Is dit nu het bootgeluid?

 
 
 
 
 
Hempclinic
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 51
Geregistreerd: 08 / 2021
Subject:

Is dit nu het bootgeluid?

 · 
Posted: 17.08.2021 - 07:56  ·  #1
Om te posten via het forum is hij geloof ik te groot. Dus via imgur gedaan. Als het goed is, hoor ik hier het bootgeluid of word ik nu gek? Zowel de volvospecialist in Sittard als 2 andere monteurs zeggen dat er niets aan de hand is. Ik kan me niet voorstellen dat hij zo hoort te klinken of ben ik nu te veel verwend met mijn vorige 2.4d?

https://imgur.com/at9fHek
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3323
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Is dit nu het bootgeluid?

 · 
Posted: 17.08.2021 - 08:57  ·  #2
Ik heb er hier geen geluid bij.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 53
Berichten: 1445
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Is dit nu het bootgeluid?

 · 
Posted: 17.08.2021 - 08:59  ·  #3
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3323
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Is dit nu het bootgeluid?

 · 
Posted: 17.08.2021 - 09:01  ·  #4
Ja, ik zie het, maar dan moet ik de app downloaden.
Edit: toch niet
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Is dit nu het bootgeluid?

 · 
Posted: 17.08.2021 - 09:05  ·  #5
Yep, dat is hem, perfect voorbeeld. Geen metalig geratel maar wel dat droge dokkedokkedokke geluid. Op zich niks dramatisch he, de motor klinkt verder prima als je het mij vraagt. Je zou even kunnen testen (best bij koude motor, of leren handschoenen aan oid om je handen niet te branden) door het slangetje los te halen aan de vacuumpomp zelf. Die zit, als je voor de auto staat, rechts aan de zijkant van het blok, bovenaan, in de hoek aan de kant van de rembekrachtiger. Als dat kan tenminste bij dat model, dat weet ik niet meer zeker. Als dat kan, slangetje even loshalen en de opening van de vacuumpomp dichthouden met je vinger (vandaar dat die niet te heet moet zijn). Dan weer de oliedop eraf en als je dan geen ploppen hoort, dan is de vacuumpomp goed (kan ook intern lekken, schijnbaar) en zit er ergens in je slangetjes of motorsteunen (meest waarschijnlijk) een lekje. Dan volg je het slangetje dat van de vacuumpomp naar de motorsteunen loopt. Daar zit ergens een T-splitsing in dacht ik. Daar weer afkoppelen, afdoppen of dubbelvouwen dat slangetje, en dan weer luisteren. Dan verder naar de TCV (turbo control valve), zwart Pierburg plastic onderdeeltje wat aan de luchtfilterbak hangt. Ook daar weer systematisch afkoppelen en luisteren. Als het geluid verandert (geen ploppen meer) dan heb je je lekje gevonden. Meest waarschijnlijk is dat een van de 2 vacuum motorsteunen lek zijn. Die gaan na zoveel tijd/km kapot en kunnen dan lucht toelaten. Op zich geen drama, maar de steunen werken dan niet helemaal meer zoals ze bedoeld zijn. Het zijn nl steunen die bij weinig vacuum oliegedempt zijn (die olie kan er ook uit lekken) en naarmate het toerental toeneemt, neemt ook het vacuum toe en worden ze harder - als ik het me goed herinner. Zoek maar eens op vacuumsteun of hydrolager, dan vind je er wel meer over. Ik heb eens een beschrijving geplaatst en een foto van een doorgezaagde steun.

Ik heb destijds bij mijn MY07 2.4D de beide vacuumsteunen vervangen, en moet zeggen dat ik niet vreselijk veel verschil merkte. Het ploppen was wel weg, maar ja, dat hoor je ook niet als je de oliedop niet los hebt. De nieuwe steun was wel een flink stuk hoger dan de oude ingezakte steun, dus het motorblok kwam in principe wel weer in de positie waar het ooit bedoeld was, maar verder had ik niet ineens veel minder trillingen ofzo. De achterste steun is lastig te vervangen want je komt er maar moeilijk bij, zowel via de bovenkant als de onderkant. Aan de bovenkant is het vacuumslangetje moeilijk weer aan te koppelen na de vervanging, en aan de onderkant is het moeilijk om de bout eruit te draaien, want je komt alleen met de juiste dunne verlengstukjes tussen de chassisbalk en de torsiestang door. En je moet het blok ondersteunen dmv krik of een motortakel aan de bovenkant, anders kan je de steun niet verwijderen waar het blok op rust.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3323
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Is dit nu het bootgeluid?

