Yep, dat is hem, perfect voorbeeld. Geen metalig geratel maar wel dat droge dokkedokkedokke geluid. Op zich niks dramatisch he, de motor klinkt verder prima als je het mij vraagt. Je zou even kunnen testen (best bij koude motor, of leren handschoenen aan oid om je handen niet te branden) door het slangetje los te halen aan de vacuumpomp zelf. Die zit, als je voor de auto staat, rechts aan de zijkant van het blok, bovenaan, in de hoek aan de kant van de rembekrachtiger. Als dat kan tenminste bij dat model, dat weet ik niet meer zeker. Als dat kan, slangetje even loshalen en de opening van de vacuumpomp dichthouden met je vinger (vandaar dat die niet te heet moet zijn). Dan weer de oliedop eraf en als je dan geen ploppen hoort, dan is de vacuumpomp goed (kan ook intern lekken, schijnbaar) en zit er ergens in je slangetjes of motorsteunen (meest waarschijnlijk) een lekje. Dan volg je het slangetje dat van de vacuumpomp naar de motorsteunen loopt. Daar zit ergens een T-splitsing in dacht ik. Daar weer afkoppelen, afdoppen of dubbelvouwen dat slangetje, en dan weer luisteren. Dan verder naar de TCV (turbo control valve), zwart Pierburg plastic onderdeeltje wat aan de luchtfilterbak hangt. Ook daar weer systematisch afkoppelen en luisteren. Als het geluid verandert (geen ploppen meer) dan heb je je lekje gevonden. Meest waarschijnlijk is dat een van de 2 vacuum motorsteunen lek zijn. Die gaan na zoveel tijd/km kapot en kunnen dan lucht toelaten. Op zich geen drama, maar de steunen werken dan niet helemaal meer zoals ze bedoeld zijn. Het zijn nl steunen die bij weinig vacuum oliegedempt zijn (die olie kan er ook uit lekken) en naarmate het toerental toeneemt, neemt ook het vacuum toe en worden ze harder - als ik het me goed herinner. Zoek maar eens op vacuumsteun of hydrolager, dan vind je er wel meer over. Ik heb eens een beschrijving geplaatst en een foto van een doorgezaagde steun.
Ik heb destijds bij mijn MY07 2.4D de beide vacuumsteunen vervangen, en moet zeggen dat ik niet vreselijk veel verschil merkte. Het ploppen was wel weg, maar ja, dat hoor je ook niet als je de oliedop niet los hebt. De nieuwe steun was wel een flink stuk hoger dan de oude ingezakte steun, dus het motorblok kwam in principe wel weer in de positie waar het ooit bedoeld was, maar verder had ik niet ineens veel minder trillingen ofzo. De achterste steun is lastig te vervangen want je komt er maar moeilijk bij, zowel via de bovenkant als de onderkant. Aan de bovenkant is het vacuumslangetje moeilijk weer aan te koppelen na de vervanging, en aan de onderkant is het moeilijk om de bout eruit te draaien, want je komt alleen met de juiste dunne verlengstukjes tussen de chassisbalk en de torsiestang door. En je moet het blok ondersteunen dmv krik of een motortakel aan de bovenkant, anders kan je de steun niet verwijderen waar het blok op rust.