Ik, en velen met mij, hebben t zonder gedaan. Hij verloopt niet zo snel. Voor de classic heeft IPD een mooi vergrendelingssetje als je er prijs op stelt.
Altijd alles op de markeringen zetten en dan pas de riem er af halen. Zo kun je ook zien of hij goed zat (komt vaker voor dat de riem 1 tand verkeerd staat).
En als extra controle kun je met een lakstift of merkstift (bv wit) een markering zetten op de riem en op het tandwiel. Als je dan twijfelt kunnen altijd mbv de oude riem en markering kijken hoe het zat. En de nokkenassen verdraaien niet zo snel, dus een blokkeer tool is niet strikt noodzakelijk.
Zou toch de nokkenassen aan de achterzijde blokkeren want wat ik hier heel vaak zie is dat de tandwielen niet juist op de nokkenassen zitten (zijn verstelbaar) en dan kloppen de merktekens wel maar staan de nokkenassen nog steeds niet op tijd....
Dat is inderdaad de beste methode, alleen heb je daar een special tool voor nodig om in de sleuven van de nokkenassen te steken en deze staan niet precies in lijn, dus zelf iets knutselen wordt lastig. En dan moet je ook de afdichtdoppen vervangen omdat je die niet kunt terug plaatsen.
Fabriek af? Neem aan dat de boel omwille van de leeftijd inmiddels toch wel een keer vervangen was? (tenzij het aller aller laatste jaar en weinig km).
Maar gezien de wagen van 2007 is is het wel hoog tijd:)
Dat de nokkenas niet zomaar verspringt is niet waar, die dingen staan onder flinke spanning en glijden bij het plaatsen van een nieuwe riem makkelijk een tandje naar een positie waar deze onder minder spanning staat.
Ik en mijn collega's gebruiken na genoeg geen blokkeer gereedschap, bij het vervangen van de d.riem. Wij hebben het natuurlijk wel aan het speciaal gereedschapsbord hangen. Er zijn namelijk 2 soorten blokkeer gereedschap voor alle 5 cilinder benzine. 1 zoals al werd beschreven, het bekende blokkeer gereedschap voor aan de achter kant van de nokkenassen. 2 wij hebben ook een tool, die je tussen de nokkenas tandwielen schuift. Zo doende worden beiden tandwielen geblokkeerd ( is ook de makkelijkste, en tijds besparende) En mocht je 1 gebruiken, en dus de afdek doppen van de nokkenas demonteren, kan je die weer gewoon monteren na het vervangen van de d.riem. En het enige tandwiel wat gevoelig is voor van tijd af springen, is het nokkenas tandwiel van de inlaad. Gewoon doen wat eerder is beschreven, op tijd zetten en met een markeerstift alle merktekens extra zichtbaar maken. En bij het monteren om de krukas beginnen, en dan rechtsom monteren en als laatste de riem om je spanrol leggen. Maar het aller belangrijkste is, hou de riem altijd met monteren iets onder spanning. Zo voorkom je dat hij dus een tand kan verspringen. En dat de rechter kant van de riem ook gelijk netjes op spanning staat. Want zo komt het namelijk dat er Volvo's rond rijden waarvan de riem een tand verkeerd staat. Want met monteren en de motor een keer ronddraaien staat alles gewoon op tijd. Het verspringen van een tand gebeurd altijd tijdens de eerste keer starten, want dan springt de rechterkant op spanning en is hij van tijd af. Sorry is een lang verhaal, hoop dat iedereen het snapt. Zo niet vraag het, kan ik het op een andere mannier misschien uit leggen. :thumb:
Haha, misschien een optie. Een keer een meeting, dat ik daar aan de leden laat zien hoe precies het makkelijkste de distributieriem en waterpomp vervangen dient te worden. En de daarbij behorende tips en tricks, van het erom heen leggen van de riem en het opspannen daarvan. Maar is natuurlijk maar een optie.
Nee die is nog nooit open geweest...
ik heb nog maar 97000 op de teller...(en ja ik heb de complete onderhouden historie)
maar dus dit jaar de distributie
Quote door V70R^2
Fabriek af? Neem aan dat de boel omwille van de leeftijd inmiddels toch wel een keer vervangen was? (tenzij het aller aller laatste jaar en weinig km).
Maar gezien de wagen van 2007 is is het wel hoog tijd:)
Dat de nokkenas niet zomaar verspringt is niet waar, die dingen staan onder flinke spanning en glijden bij het plaatsen van een nieuwe riem makkelijk een tandje naar een positie waar deze onder minder spanning staat.
Haha, misschien een optie. Een keer een meeting, dat ik daar aan de leden laat zien hoe precies het makkelijkste de distributieriem en waterpomp vervangen dient te worden. En de daarbij behorende tips en tricks, van het erom heen leggen van de riem en het opspannen daarvan. Maar is natuurlijk maar een optie.
Daar ben ik heel erg voor! Ik loop al een tijdje te twijfelen of ik het zelf durf te doen. Ik ben zeker niet onhandig, maar ik heb het nog nooit gedaan. Als ik het een keer gezien heb, weet ik zeker dat ik het wel voor elkaar krijg.
(Mocht er een demonstratie-auto gezocht worden... :bandit: )
Hallo
Beste is gewoon met blokkeer gereedschap 100%op tijd.
Riem rekt ook he..
Verstandig is gelijk de keeringen vd nokkenas mee te nemen.
Is klus van niks als toch los ligt...
Beter dan dat je later weer kan los halen.
Ook goed de verstelbare nokkenas controleren op axiaal speling.