DIM valt volledig weg, can-bus problemen?

lekkerkaas
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

DIM valt volledig weg, can-bus problemen?

· 
Posted: 20.01.2016 - 13:03  ·  #1
Hoi medeforummers,

Ik hbe sinds een paar weken het geluk dan mn DIM (kilomterteller, toerenteller, boordcomputer, klokje, dagteller en tankinhoudmeter; gek genoeg niet waarschuwingslampje voor b.v. autogordel) compleet functie weigert. Doet he-le-maal niets meer.

Hiervoor werkte het eerst wel, toen deels (b.v. vage tekens, 1e 10 minuten van de rit helemaal niets daarna inene wel).

Wat ik al gedaan heb is de welbekende doorsoldering van de motorola chip, zo'n beetje alle andere componenten doorgesoldeerd en ga zo maar verder. Dit gaaf geen enkele positieve feedback. Alles blijft zwart.

Ik ging er vanuit dat mn DIM compleet defect is, en heb via MP een andere op de kop getikt. Deze geplaatst en even de billetjes knijpen..... Weer helemaal geen info op de DIM.

Auto rijdt gek genoeg gewoon helemaal prima, radio en alle andere electrische componenten werken ook gewoon zoals altijd.

De kans bestaat natuurlijk dat de vervangings DIM ook even stuk is als mijn eigen, alleen acht ik die kans erg klein.

Wie heeft hier ook ervaring mee gehad en waar lag het probleem toen? Moet ik alle losse sub"computers" los gaan halen en de aansluiting controleren?

Ik ben nog bezig met een goede vida uitlezing maar mn pc wil hem nog niet goed installeren... komt later.

Ik hoop dat jullie ook zulke problemen hebben gehad en natuurlijk de oplossing gevonden hebben (en dat die anders is dan oplossen van het DIM probleem)

Cheers
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

Re: DIM valt volledig weg, can-bus problemen?

· 
Posted: 20.01.2016 - 18:38  ·  #2
Was toch een 2002 Bi-Feul ?
Klinkt inderdaad als een DIM probleem.
Volvotune, of ETS kunnen dit voor je herstellen.
Het wordt pas vervelend als de "nieuwe DIM" goed blijkt te zijn.
In dat geval moet je inderdaad de computers nalopen.
Denk dat het sowieso geen gek idee is om met een van de 2 voornoemde bedrijven contact oo te nemen.
Succes.
Widebody
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.01.2016 - 18:39  ·  #3
Even een mailtje sturen naar Thuurbo. Waarschijnlijk dat deze wat meer info kan geven. En er is een bedrijf welke deze ook vaak kan repareren. De naam is mij even ontschoten maar die weten ze hier op t forum wel.

Succes!
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 20.01.2016 - 19:54  ·  #4
Stond er al. ;-)

Quote door Bigdog

Volvotune, of Ets kunnen dit voor je herstellen.
meijer
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 77
Subject:

· 
Posted: 20.01.2016 - 22:25  ·  #5
Hallo Lekkerkaas

Ben je in het bezit van een scoop een universeel meter en een wiring diagram van je volvo dan kun je aan de canbus meten en oordelen of het signaal goed is.

Groeten BUM
Widebody
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.01.2016 - 18:51  ·  #6
Quote door Bigdog

Stond er al. ;-)

Quote door Bigdog

Volvotune, of Ets kunnen dit voor je herstellen.

Hij was mij net voor. Bij t posten kreeg ik een melding dat er een nieuwe posting was geweest. :D Toch op zend gedrukt ^_^ .
lekkerkaas
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 27.01.2016 - 21:44  ·  #7
ik bleek een gare spanningsregelaar te hebben op de DIM, chips had ik al doorgesoldeerd en alle omliggende spanningsregelaartjes maar de grote spanningsregelaar met koelblok had ik nog niet vervangen.

Dat was de oplossing, voor 2 eurotjes is de boel weer online :D

Bedankt voor jullie tips richting ETS.

Owja een dingetje die ik ondertussen geleerd heb is dat je de DIM uit een andere auto, ookal bijna dezelfde bouwjaar / maand, niet zomeer kunt vervangen blijkbaar. Hebben ze bij volvo lekker gesloten gehouden allemaal dat je nieuwe hardware gaat kopen >_<

Anyway, ik ben weer een happy camper :thumb:

Selected quotes for multi-quoting:   0