Is dit nu het bootgeluid?

 
 
 
 
 
Hempclinic
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 51
Geregistreerd: 08 / 2021
Subject:

Re: Is dit nu het bootgeluid?

 · 
Posted: 14.10.2021 - 19:36  ·  #16
Quote door [-Tom-]

Gekke diagnose. Ik zou eens een diagnose laten stellen door een forumsponsor ;)


Ga ik morgen ook navragen.
Hempclinic
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 51
Geregistreerd: 08 / 2021
Subject:

Re: Is dit nu het bootgeluid?

 · 
Posted: 14.10.2021 - 19:44  ·  #17
Quote door Johan XC70

Een goed lopende auto die 190 km/uur loopt met een kapotte tuimelaar en dus 1 cilinder minder.....
Laat je niet voor de gek houden!!
Is er compressie gemeten ?


Er is geen compressie gemeten. Ik heb niet het gevoel dat hij mij een dure reparatie wil aan praten. Een beetje gereviseerde kop kost al 2000 euro. Distributieset moet ook vervangen worden en de arbeidsuren voor de vervanging van de kop er nog bij. Dan zit je er zo op. Maar ik vind het ook raar dat ik er qua vermogen en rijden niets van merk.
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Is dit nu het bootgeluid?

 · 
Posted: 14.10.2021 - 20:00  ·  #18
Afhankelijk natuurlijk van welke kop precies dan kun je de cilinderkoppen normaal toch wel tussen de €500.-€1000.- gereviseerd vinden. Ruil van de oude kop kan nog iets van de prijs afhalen.
Distri set er bij, en rand materiaal . Dan heb je toch wel heel veel uurloon er bij zitten.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 53
Berichten: 1445
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Is dit nu het bootgeluid?

 · 
Posted: 14.10.2021 - 20:02  ·  #19
Quote door Hempclinic

Quote door Johan XC70

Een goed lopende auto die 190 km/uur loopt met een kapotte tuimelaar en dus 1 cilinder minder.....
Laat je niet voor de gek houden!!
Is er compressie gemeten ?


Er is geen compressie gemeten. Ik heb niet het gevoel dat hij mij een dure reparatie wil aan praten. Een beetje gereviseerde kop kost al 2000 euro. Distributieset moet ook vervangen worden en de arbeidsuren voor de vervanging van de kop er nog bij. Dan zit je er zo op. Maar ik vind het ook raar dat ik er qua vermogen en rijden niets van merk.


ALS een tuimelaar defect ZOU zijn dan loopt het blok op 4 cilinders zoals eerder gezegd. Dat merk je direct aan de loop van het blok. Daar ben je echt geen hogere wiskunde voor nodig. En áls tie op 4 cilinders zou lopen dan haal je never nooit niet de 190 km/h + kilometers.
Hoe graag deze garage zich "specialist" zou willen noemen, ik zou hier echt gierend hard wegrennen.... Broodje aap verhaal in optima forma!
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4925
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Is dit nu het bootgeluid?

 · 
Posted: 14.10.2021 - 20:06  ·  #20
Ben toch wel erg benieuwd naar welke foutcode hij dan aangeeft in VIDA bij motorservice vereist, die te herleiden is naar een uitgebroken stoter. Verhaal klinkt mij niet heel aannemelijk.

De koppen voor de 5 cilinder diesel motoren in de NN zijn soms lastig aan te komen en dus ook prijzig. Inderdaad zeker even voor een second opinion gaan voordat je overgaat tot deze dure reparatie.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Is dit nu het bootgeluid?

 · 
Posted: 14.10.2021 - 20:39  ·  #21
Net het topic doorgescrold en op basis van het filmpje denk ik hamerende tuimelaars te horen. Dus vastzittende hydraulische stoters. Het blok klinkt als een metaalachtige ratelslang.

Het boot geluid heeft niet veel van doen met stoters maar met de vacuümpomp.

Gezien de tijdspanne sinds eerste post denk ik dat het goed mogelijk is dat een tuimelaar gebroken is. Dit betekent dat een klep niet meer opent en compressie kan dus normaal zijn. Iig geen lek.

Je hebt nu wel een uitdaging:
-Nieuwe stoters en tuimelaars
-Mogelijk een aantal kapotte kleppen, dus demontage van de kop.

Alleen al het materiaal voor de tuimelaars en stoters loopt al richting de €1500,-, een ruilkop aanschaffen is dus niet zo’n dure investering als er al goede tuimelaars en stoters inzitten.

Spaarpot kapot slaan en sleutelen zou ik zeggen.
Hempclinic
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 51
Geregistreerd: 08 / 2021
Subject:

Re: Is dit nu het bootgeluid?

 · 
Posted: 15.10.2021 - 10:26  ·  #22
Quote door martijn-a

Net het topic doorgescrold en op basis van het filmpje denk ik hamerende tuimelaars te horen. Dus vastzittende hydraulische stoters. Het blok klinkt als een metaalachtige ratelslang.

Het boot geluid heeft niet veel van doen met stoters maar met de vacuümpomp.

Gezien de tijdspanne sinds eerste post denk ik dat het goed mogelijk is dat een tuimelaar gebroken is. Dit betekent dat een klep niet meer opent en compressie kan dus normaal zijn. Iig geen lek.

Je hebt nu wel een uitdaging:
-Nieuwe stoters en tuimelaars
-Mogelijk een aantal kapotte kleppen, dus demontage van de kop.

