Distributieriem eraf gelopen tijdens rijden

Houwwie
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Distributieriem eraf gelopen tijdens rijden

· 
Posted: 17.10.2021 - 19:35  ·  #1
Goedenavond,

Tijdens het rijden vanmiddag is mijn riem eraf gelopen. Gelijk geen stuurbekrachtiging, accu symbool in beeld etc. Nog wel door naar huis gereden, zeg 10 min.

Ben woonachtig in Leerdam, heb een ambulance ter beschikking. Bij welke garage kan ik hem het beste neerzetten. Wil er best even voor rijden, dus zeg alles in Utrecht, Zuid-Holland of Gelderland.

Is een volvo V70 turbo, 2005, T5 210pk op Lpg. Lees verschillende berichten over kromme kleppen of erger. Hoop dat er niks krom is en het blijft bij nieuwe riem, pomp, etc. Auto heeft inmiddels 457.xxx km, maar heb hem lief.

Wie kan me het beste vooruit helpen in nieuwe riem en eventueel verdere hulp. Heb al keuze uit garage dordrecht, lienden en auto&emotie, utrecht. Welke daarvan, of nog een betere?

Hoor het graag.

Groet,
Ewoud
Klaasw
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

Re: Distributieriem eraf gelopen tijdens rijden

· 
Posted: 17.10.2021 - 19:44  ·  #2
Als je alleen stuurbekrachtiging en zo mist, maar de motor nog wel loopt dan is je distributieriem niet geknapt, maar je multiriem. Over kromme kleppen hoef je dan niet in te zitten. Zou wel laten uitzoeken wat de oorzaak is geweest, want een multiriem knapt zelden zomaat
latten
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 38
Subject:

· 
Posted: 17.10.2021 - 19:45  ·  #3
Lijkt me de multiriem dan toch? Zou even bij de forum sponsoren kijken als je het goed gedaan wil hebben, met checks op schade etc.
V70R^2
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 17.10.2021 - 19:54  ·  #4
Dag Ewoud,

Geen zorgen over de grote problemen die je gehoord hebt, want zoals je kan lezen in voorgaande reacties, is het de multieriem en niet de distributieriem welke er bij jou is afgelopen.

Ik ben zelf woonachtig in Leerdam, ik kan je wel helpen. Als je de diefdijk nog denkt te kunnen halen, zou dat helemaal makkelijk zijn. Mijn Volvo werkplaats in Lelystad is iets te ver vermoedelijk.

Doe maar een Pb als je wilt dat ik je uit de brand kom helpen, al is het dan nog wel belangerijk te achterhalen wáárom deze in eerste instantie er vanaf gekomen is..

Mvg,
Adriaan.
Houwwie
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 17.10.2021 - 20:26  ·  #5
Tsjonge, wat een snelle reacties en wat een gebrek aan kennis bij mij. Een snelle blik onder de motorkap was dus niet genoeg en gewoon kunnen rijden bij een distributieriem is ook niet echt een goede analyse. Voel me toch een beetje een mazzelpik nu, mijn gebrekkige analyse deed erger vermoeden.
V70R^2
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.10.2021 - 20:44  ·  #6
Wilde net zeggen, de nieuwe multieriem ligt er zo op, alleen even achterhalen waarom die er vanaf liep..
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 17.10.2021 - 22:10  ·  #7
Mogelijk de airco pomp vastgeslagen en de multiriem eraf getrokken. Als je nog 10 minuten met een acculampje heb gereden lijkt mij een distributieriem onwaarschijnlijk.
Houwwie
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 20.10.2021 - 08:38  ·  #8
Het is inderdaad de multiriem. Adriaan neemt een andere dynamo voor me mee en dan legt een garage in de buurt er een nieuwe multiriem op. Hopelijk daarmee euvel opgelost.
IanM
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.10.2021 - 10:57  ·  #9
Waarom een nieuwe dynamo? Of weet je zeker dat de dynamo vast is geslagen? Vaker is de airco de boosdoener, of de riem is gewoon geknapt door ouderdom.
V70R^2
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.10.2021 - 13:13  ·  #10
De poelie van de dynamo is afgebroken, dus dst was een vrij makkelijker diagnose waar het probleem zat :D
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 20.10.2021 - 14:10  ·  #11
Daar valt weinig tegenin te brengen. Wel apart zeg, een complete poelie die kapot gaat.

Selected quotes for multi-quoting:   0