wellicht is er iets met een slangetje
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.04.2018 - 15:21  ·  #3
Er zitten geen uitgangen onderaan de tank volgens mij, en tenzij je iets geraakt hebt lijkt het me onwaarschijnlijk dat de tank lek gaat. Ik zou ook denken dat er iets lekt bij de pomp / uitgang van de tank aangezien de zijkant nat is. Of het flexibele deel van de vulbuis wil ook nog wel eens lek gaan, maar lijkt me onwaarschijnlijk dat het daar vandaan komt, tenzij je net getankt had.
Musicus
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

· 
Posted: 20.04.2018 - 15:31  ·  #4
Ik heb hetzelfde gehad, bij mij was de retour naar de tank de oorzaak. Die zit met een soort van klik systeem op de opvoerpomp onder de achterbank. Deze kan gaan lekken, eerst komt er een plasje bovenop de pomp te staan, daarna loopt het via de buitenkant van de tank naar beneden. Ik heb het verholpen door de bestaande koppeling af te snijden (spannend, als het mis gaat heb je te weinig slang over om hier iets mee te doen), hier een klein stukje buis in te doen en een nieuw stuk brandstofslang hier op gezet. Deze heb ik zonder koppeling op de opvoerpomp aangesloten. Uiteraard wel met slangklemmen. Dit gaat al een paar jaar goed.

Ik heb hier over op het andere forum hier wat over geschreven met wat foto's. Ik kan het vanavond even opzoeken als je daar prijs op stelt.

Het kan ook de bovenzijde van de opvoerpomp zijn, deze kunnen wel eens scheuren. Dit kan je prima dichten met epoxy lijm. Er staat een goede handleiding op youtube: https://youtu.be/HVZ1anvz3k4

Eerste stap is nu de achterbank verwijderen en rugleuning, dekseltje verwijderen en kijken waar het precies lekt.
JOv70BI

Subject:

· 
Posted: 20.04.2018 - 15:39  ·  #5
...
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 20.04.2018 - 15:52  ·  #6
Ach als dat bii een auto van 15 jaar gebeurt, is dat niet heel raar. De meeste andere merken liggen dan al op de sloop!
JOv70BI

Subject:

· 
Posted: 20.04.2018 - 16:14  ·  #7
...
Musicus
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.04.2018 - 16:38  ·  #8
Quote door JOv70BI

Quote door Walterj

Ach als dat bii een auto van 15 jaar gebeurt, is dat niet heel raar. De meeste andere merken liggen dan al op de sloop!

HIHI dan heb je het over de dieseltjes denk ik.? ( past wel weer bij topic helaas, maar ok grapje)

Ruim de helft van alle auto’s in Nederland is 9 jaar of ouder. Tien jaar geleden was dit aandeel 37 procent. De gemiddelde leeftijd van een personenauto is in de afgelopen tien jaar gestegen van 8,4 jaar naar 10,2 jaar. Dit meldt CBS.

Het aandeel auto’s ouder dan 15 jaar steeg van 2006 tot 2016 van 11 naar 20 procent. Het aandeel nieuwe auto’s (0 tot 3 jaar oud) is in deze periode gezakt van 20 naar 16 procent. Op 1 januari 2016 waren er 8,1 miljoen personenauto’s in Nederland, ruim 1 miljoen meer dan in 2006.

Met een gemiddelde leeftijd van 11 jaar zijn benzineauto’s ouder dan dieselauto’s, die gemiddeld 7,2 jaar oud zijn. Van alle personenauto’s rijdt 79 procent op benzine, terwijl 16 procent op diesel rijdt

Gemiddeld zijn auto’s 17,9 jaar oud bij sloop

Bron https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuw…eeds-ouder

en cijfers tot 2018 http://statline.cbs.nl/Statweb…%2cG2&VW=T

als open data voor wie het op dit forum wil verwerken
https://opendata.cbs.nl/statli…_theme=483

Ok zullen we dit topic ook meteen opschonen en ophouden met de lappen tekst die er niet toe doen?

Laten we on-topic blijven....
BIGW
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 20.04.2018 - 17:32  ·  #9
Ik had ook de retour richting de tang lek, deze nu ook zonder snelkoppeling rechtstreeks met stukje extra slang en slang klemmen op de retour van de brandstoftank op de pomp aansluiting gezet.
Maar ja ikke ook 2002 en 535 op de klok dus zal er wel bij horen.

Pas wel op met demontage achterbank dat je de stroom van de accu haalt, anders SRS storing de achterbank heeft sensoren van de airbags.
Musicus
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.04.2018 - 20:05  ·  #10
BigW en ik hebben dus precies hetzelfde gedaan.
Ik heb de stroom er niet vanaf gehaald, volgens mij krijg je pas een foutmelding als je de auto start zonder dat de connector is aangesloten. Als je dit niet doet kan de accu gewoon aangesloten blijven.
Als je de stroom eraf hebt kan je de auto ook niet starten om te kijken of het is opgelost.

Hierbij nog wat foto's van hoe ik het heb gedaan:

Achterbank eruit

Klepje waaronder de pomp zit.

Pomp met rechts de lekkende aansluiting. En ik heb bezoek gehad van een dier gezien de voedselvoorraad...
Musicus
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.04.2018 - 20:06  ·  #11

Oude connector afgesneden, lostrekken ging niet bij mij.

Connectie gemaakt voor de nieuwe slang.

Nieuwe slang gemonteerd in een wat betere hoek.
hnoordhuis
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.04.2018 - 23:01  ·  #12
Top, hier kan ik wat mee. Ik ga morgen direct aan de slag. :-)

Enne... ik heb vanaf 2002 al Zweedse Volvo's. rijd al 360k in oude diesels en heb nog nooit eerder van dit probleem gehoord. Ook op dit forum kon ik het niet vinden en ik draai al even mee.

Bedankt voor de ervaringsverhalen. Ik zal verslag doen.
hnoordhuis
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.04.2018 - 12:57  ·  #13
Het lijkt gelukt.
Rechtstreeks op de plek waar eerst de snelkoppeling zat is mij ook niet gelukt. De slang was te kort en ging niet onbeschadigd van de snelkoppeling af. Ik heb hem dus ook verlengd.

Hartelijk dank voor de support.

Selected quotes for multi-quoting:   0