Het was vroeger veel korter, in de 850 tijd was het 120k, toen zijn er bredere riemen gekomen en is het "opgerekt " naar 160k.
De 850 blokken zijn niet veel anders natuurlijk.
het is 10 jaar of 180.000 voor deze s40
auto is van juli 2004 , dus geproduceerd begin 2004 lijkt me
dus de riem zit 11 jaar
er leek nog enige hoop te zijn dat de riem al vervangen was, maar de nieuwe multiriem is vervangen tezamen met de aircopomp
waterpomp gaat ook mee uiteraard + 2 spanners, dus alleen 30 euro voor een riem lijkt me helemaal te kort door de bocht
volgende week gaat hij eraf
Alfa was helemaal berucht om zijn riemen met de twin spark motoren
die haalden soms inderdaad de 3 jaar of de 60.000 km niet
eind jaren 90 deed ik soms wel 3 riemen op een dag
belangrijk was om het speciaal gereedschap te gebruiken om de nokkenassen te blokkeren
Van de JTD's (die in de 166 tenminste, ook een heerlijke 5 cylinder trouwens) gingen ook 120.000 moeiteloze kilometers mee.
De distributieriem van mijn inmiddels ex-japanner vond ik de levensduur twijfelachtiger. 07-01 jl nieuwe riem om laten zetten, dat kon 3.000km later op 14-03 nog eens gebeuren omdat deze voor 3/4 doorgescheurd was op onverklaarbare wijze.