Dif lock??

 
 
 
 
 
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Dif lock??

 · 
Posted: 28.12.2019 - 07:25  ·  #1
Vast een heel stomme vraag,

Deze ochtend was ik lekker vroeg door de heuvels aan het scheuren in de sneeuw.

En kwam een heel gladde heuvel tegen, waar een paar auto’s al niet omhoog wilde.

Ik zet hem in de W, en ga zonder problemen naar boven.

Alleen biven was een scherpe bocht, met wel wat grip.
Het voelde net of er een dif lock aan stond. Die zit toch niet op de xc?
Nadat ik de w uit had gezet voelde het ook niet meer als een diff lock. Vandaar dat ik nu toch even ga twijfelen.

Zit er een soort van op de xc uit 2002?
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3871
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Dif lock??

 · 
Posted: 28.12.2019 - 08:12  ·  #2
Bij de 2WD Volvo's zorgt de W-stand ervoor dat de bak in de 2 optrekt met heel veel slip (het voelt dan net of er een elastiek tussen je gaspedaal en de respons van de auto zit :P).
Als er een diff-lock op zou zitten, dan had Volvo dat denk ik ook wel duidelijker gemaakt verwacht ik, want voor in het terrein is zoiets wel serieus handig.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1701
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Dif lock??

 · 
Posted: 28.12.2019 - 09:05  ·  #3
Hoe voel je dat een auto diff lock heeft, ik kan mij er niks bij voorstellen ?

Zo ver ik weet hebben de AWD van Volvo ook geen limited-slip differential,
De 70NN hebben wel een manier om limited-slip differentialte na te bootsen
En dat doen ze door het wiel dat slipt te remmen. In Ijsland heb ik dat een
keer gehad toen i mij zelf vast reed op een berg Strandzand. Je voelt de hele
auto trillen dan want de auto doet dat remmen van het slippend wiel, of wielen pulserend
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Dif lock??

 · 
Posted: 28.12.2019 - 09:11  ·  #4
Het voeld een beetje alsof de auto wringt en vooruit wil gaan,
Het gevoel ken ik alleen nog verder uit de tijd dat ik nog voor de hobby terrein reed, en met de volle diff lock een bocht wou nemen.
Vandaar mijn vraag ook.
Het gevoel was er, alleen heb ik er nooit iets over gezien bij de volvo’s
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1701
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Dif lock??

 · 
Posted: 28.12.2019 - 09:19  ·  #5
het is natuurlijk wel zo dat de Haldex de midden diff vervangt, die kan wel
volledig in lock, of die dat doet bij een 70N weet ik niet.
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Dif lock??

 · 
Posted: 28.12.2019 - 09:36  ·  #6
Ik heb alleen een visco 🤣
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4319
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Dif lock??

 · 
Posted: 28.12.2019 - 10:52  ·  #7
Beetje extreem gezegd misschien voor de puristen, maar Dif lock kan ook gesimuleerd worden door een goede tractiecontrole. Uiteindelijk gaat het erom torque te sturen naar het wiel dat tractie heeft, niet het slippende wiel te laten spinnen zoals bij een normaal differentieel.
Dus door het slippende wiel af te remmen middels de remblokken, kan er toch kracht worden gestuurd naar het wiel dat wel tractie heeft. Dat is iig wat DSTC pleegt te doen volgens mij. En een awd zoekt dan ook nog eens de meeste tractie zowel voor als achter.
frans1401
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwijndrecht
Berichten: 209
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Dif lock??

 · 
Posted: 28.12.2019 - 19:06  ·  #8
Quote door Bolbo

Beetje extreem gezegd misschien voor de puristen, maar Dif lock kan ook gesimuleerd worden door een goede tractiecontrole. Uiteindelijk gaat het erom torque te sturen naar het wiel dat tractie heeft, niet het slippende wiel te laten spinnen zoals bij een normaal differentieel.
Dus door het slippende wiel af te remmen middels de remblokken, kan er toch kracht worden gestuurd naar het wiel dat wel tractie heeft. Dat is iig wat DSTC pleegt te doen volgens mij. En een awd zoekt dan ook nog eens de meeste tractie zowel voor als achter.