 · 
Posted: 17.08.2021 - 09:23  ·  #6
Zoals Bart al zegt, niet dramatisch. Je moet er echt bovenhangen om het goed te horen.
Gewoon dus het vacuumsysteem checken enneee de achterste vacuumsteun is idd een crime om deze te vervangen.
Hempclinic
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 51
Geregistreerd: 08 / 2021
Subject:

Re: Is dit nu het bootgeluid?

 · 
Posted: 17.08.2021 - 09:48  ·  #7
Dank u wel heren. Pak van mijn hart. Ik ga het dadelijk eens testen en zo nodig laat ik het binnenkort vervangen. Vacuümpomp, slangetjes of motorsteunen, het maakt me niet uit. Ik wil gewoon van het geluid af hahaha.
Hempclinic
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 51
Geregistreerd: 08 / 2021
Subject:

Re: Is dit nu het bootgeluid?

 · 
Posted: 17.08.2021 - 11:07  ·  #8
Net het slangetje los gehaald van de vacuümpomp en ik hoor verschil tussen oliedop er op en eraf. Ergo, vacuümpomp ok. De rest kom ik niet goed bij om te testen, maar er blijven een paar kleine dingen over dan. Kan dus alleen nog maar slangetjes of motorsteun zijn.

Wel zag ik dat beschermhoezen van de kabels compleet aan het vergaan zijn en er zelfs kabels bloot liggen. Ook behoorlijk wat olie aanslag bij de verstuivers. Is dat normaal en ligt het nog binnen de marges?

https://imgur.com/8DDCLTe
https://imgur.com/9rnITZ6
https://imgur.com/tKMwCyl
https://imgur.com/i8chBil
Hempclinic
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 51
Geregistreerd: 08 / 2021
Subject:

Re: Is dit nu het bootgeluid?

 · 
Posted: 14.10.2021 - 13:30  ·  #9
Vanmorgen bij de Volvospecialist in Sittard geweest. Het geluid is namelijk erger geworden en er is ook geen verschil meer te horen als ik het slangetje eraf haal en dicht houd. De specialist weet voor 90% zeker dat er een tuimelaar is afgebroken. Cilinderkop moet hoogst waarschijnlijk vervangen worden a +- 4000 euro. Ook bij snelheden boven de 190 gaat het lampje aan met de melding: motorservice vereist. Volgens de specialist omdat er een klep niet meer werkt door de afgebroken tuimelaar en de motor dus te weinig lucht krijgt. Een dag later en wat rustiger rijden laat het lampje weer verdwijnen. Hij rijdt nog als een trein, de vraag is hoe lang nog.

Even slikken en opties afwegen:

1 Nieuwe auto leasen, volvo v90. Zeer duur door het hoge aantal kilometers en dus afschrijving.

2 Occasion leasen, volvo v90. Minder duur, maar heb ik dan niet de sores van een auto waar al 1,5 ton op staat of iets dergelijks. Eveneens hoge afschrijving.

3 Kop reviseren bij specialist. De auto is van 2007, heeft volledig lederen interieur en rijdt fantastisch. Net nieuwe banden, remschijven en remblokken, plus een nieuw audiosysteem en mediacenter door Doeke Dobma. Eveneens net de bak geflusht. Economisch is een reparatie van 4000 aan een auto met 3,5 ton op de klok twijfelachtig.

4 Een complete andere motor in laten bouwen. Lastig te vinden, ik ben er nog geen tegen gekomen met mijn motorcode en vermogen. En dan is nog maar de vraag of de volgende motor niet dezelfde mankementen vertoont.

