Distributieriem vervangen?

Jermaine1987
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Distributieriem vervangen?

· 
Posted: 19.06.2016 - 02:31  ·  #1
Hi, Ik heb dus een tijd geleden een volvo s80 gehaald.
Echter heb ik geen onderhoudsboekjes of wat dan ook (weten we voor de volgende keer!)
Maar waar ik toch mee zit is de vraag over de distributieriem. Ik heb er een sticker op zitten die zegt t/m 460.000 km en tot en met 2021 (heb 367xxx op de teller)
Alleen weet ik dat hij een tijdje stil heeft gestaan maar naast dat weet ik niet of die sticker klopt. Zijn er eventueel andere manieren om erachter te komen of eventueel een manier waarbij ik de kwaliteit van de riem kan controleren?

Omdat ik nu bijna niet rijd denk ik aan het verkopen ervan en een s40 ofzo te halen maar ik wil wel weten of het goed zit. Wil niet iemand pech geven natuurlijk.
Bert West2
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

Re: Distributieriem vervangen?

· 
Posted: 19.06.2016 - 07:53  ·  #2
Als je bovenstaande eerlijk aan de potentiele koper verteld heb je toch aan je verplichting voldaan? Dat is het aan hem om hier iets mee te doen of niet. Een andere controle van de riem is vlgs mij niet mogelijk.
VolvoFrank
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.06.2016 - 08:48  ·  #3
De distributieriem moet om de 160000 km of 10 jaar vervangen worden, net bij bij mijn wagen gedaan :thumb: is best wel een karweitje. Als je kolenschoppen hebt zoals ik. Het is nogal wriemelen tussen het blok en het chassis. Als er genoteerd staat dat hij weer moet worden vervangen bij 460000 km dan is die rond de 300k waarschijnlijk vervangen en kan die nog wel even mee.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.06.2016 - 15:45  ·  #4
en 300.000 is best een logische stand om te vervangen. beetje vroeg maar zeker niet onlogisch
Jermaine1987
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 19.06.2016 - 15:53  ·  #5
OK ok en hoeveel heeft het stil staan van een auto effect erop? Hij heeft wat ik weet iets van 6 maanden stil gestaan.
(bedankt voor de antwoorden)
kunnen bedrijven trouwens de officiele volvo dis. riem ergens vandaan halen? (vervalsing eventueel)
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.06.2016 - 16:04  ·  #6
6 maanden heeft geen invloed daarvoor is trouwens ook dat jaartal. als je echte twijfel hebt kun je ook gewoon de kap bij de distributie even loshalen en de riem bekijken. een slechte riem heeft haarscheurtjes en eventueel slijtage.

volvo riemen kunne we allemaal kopen via internet of bij de dealer, maar er zijn meer merken die prima riemen maken.
Jermaine1987
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 19.06.2016 - 17:25  ·  #7
Hier voor foto's, het lijkt er goed uit te zien?

GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.06.2016 - 17:41  ·  #8
Ziet er goed uit geen rafels of scheurtjes zo te zien. gewoon zo laten.

:thumb:
Jermaine1987
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 19.06.2016 - 17:59  ·  #9
dankje voor de info! :)
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

Wou eerst niet reageren...

· 
Posted: 20.06.2016 - 06:02  ·  #10
Maar nu worden er al riemen beoordeeld aan de hand van een paar fotootjes die aan de zijkant zijn genomen ?? Word steeds vreemder hier.. Wie betaald de schade als de riem er wel af klapt ?

Deze foto's zeggen helemaal niets over de staat van de riem ! Zoals al gezegd laten deze 1 zijkant van de riem zien en niet hetgeen wat de trekkracht van de riem bepaald.. Je kunt zo onmogelijk een riem 'controleren'.

Stilstaan is wel degelijk achteruitgang, ook bij multiriemen en distributieriemen. (en andere onderdelen waar rubber gemonteerd zit) Al genoeg meegemaakt, en niet alleen bij Volvo, dat een auto een poos stil stond en bij het weer in gebruik nemen van de auto de riem binnen afzienbare tijd knapte.

