Diverse olielekkages

V70 2.4d 2008 255xxxkm

willem
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Re: Diverse olielekkages

· 
Posted: 29.11.2017 - 11:05  ·  #16
Ik ga vanavond eerst mijn distributie riem eens bekijken, en daarna zal ik mijn carter ventilatie een uit elkaar peuteren, hoe dit werkt en/of ik mogelijke afwijkingen kan constateren. Ik zag een mooie tekening op parts4swedes staan.

Dan zal ik alles een grondig met een remmenreiniger schoonmaken, zodat ik de lekkages eens goed in de gaten kan houden.

Klopt het dat je overdruk in het carter niet echt kan controleren bij een diesel?

Zal jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.11.2017 - 11:52  ·  #17
Een laatste puntje, olie kan ook uit de motorsteunen komen bij de diesels. Dat is geen motorolie, maar wel zwart. De diesels hebben vacuumgestuurde 'hydrolagers', dat zijn rubber motorsteunen met een compartiment met olie, dat de motortrilling extra dempt bij lage toeren. Als de motortoeren boven de 1000-1500 komen wordt de steun harder door toegenomen vacuum en sluit er een klep binnenin de steun, waardoor de olie niet meer kan circuleren en de steun harder wordt. Als de olie eruit loopt wordt hij door het trillen van de steun in het rond gespetterd.
Ik dacht ook dat ik een lek had onder de startmotor, en dat bleek niet uit het motorblok maar uit de motorsteun te komen (rubber blok met metalen bovenkant en rubber vacuumlijntje ingeplugd, je ziet 'm zitten aan de voorkant van het blok als je er van boven langs kijkt. Aan de achterkant zit er ook zo een, die kan je alleen maar van onderaf bekijken). Ik heb ook eerst de prut onder de startmotor schoongespoten met remmenreiniger en toen dat schoon bleef (alle olie was al uit de motorsteun gelopen) maakte ik me iig minder zorgen over het blok, en door wat zoeken kwam ik achter dat motorsteunenverhaal.

Die kunnen lek gaan zoals HIER uitgelegd, dan moet je 'm vervangen. En dit topic over vacuum is dan ook wel handig.
willem
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 29.11.2017 - 12:18  ·  #18
Zojuist als even van bovenaf mijn distributie riem bekeken. En hier zat geen olie op, maar ik heb volgens mij nog grotere problemen.
Ik zie in het koelvloeistof reservoir olie zitten. Dat lijkt mij een een lekke koppakking.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 29.11.2017 - 12:21  ·  #19
Heb je hem bij een dealer of particulier gekocht?

gevalletje garantie of verkopen met verborgen gebrek.
willem
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 29.11.2017 - 12:37  ·  #20
Ik heb hem bij een auto garage gekocht. Maar zonder garantie etc. Maar dit kon wel een wijze les voor me worden
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 29.11.2017 - 12:51  ·  #21
Hoeft niet perse de koppakking te zijn hoor.

Kan ook de warmtewisselaar zijn (men noemt dit de oliekoeler, is het niet)

Waar ergens rijdt deze 2.4d rond?
willem
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 29.11.2017 - 13:29  ·  #22
Kan ik ook testen of het olie koeler is.
Ook omdat ik bij de oliekoeler ook olie lekkage heb.
JOv70BI

Subject:

· 
Posted: 29.11.2017 - 14:35  ·  #23
...
JOv70BI

Subject:

· 
Posted: 29.11.2017 - 14:37  ·  #24
...
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 59
Subject:

· 
Posted: 29.11.2017 - 14:41  ·  #25
Quote door willem

Zojuist als even van bovenaf mijn distributie riem bekeken. En hier zat geen olie op, maar ik heb volgens mij nog grotere problemen.
Ik zie in het koelvloeistof reservoir olie zitten. Dat lijkt mij een een lekke koppakking.

Is dat niet het reservoir van de stuurbekrachtiging? Daar hoort olie in te zitten.
JOv70BI

Subject:

· 
Posted: 29.11.2017 - 14:43  ·  #26
...
PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.11.2017 - 14:49  ·  #27
Quote door ohz274

Is dat niet het reservoir van de stuurbekrachtiging? Daar hoort olie in te zitten.

Hans heeft denk ik een punt. Bij mijn oude T5 was mijn KVS reservoir melkwit/transparant met een groene dop erop?
Het reservoir op de foto lijkt inderdaad op het stuurbekrachtigings reservoir.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.11.2017 - 14:54  ·  #28
Quote door ohz274

Quote door willem

Mee eens. Het koelvloeistofreservoir is doorgaans transparant / wit-achtig plastic en gevuld met groene of roze (of evt blauwe of andere kleur) vloeistof. Ruikt zoetig (giftig, niet te veel snuiven...)
Zwart plastic reservoir is veel kleiner en is stuurbekrachtigingsvloeistof (groene vloeistof indien schoon, of evt rood-bruin) - staat ook een stuurtje op de dop. Dop heeft een piefje om niveau mee te meten (cold en hot markering).
volvo355
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Subject:

· 
Posted: 29.11.2017 - 15:07  ·  #29
Als TS een V70NN heeft kan dit wel degelijk het koelvloeistof reservoir zijn. Deze zijn namelijk aan de bovenkant zwart en worden halverwege pas transparant / beige. Het stuurbekrachtigingsreservoir op een NN is rond, net een blikje en dat is dit zeker niet. Het reservoir lijkt ook niet echt op het stuurbekrachtigingsreservoir van een V70N.

Weet je zeker dat het olie is en niet gewoon viezigheid? Door de jaren heen kan de koelvloeistof ook vervuilen waardoor de binnenkant van je reservoir een bruine aanslag krijgt en de koelvloeistof zelf ook.
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 29.11.2017 - 15:24  ·  #30
Een hoop opties en mogelijkheden.

Ik zou eerst alles schoonmaken en dan zorgen dat de vloeistoffen op niveau staan.
Daarna een paar honderd kilometer al monitorende kijken wat er gebeurt.

Selected quotes for multi-quoting:   0