Vanmiddag heb ik nog een afspraak voor een second opinion bij een kennis die bij een motorrevisiebedrijf werkt. Eveneens een volvofan. Hij kan eventueel ook een nieuwe kop of motor inbouwen tegen een gereduceerd tarief.

Mochten hier leden zijn die ook een offerte uit willen brengen, hoor ik het graag. Of nog andere opties aan kunnen dragen.
MaartenS
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Antwerpen
Leeftijd: 28
Berichten: 227
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: Is dit nu het bootgeluid?

 · 
Posted: 14.10.2021 - 14:21  ·  #10
Sterkte!

disclaimer - Ik ben absoluut geen automechanieker maar wel wat technisch onderlegd.-

Ik zie het verband niet echt tussen de symptomen (ploppend bootgeluid) en de gestelde diagnose (kapotte tuimelaar).

Dat bootgeluid komt volgens mij doordat de vacuümpomp in stoten lucht de motor binnenblaast. Als dat geluid met afgesloten vacuümbuisjes aanwezig is kan dat misschien komen door een lek intern in de pomp (of terugslagventiel?).

Of zou een kapotte tuimelaar/ kleppenprobleem door ontsnappende gecompresseerde lucht ook voor stoten met hetzelfde geluid zorgen? Als dit een andere frequentie heeft kan misschien daaruit het verschil blijken.

Maar mijn gedacht kan ook helemaal fout zijn....

Misschien luister jij naar het ploppende geluid en de mechanieker naar het tikkende geluid?
Wat voor foutcodes geeft de auto i.v.m. 'motorservice vereist'?


Maarten
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3888
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Is dit nu het bootgeluid?

 · 
Posted: 14.10.2021 - 14:28  ·  #11
Gekke diagnose. Ik zou eens een diagnose laten stellen door een forumsponsor ;)
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 59
Berichten: 382
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Is dit nu het bootgeluid?

 · 
Posted: 14.10.2021 - 17:31  ·  #12
Een goed lopende auto die 190 km/uur loopt met een kapotte tuimelaar en dus 1 cilinder minder.....
Laat je niet voor de gek houden!!
Is er compressie gemeten ?
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1083
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Is dit nu het bootgeluid?

 · 
Posted: 14.10.2021 - 17:34  ·  #13
Ik zou gauw naar een betrouwbaar adres gaan voor een second opinion
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Is dit nu het bootgeluid?

 · 
Posted: 14.10.2021 - 17:57  ·  #14
Buiten om dat ik een beetje vraagtekens heb bij de diagnose in combinatie met de symptomen (eerder gebrek aan sommige)
Vind ik 4k voor een cylinderkop revisie ook een best bedrag waar ik wel een vraagteken bij heb.
Hempclinic
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 51
Geregistreerd: 08 / 2021
Subject:

Re: Is dit nu het bootgeluid?

 · 
Posted: 14.10.2021 - 19:36  ·  #15
Quote door MaartenS

Sterkte!

disclaimer - Ik ben absoluut geen automechanieker maar wel wat technisch onderlegd.-

Ik zie het verband niet echt tussen de symptomen (ploppend bootgeluid) en de gestelde diagnose (kapotte tuimelaar).

Dat bootgeluid komt volgens mij doordat de vacuümpomp in stoten lucht de motor binnenblaast. Als dat geluid met afgesloten vacuümbuisjes aanwezig is kan dat misschien komen door een lek intern in de pomp (of terugslagventiel?).

Of zou een kapotte tuimelaar/ kleppenprobleem door ontsnappende gecompresseerde lucht ook voor stoten met hetzelfde geluid zorgen? Als dit een andere frequentie heeft kan misschien daaruit het verschil blijken.

Maar mijn gedacht kan ook helemaal fout zijn....

Misschien luister jij naar het ploppende geluid en de mechanieker naar het tikkende geluid?
Wat voor foutcodes geeft de auto i.v.m. 'motorservice vereist'?


Maarten


De foutcode was iets met de luchtmassameter. Ik laat hem op korte termijn door een monteur nakijken.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0