Wil je veilig spelen, en dat zou ik persoonlijk zowiezo doen bij een distributie, dan vervang je zo'n riem meteen als je zo'n auto koopt. Nu ben je aan het rikraaien en dat heeft helemaal geen zin. Bovendien wegen de kosten van het vervangen van zo'n riempje niet op tegen een koprevisie.
626Ronin
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 20.06.2016 - 08:30  ·  #11
Quote door GRUNNS60

en 300.000 is best een logische stand om te vervangen. beetje vroeg maar zeker niet onlogisch

die op mijn classic is voor de eerste keer "pas" bij 180 gedaan, is laat maar goed gegaan en zo kom ik volgende keer weer op een onlogische stand uit, maar belangrijkste voor mij: hij hoeft nog even niet..
het lijkt mij vreemd dat een half jaar stilstaan (kort na vervanging) zo heel erg is: in die tijd is ie andersom weer niet heet geweest.. (hoe lang zo'n riem op de plank heeft gelegen wordt toch ook niet meegerekend?)
VolvoFrank
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.06.2016 - 08:34  ·  #12
Quote door Jermaine1987

OK ok en hoeveel heeft het stil staan van een auto effect erop? Hij heeft wat ik weet iets van 6 maanden stil gestaan.
(bedankt voor de antwoorden)
kunnen bedrijven trouwens de officiele volvo dis. riem ergens vandaan halen? (vervalsing eventueel)

Je kan de prijs van de riem zo bij de Volvodealer opvragen en eventueel bestellen (als ie al niet op de plank ligt) Kan de kop niet kosten.
Normaal gesproken als je de riem vervangt dan vervangt men ook de waterpomp (kan je zo bij) geleiderol en spanrol, de boel ligt toch los, ben je er weer voor een hele tijd vanaf. (Heb ik bij mij net gedaan :thumb: ).
olaf
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.06.2016 - 08:53  ·  #13
Quote door Dirk342

Maar nu worden er al riemen beoordeeld aan de hand van een paar fotootjes die aan de zijkant zijn genomen ?? Word steeds vreemder hier.. Wie betaald de schade als de riem er wel af klapt ?

Deze foto's zeggen helemaal niets over de staat van de riem ! Zoals al gezegd laten deze 1 zijkant van de riem zien en niet hetgeen wat de trekkracht van de riem bepaald.. Je kunt zo onmogelijk een riem 'controleren'.

Stilstaan is wel degelijk achteruitgang, ook bij multiriemen en distributieriemen. (en andere onderdelen waar rubber gemonteerd zit) Al genoeg meegemaakt, en niet alleen bij Volvo, dat een auto een poos stil stond en bij het weer in gebruik nemen van de auto de riem binnen afzienbare tijd knapte.

Wil je veilig spelen, en dat zou ik persoonlijk zowiezo doen bij een distributie, dan vervang je zo'n riem meteen als je zo'n auto koopt. Nu ben je aan het rikraaien en dat heeft helemaal geen zin. Bovendien wegen de kosten van het vervangen van zo'n riempje niet op tegen een koprevisie.

Begin van de topic even lezen .

Er zit gewoon een sticker tot wanneer de riem nog kan onder de kap .
Dit wordt bij vele garages zo gedaan .
Zou er prima mee durven doorrijden
De 6 maanden stilstand is geen probleem .
TPR Powerflush
Forumsponsor
Subject:

· 
Posted: 20.06.2016 - 09:00  ·  #14
Het is heel simpel:
A: wat kost de riem/spanners/pomp
B: wat kost een ander blok als het fout gaat.

Als je b kunt / wilt dragen moet je a niet doen.
De mijne was gedaan in 2009, maar nog lang niet aan de kilometers, de wagen heeft 8mnd gestaan.
Ik rij dan niet comfortabel omwille wat Dirk ook al zei.
Dus is er alles nieuw op gegaan.
gillerbee
Geslacht:
Leeftijd: 52
Subject:

· 
Posted: 20.06.2016 - 09:37  ·  #15
toen ik mijn v70 heb gekocht, kon ik nog bijna 100.000 km of 3 jaar wachten, maar heb toch alles vervangen. gewoon voor de zekerheid...want, net wat hier boven gezegd wordt, motorschade kost meer...

Selected quotes for multi-quoting:   0