Heb al heel veel d-riemen vervangen , laats nog bij een Porsche en een Fiat ducato , nog nooit een krukas blokkeer tool gebruikt , ook al staat het aangegeven , en dus ook niet bij mijn D5 .
Het kan dus eigenlijk altijd zonder(in mijn geval dan) , ik draai altijd na montage van de nieuwe riem , de krukas 2 x rond en controleer dan of alles op tijd staat .
Mocht je dan een fout gemaakt hebben , dan voel je dat vaak omdat dan de boel waarschijnlijk blokkeerd (zuiger tegen een klep B.v. ) gebeurt dat niet en je start hem , en hij staat toch een tand verkeerd dan loopt ie slecht maar blijft alles in ieder geval heel .
Het rond draaien wel met beleid doen natuurlijk >
Zoals ik al zei een goede slagmoer sleutel , en die kun je gewoon instellen .
Komt bij dat ik het al jaren veel sleutel , dan heb je , en dan praat ik over mij zelf , een prima gevoel om dingen vast te zetten , ik gebruik echt niet overal een momentsleutel meer voor , omdat het gewoon extra werk is teveel tijd kost en onnodig blijkt , controleer mezelf geregeld , dit is alleen voor de geoefende sleutelaar met het juiste gevoel , anders gewoon je hulpmiddelen gebruiken , of laten doen .
Ik kreeg hem er niet af met mijn slagmoersleutel (was ook niet een apparaat met onegazzillion Nm), dus ik heb wel een blokkeertool moeten gebruiken. Maar dat was op een euro 3 blok, misschien verschilt dat nog met een euro 4 blok. Het moest ook weer vast met 350 Nm IIRC.