Bijna ingesneeuwd vandaag, dus een mooie dag om onze nieuwe aanwinst, de XC70, uit te rusten met de 2-DIN radio. Eerst even gespeeld met de vierwiel-aandrijving in de sneeuw en daarna de handen uit de mouwen gestoken.
Na goed lezen van alle forum-posts zijn de afgelopen weken alle benodigde onderdelen besteld:
- het Metra 2-DIN frame voor de V/XC70 van modeljaar 2006: https://www.amazon.com/dp/B00K5D2PMI
- de Metra universele afdek randen: : https://www.amazon.com/dp/B01N8YN56J (Nog niet gebruikt omdat ze erg glimmen en het er zonder rand ook goed uit ziet). NB. de bij de radio meegeleverde rand past niet door de dikte van het 2-DIN frame.
- de Canbus interface voor de stuurwiel bediening: https://www.swedesolutions.com…ce-for-p2/
- een achteruitrijcamera van Parkvision: https://www.amazon.nl/dp/B07TR5DF2H
- een 2-DIN radio met DAB+ en Carplay : https://www.bol.com/nl/p/jvc-k…006085567/
Gestart met uitbouwen van de stock HU605 radio. Hoe? Gewoon YouTube erbij halen, zoeken naar ‘replace v70 radio’ en monkey-see monkey-do methode toepassen.
Belangrijk!
- Eerst nadenken, dan doen
- Accu loskoppelen
- Fishbone tool gebruiken i.p.v. platte schroevendraaier
Na het verwijderen van de sierrand (modeljaar 2006) kan de klimaat-unit eruit en daarna de radio. Dan kun je optioneel met een multitool een deel van de achterzijde van het kunststof frame verwijderen (zie foto). De 2-DIN radio is een stuk korter en het is anders lastig om sommige stekkers (o.a. digitale antenne) te plaatsen wanneer de korte radio in het standaard frame wordt geplaatst. Denk er ook even aan om de ventilator van de klimaat-unit schoon te maken met een zachte kwast.
De CI-P2 canbus interface komt met twee kabels om de stuurwiel bediening op de radio aan te sluiten: één kabel heeft twee analoge stuursignalen (Key 1 en Key 2) plus aarde en één kabel heeft een digitaal stuursignaal plus aarde. Beide kabels hebben een 3,5 mm stereo plug voor in de radio. Tot slot heeft de CI-P2 canbus interface een aantal dipswitches om een type radio in te stellen.
Hier begon de echte uitdaging: geen aansluiting voor de 3,5 mm stereo plug maar losse draden (analoog EN digitaal) op mijn JVC KW-M565DBT radio en de KW in de modelcode blijkt ‘KENWOOD’ te betekenen, dus heb ik nu een JVC of een Kenwood radio?
Uiteindelijk beide kabeltjes voor de stuurwiel bediening aan de losse draden van de radio gesoldeerd (na het afknippen van de 3,5 mm pluggen), de canbus interface met dubbelzijdig tape vastgemaakt en alles nog eens met tie-wraps vastgezet. Allereerst de CI-P2 schakelaars op JVC gezet en de analoge aansluitkabel voor de stuurwiel bediening in de canbus interface plaatst. Klimaat unit erbij, de sierrand erop en op naar de auto.
In de auto stap voor stap alle onderdelen geplaatst en aangesloten:
- Antenne voor de digitale radio geplaatst
- Microfoon voor handsfree bellen geplaatst
- Apple usb aansluitkabel naar het vak tussen de voorstoelen getrokken. De USB stekker gaat in de radio.
- Complete unit geplaatst en alle kabels weer aangesloten (nog niets vastgeschroefd)
- Alle bekabeling gecontroleerd
- Alle bekabeling nog een keer gecontroleerd
Accu spanning erop en de 2-DIN unit komt tot leven! DAB+ zenders worden snel gevonden en CarPlay werkt direct na aansluiten van de telefoon op de Apple laadkabel. Tijd om de stuurwiel bediening te programmeren. VOL+ , VOL-, Skip Next en Skip Previous worden tijdens het leren van de functies gevonden, maar wanneer ik ze wil gebruiken reageren ze niet of doen ze heel iets anders. Reinitialize, Repeat, Same Result. Zucht……
Accu spanning er weer af, unit naar voren en de dip-switches van de CI-P2 voor de merkselectie gewijzigd naar Kenwood. Accu spanning er weer op. VOL+ , VOL-, Skip Next en Skip Previous instellen. Same result. Zucht….
Accu spanning er weer af, unit naar voren en gewisseld van de analoge naar de digitale aansluitkabel. Accu spanning er weer op. Meteen beginnen de VOL+ en VOL- knoppen te werken maar Skip Next en Skip Previous werken niet en laten zich ook niet instellen. Na reinitialize van alle knoppen werkt geen enkele knop meer en kan er niets meer worden ingesteld - we zijn terug bij af. Geen succes.
Accu spanning er weer af, unit naar voren en de dip-switches van de CI-P2 voor de merkselectie terug naar JVC. Analoge aansluitkabel er weer op. Accu spanning er weer op. VOL+ , VOL-, Skip Next en Skip Previous instellen en alles werkt perfect!!! VooDoo…..
Voorlopig erg tevreden over het resultaat (zie foto’s) en de informatie die ik op dit forum het gevonden.
