Diverse elektrische problemen V70 Classic

Klaasw
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

Diverse elektrische problemen V70 Classic

· 
Posted: 24.12.2017 - 15:20  ·  #1
Beste mensen,

Blijkbaar heb ik een door Alfa geproduceerde V70 gekocht, want wat een gezeik met die auto zeg!!

Bij aankoop blijkt als snel dat binnenverlichting LV en LA schakelt niet mee op portieren. Lamp voeten gaat wel aan. Lamp gaat wel aan op handbediend.

Afgelopen week blijkt opeens dat de tankklep niet meer ontgrendeld met de knop in de deur en dat de andere functie van dezelfde unit, ontgrendelen achterklep, ook niet meer functioneert.

Nu ben ik helaas niet in het bezit van enig schema, maar de schakelaar functioneert naar behoren. Motor is mechanisch ook nog prima, echter het lijkt er op dat de schakelaar geen voeding krijgt. Is de aansturing van schakelaar naar motortje een geschakelde 24 volt en zo ja, zit die op de middenpen van de stekker in de deur? Op deze stekker is op geen van de contacten spanning aanwezig.

Zekeringen in het kastje onder de motorkap heb ik gecontroleerd, deze zijn allen intact.

Wie helpt mij verder?!
bartp
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

Re: Diverse elektrische problemen V70 Classic

· 
Posted: 26.12.2017 - 14:45  ·  #2
Misschien uit te lezen in Vida?
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 26.12.2017 - 17:58  ·  #3
Traditioneel gezien is binnenverlichting bij bijna alle auto's massa-geschakeld (reden weet ik niet)
De tankklep vergrendeling kan een gemeenschappelijke oorzaak hebben, maar dit is wel een veel genoemd mankement. Ik zou voorlopig ook ervoor open staan dat de oorzaak niet gemeenschappelijk is.
Bij de V70 vanaf 2001 zijn vrijwel alle signalen elektronisch ipv elektrisch. Wellicht interessant om dat even uit te zoeken bij de classic.

De mensen die al langer op dit forum rondhangen hebben al gemerkt dat elektronische aansturing zowel voor als nadelen heeft. Het nadeel is dat je zonder Dice*/Vida** lastig de elektra kun troubleshooten. Het voordeel is dat het met Dice/Vida heel makkelijk gaat.

*Dice: ODB2-stekker interface van Volvo
**Vida: Software van Volvo waar alle diagnose- en reparatie info is staat
Klaasw
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 27.12.2017 - 16:40  ·  #4
Vandaag in de schema's aan het struinen geweest en het blijkt dat de voorwaarde voor ontgrendelen van achterklep en brandstofklep wordt gevormd door de microswitch in de handgreep van de bestuurdersdeur die de vergrendeling controleert. Binnenkort dus bij Conrad wat switches bestellen zodat CV en schakelen van binnenverlichting weer naar behoren werken.

Na een paar pogingen vergrendelen en ontgrendelen met de afstandbediening was de achterklep en brandstofklep te openen. Switch is dus waarschijnlijk slecht, maar nog niet overleden.

Uitleg vervangen microswitch: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,44901.0.html

Betreffende microswitch: Marquardt 1055.2351 microswitch verkrijgbaar bij Conrad

Schema's:
https://www.matthewsvolvosite….hp?id=3631
https://www.matthewsvolvosite….hp?id=3632
https://www.matthewsvolvosite….hp?id=3633

De uitslag volgt!
Klaasw
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 27.12.2017 - 16:42  ·  #5
Zit er iemand met Vida in de buurt van Steenwijk? Heb namelijk ook een code P1671, waarschijnlijk regelklep van nokkenasversteller die vuil of defect is.
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 28.12.2017 - 06:36  ·  #6
Had je deze al gevonden Lijst met VIDA & DICE bezitters per regio?
Ik zie zo gauw niemand in jouw buurt, maar mij geografie is niet zo goed. Dus dat zegt niet zoveel.

Selected quotes for multi-quoting:   0