Dif lock is wat het woord zegt: in het differentieel worden de linker en rechter aandrijfas verbonden met elkaar, onafhankelijk draaien van elkaar kan niet. Dit kan je niet voor elkaar krijgen met het afremmen van één van de wielen.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1701
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Dif lock??

 · 
Posted: 28.12.2019 - 19:45  ·  #9
Bolbo heeft het eigenlijk over Limited Slip Diff, als je het wiel dat geen tractie heeft afremt simuleer je een LSD, het kost wel de 1/2 van je aandrijf energie maar die heb je meestal toch wel genoeg. Uiteindelijk bereik je het zelfde als een Diff lock, dat beide ( of alle 4 de wielen ) rond gaan draaien waardoor je weg kunt rijden zonder dat je hoeft te gaan graven.
frans1401
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwijndrecht
Berichten: 209
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Dif lock??

 · 
Posted: 30.12.2019 - 18:02  ·  #10
Bolbo gebruikt waarschijnlijk abusievelijk de verkeerde term en dat begrijp ik wel maar om te voorkomen dat anderen gaan denken dat een difflock gelijk staat aan een lsd heb ik in mijn post duidelijk gemaakt wat een difflock doet.
Je moet proberen te schrijven wat je bedoelt en dat lukt niet altijd, ook mij waarschijnlijk niet. Ook jou niet want je laatste zin zou duidelijker overkomen als je hem zo had geschreven: "Uiteindelijk bereik je het zelfde als een Diff lock, voorkomen dat beide ( of alle 4 de wielen ) rond gaan draaien zodat je weg kunt rijden zonder dat je hoeft te gaan graven."
Voel je niet aangevallen want ook ik ben geen kunstenaar wat betreft taalgebruik.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Dif lock??

 · 
Posted: 30.12.2019 - 22:22  ·  #11
Een poging:

Diff lock is beide assen links en rechts locken zodat 1 as aandrijving ontstaat.

Limited Slip Differental is het electronisch locken van het slippende wiel door remactivering via tractiecontrole waardoor kracht overbrenging van het draaiende differentieel op het niet- slippende wiel van dezelfde as wordt doorgegeven.

Omdat het differentiel hierdoor een planetaire werking heeft op het niet slippende wiel leidt dit tot krachtsverlies en hoger toerental / wielsnelheid.

Toch lijkt mij de rij sensatie anders bij LSD dan bij diff lock.
Diff lock wil echt rechtdoor als het ingeschakeld.
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 686
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Dif lock??

 · 
Posted: 31.12.2019 - 10:40  ·  #12
Quote door ikbat

Het voeld een beetje alsof de auto wringt en vooruit wil gaan,
Het gevoel ken ik alleen nog verder uit de tijd dat ik nog voor de hobby terrein reed, en met de volle diff lock een bocht wou nemen.
Vandaar mijn vraag ook.
Het gevoel was er, alleen heb ik er nooit iets over gezien bij de volvo’s


De W stand zorgt er alleen voor dat je in z'n 3 optrekt zodat er minder koppel/wielspin is bij optrekken in gladde omstandigheden. Gleed je niet gewoon rechtdoor, over je voorwielen heen? Dat voelt wel als rijden met een diff-lock op je vooras. Als je omhoog rijdt ligt je gewicht meer naar achter, waardoor je minder druk op je voorwielen hebt. En dus makkelijker rechtdoor gaat op een gladde ondergrond.

Diff-locks kunnen wel zeker bij een Volvo, een Volvo C303 heeft er standaard een op de voor- en achteras ;).
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Dif lock??

 · 
Posted: 31.12.2019 - 11:06  ·  #13
Het kan natuurlijk altijd, andere auto’s kwamen er niet eens naar boven.
Al leek het of ik wel goede tractie had bij die bocht, het zou wel een goede verklaring kunnen zijn
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4319
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Dif lock??

 · 
Posted: 31.12.2019 - 18:32  ·  #14
Het kan even simpel ook gekomen zijn door betere banden (voor die omstandigheden) dan die van de achterblijvers.
Ik was zelf verbaasd hoe goed de tractie was van een al redelijk oud setje Kleber winterbanden, kon zonder glibberen wegrijden op een plak ijs bij de wintersport terwijl sommige anderen alle kanten op gleden.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0