To do:
- Achteruit-rij camera plaatsen
- PDC set kopen, plaatsen (en laten activeren door…..?)
Na goed lezen van alle forum-posts zijn de afgelopen weken alle benodigde onderdelen besteld:
- het Metra 2-DIN frame voor de V/XC70 van modeljaar 2006: https://www.amazon.com/dp/B00K5D2PMI
- de Metra universele afdek randen: : https://www.amazon.com/dp/B01N8YN56J (Nog niet gebruikt omdat ze erg glimmen en het er zonder rand ook goed uit ziet). NB. de bij de radio meegeleverde rand past niet door de dikte van het 2-DIN frame.
- de Canbus interface voor de stuurwiel bediening: https://www.swedesolutions.com…ce-for-p2/
- een achteruitrijcamera van Parkvision: https://www.amazon.nl/dp/B07TR5DF2H
- een 2-DIN radio met DAB+ en Carplay : https://www.bol.com/nl/p/jvc-k…006085567/
Gestart met uitbouwen van de stock HU605 radio. Hoe? Gewoon YouTube erbij halen, zoeken naar ‘replace v70 radio’ en monkey-see monkey-do methode toepassen.
Belangrijk!
- Eerst nadenken, dan doen
- Accu loskoppelen
- Fishbone tool gebruiken i.p.v. platte schroevendraaier
Na het verwijderen van de sierrand (modeljaar 2006) kan de klimaat-unit eruit en daarna de radio. Dan kun je optioneel met een multitool een deel van de achterzijde van het kunststof frame verwijderen (zie foto). De 2-DIN radio is een stuk korter en het is anders lastig om sommige stekkers (o.a. digitale antenne) te plaatsen wanneer de korte radio in het standaard frame wordt geplaatst. Denk er ook even aan om de ventilator van de klimaat-unit schoon te maken met een zachte kwast.
De CI-P2 canbus interface komt met twee kabels om de stuurwiel bediening op de radio aan te sluiten: één kabel heeft twee analoge stuursignalen (Key 1 en Key 2) plus aarde en één kabel heeft een digitaal stuursignaal plus aarde. Beide kabels hebben een 3,5 mm stereo plug voor in de radio. Tot slot heeft de CI-P2 canbus interface een aantal dipswitches om een type radio in te stellen.
Hier begon de echte uitdaging: geen aansluiting voor de 3,5 mm stereo plug maar losse draden (analoog EN digitaal) op mijn JVC KW-M565DBT radio en de KW in de modelcode blijkt ‘KENWOOD’ te betekenen, dus heb ik nu een JVC of een Kenwood radio?
Uiteindelijk beide kabeltjes voor de stuurwiel bediening aan de losse draden van de radio gesoldeerd (na het afknippen van de 3,5 mm pluggen), de canbus interface met dubbelzijdig tape vastgemaakt en alles nog eens met tie-wraps vastgezet. Allereerst de CI-P2 schakelaars op JVC gezet en de analoge aansluitkabel voor de stuurwiel bediening in de canbus interface plaatst. Klimaat unit erbij, de sierrand erop en op naar de auto.
In de auto stap voor stap alle onderdelen geplaatst en aangesloten:
- Antenne voor de digitale radio geplaatst
- Microfoon voor handsfree bellen geplaatst
- Apple usb aansluitkabel naar het vak tussen de voorstoelen getrokken. De USB stekker gaat in de radio.
- Complete unit geplaatst en alle kabels weer aangesloten (nog niets vastgeschroefd)
- Alle bekabeling gecontroleerd
- Alle bekabeling nog een keer gecontroleerd
Accu spanning erop en de 2-DIN unit komt tot leven! DAB+ zenders worden snel gevonden en CarPlay werkt direct na aansluiten van de telefoon op de Apple laadkabel. Tijd om de stuurwiel bediening te programmeren. VOL+ , VOL-, Skip Next en Skip Previous worden tijdens het leren van de functies gevonden, maar wanneer ik ze wil gebruiken reageren ze niet of doen ze heel iets anders. Reinitialize, Repeat, Same Result. Zucht……
Accu spanning er weer af, unit naar voren en de dip-switches van de CI-P2 voor de merkselectie gewijzigd naar Kenwood. Accu spanning er weer op. VOL+ , VOL-, Skip Next en Skip Previous instellen. Same result. Zucht….
Accu spanning er weer af, unit naar voren en gewisseld van de analoge naar de digitale aansluitkabel. Accu spanning er weer op. Meteen beginnen de VOL+ en VOL- knoppen te werken maar Skip Next en Skip Previous werken niet en laten zich ook niet instellen. Na reinitialize van alle knoppen werkt geen enkele knop meer en kan er niets meer worden ingesteld - we zijn terug bij af. Geen succes.
Accu spanning er weer af, unit naar voren en de dip-switches van de CI-P2 voor de merkselectie terug naar JVC. Analoge aansluitkabel er weer op. Accu spanning er weer op. VOL+ , VOL-, Skip Next en Skip Previous instellen en alles werkt perfect!!! VooDoo…..
Voorlopig erg tevreden over het resultaat (zie foto’s) en de informatie die ik op dit forum het gevonden.
To do:
- Achteruit-rij camera plaatsen
- PDC set kopen, plaatsen (en laten activeren door…..?)
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).