Alleen al het materiaal voor de tuimelaars en stoters loopt al richting de €1500,-, een ruilkop aanschaffen is dus niet zo’n dure investering als er al goede tuimelaars en stoters inzitten.

Spaarpot kapot slaan en sleutelen zou ik zeggen.


Ik denk ook dat de volvospecialist mij niet het vel over de oren wil trekken. Hij heeft namelijk aangeboden om eerst het deksel te lichten, zodat ik ook zelf kan zien wat er aan de hand is. Dat doe je niet als je de zaak wil flessen. Hij heeft meerdere auto's met hetzelfde geluid gehad en bij allemaal waren de tuimelaars afgebroken. Ik ga wel op zijn expertise af, maar laat het ook nog nakijken door de kennis bij het motorrevisiebedrijf.

Door het hoge aantal kilometers dat ik rij, valt het wel mee als ik de kosten daarover verdeel. De auto is voor de rest in prima staat en geheel naar mijn wens aangepast. Ik neig er dus naar om toch deze reparatie te laten doen. Zelf doen is geen optie want geen tijd en geduld. Aan auto's sleutelen en ik is nooit een goede combinatie geweest.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Is dit nu het bootgeluid?

 · 
Posted: 15.10.2021 - 10:33  ·  #23
Ik snap werkelijk niet hoe je kan diagnosticeren dat er een tuimelaar kapot is zonder even de klepdeksel te lichten. Dat is zoiets van meneer u heeft een hersenvliesontsteking zonder een bloedonderzoek te doen 😜
Hempclinic
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 51
Geregistreerd: 08 / 2021
Subject:

Re: Is dit nu het bootgeluid?

 · 
Posted: 23.10.2021 - 16:29  ·  #24
Helaas had de volvospecialist gelijk. Vanmiddag het kleppendeksel gelicht en vanaf de voorkant links gekeken is het inderdaad afgebroken. Inlaatsysteem zat ook vol smurrie, al heb ik het erger gezien.

https://imgur.com/Z43Nnib
https://imgur.com/9OGQRbV
https://imgur.com/E1leuTp
https://imgur.com/gOhszkD

Koprevisie plus nieuwe distributie waterpomp enz enz zal ik rond de 3000 uitkomen, maar dan weet ik ook wat ik heb. Bij de volvospecialist was het 4200 (geen absurde prijs dus inderdaad). Nu wordt mijn inlaatsysteem ook volledig gereinigd bij het motorenrevisiebedrijf.

Even slikken, maar dan kan ik er weer een paar ton tegenaan in een auto die helemaal naar mijn wensen is volgebouwd. Egrklep gaat dicht en het roetfilter laat ik er ook uit halen.

Wordt vervolgd.
RIVADA
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 385
Geregistreerd: 07 / 2019
Subject:

Re: Is dit nu het bootgeluid?

 · 
Posted: 23.10.2021 - 17:12  ·  #25
Beroerd....
Maar inderdaad; even slikken, maar daarna moet je weer lang probleemloos kunnen toeren.

Wat voor D5 heb je? En is dit een zwakheid bij de D5 motoren?
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3832
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Is dit nu het bootgeluid?

 · 
Posted: 23.10.2021 - 17:30  ·  #26
Wat betreft roetfilter verwijderen, ik hoor dat dit vanaf volgend jaar een Apk punt wordt, dus wel even in verdiepen….
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Is dit nu het bootgeluid?

 · 
Posted: 23.10.2021 - 20:07  ·  #27
Quote door RIVADA

En is dit een zwakheid bij de D5 motoren?


Zwakheid, tja.
In ieder geval is het een probleem van vervuiling in de hydraulische klepstoters. Door de jaren heen lopen de kanalen die de speling moeten corrigeren vol met vuil waardoor de stoters speling krijgen en gaan “hameren” op de klep.

Daarom zeggen velen hier dat de onderhoudsinterval van 30k km te lang is. Zodra olie zwart wordt moet het eruit, bij iedere beurt een nieuwe oliefilter en wellicht een engine flush op zijn tijd om de motor zo schoon mogelijk te houden..
RIVADA
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 385
Geregistreerd: 07 / 2019
Subject:

Re: Is dit nu het bootgeluid?

 · 
Posted: 23.10.2021 - 21:17  ·  #28
Helder antwoord; thnx!
Onderhoud laat ik doen door vakgarage en ik sla geen beurt over, info geef ik door aan mijn garagehouder.

Wederom kudos voor dit forum!
s60R
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 171
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Is dit nu het bootgeluid?

 · 
Posted: 23.10.2021 - 21:21  ·  #29
ben ook wel benieuwd welk type d5 dit nou is idd
Hempclinic
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 51
Geregistreerd: 08 / 2021
Subject:

Re: Is dit nu het bootgeluid?

 · 
Posted: 24.10.2021 - 00:17  ·  #30
Het is een D5 uit 2007 met 185pk, motorcode is D5244T. Het is inderdaad een bekend probleem bij deze motoren, maar ik ben er ook van overtuigd dat een kortere interval met onderhoud een hoop kan voorkomen. Net zoals het dichtzetten van de egrklep een hoop schade kan voorkomen. Voor de rest is het een prima blok. De verstuivers kwamen er overigens probleemloos uit, dus dat scheelt alweer.

@ Doeke, gelukkig zijn er hier keuringsstations waar zelfs een winkelkar op 3 wielen door de keuring komen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0