Een drup olie op een plas vloeistof lijkt idd vaak al snel een enorm drama. Hoe is de onderkant van de olievuldop? is die netjes schoon of zit daar een bruine koffiemelkachtige substantie onder??
Ik heb zojuist even mijn olie vuldop verwijderd en deze oogt schoon. Ik wil nu proberen systematisch een aantal zaken uit sluiten.
- onderdruk blok te hoog. Er komt wel rook uit de vuldop en peilstok opening. Weet nog niet hoe?
- carterventilatie demonteren en onderzoeken.
- olie lekkage in koelwater
onderzoeken, maar beginnen met de warmtewisselaar te demonteren, en af te persen met waterdruk of perslucht, wel voorzichtig natuurlijk. Wel vreemd als deze lek zou zijn, dat er geen koelvloeistof in de olie zit, althans niet gezien tijdens olie wissel.
Iemand nog tips suggesties, heb ik natuurlijk ook veel gehad. Daarvoor mijn dank.
Ik bestel me een niewe oliekoeler denk ik maar, hier zit het geld niet in en als ik toch alles eraf heb om te testen en het blijkt toch kapot zit ik weer met levertijd en een auto zonder olie en koelvloeistof.
ik zit net nog even mijn foto,s weer te kijken en zo te zien is er eerder ook al eens iemand met die oliekoeler bezig geweest, er zitten twee verschillende slangenklemmen op en een paar kleine beschadigingen.
Wat ik me nu afvraag bij deze warmtewisselaar, is de carterzijde volledig de olie zijde van de koeler en de andere zijde de koelwaterzijde. Er even vanuit gaande dat de twee helften zo verdeeld zijn.
Zou het niet zo kunnen zijn dat dit reeds door de vorige eigenaar hersteld is, en dat de resten (olie in het koelwater, olie aan het blok) gewoon nog een gevolg hiervan zijn? Ik persoonlijk zou eerst de bestaande smeerboel reinigen, en dan kijken waar het evt nog lekt. Pas dan weet je het een en ander zeker.
Het lijkt me raar dat de wisselaar aan de binnen, en aan de buitenkant zou lekken.
Hetzelfde verhaal met de olie in de buurt van de aandrijfas. Het kan de bakkeerring zijn, maar deze olie is normaal gezien niet zwart.
Een paar bussen remmenreiniger, een spuitbus dasty en een uurtje werk en je kan al veel uitsluiten.
Als je de koelvloeistof gaat vervangen, dan zou ik je aanraden eerst een reiniger in het circuit te doen. Daar heb je speciale busjes voor, die zowel aanslag als vettigheid in het koelstysteem oplossen. Dat gooi je bij de huidige kvs, dan laat je de auto een half uurtje draaien (verwarming op heet) en dan alles aftappen en doorspoelen met water, en dan weer goede kvs erin. Dan heb je een schoon systeem want (kalk)aanslag en vettigheid brengt ook de koelcapaciteit naar beneden.
Je kunt ook evt eerst vullen met goedkope kvs (nooit alleen water ivm kookpunt en bevriezingspunt!) om te zien of je toch weer vettigheid krijgt, dan verknoei je geen liters duurdere vloeistof (maar ben je wel twee keer bezig en je moet geen verschillende typen kvs mengen tenzij je precies weet wat je hebt en wat wel/niet kan).
Ik heb gisteren een radiatorflusch van MPN in mijn koelsysteem gedaan, met een beste rit. Vanmorgen mijn koelvloeistof er uit laten lopen. Dit heb ik
Gedaan door bij de warmtewisselaar en de radiateur een slang te demonteren en de vloeistof er uit te laten lopen. Het reservoir heb ik ook gedemonteerd om zo goed mogelijk de olie sporen te reinigen. Nu maar afwachten of er weer olie in komt. Ik denk het niet want de datum van de warmtewisselaar was 18-6-2015, en het is lastig de olie goed uit het systeem te krijgen. Tevens heb de rest van het blok gereinigd van alle oliesporen.
Nu maar even afwachten waar nog weer sporen optreden.
Eerst bedankt voor alle input.