Quote
Zonnepanelen op het dak en thuis aan de stekker, mooi schoon ook nog, en je hoeft niet langs het tankstation. Actieradius zal ook wel flink toenemen de komende jaren, en we zitten nu al op cijfers die een benzineauto ook haalt, laat staan LPG.
Maar niet iedereen in Nederland woont in een groot vrijstaand huis met zonnepanalen op het dak. En dat is nu juist het probleem. Met de introductie van die elektrische wagens wordt autorijden voor het gros der Nederlanders vrijwel onbetaalbaar. Ga ik uit van de goedkoopste elektrische auto's die nu op de markt zijn, dan moet je toch al gauw 35 à 40 mille stuk kunnen slaan op een nieuwe auto. Er zijn maar heel erg weinig Nederlanders die dat kunnen, zeker in deze benarde tijden. En ook al heb je dat bedrag te besteden, zet jij een nieuwe auto van 40 mille langs de straat in een grote stad? Ik niet.
Natuurlijk zullen ze op den duur goedkoper worden. Ik heb er 2 weken in Frankrijk nog in 1 gezeten. De Dacia Spring stond bij Renault Dianor in de showroom. Nou, echt lachen. Je kan nog beter een Canta kopen. Wat een zielig autootje is dat zeg. Een interieur met materialen die doen denken aan een Lada Samara uit de jaren '80. En dan die actieradius van amper 200km, daar kun je echt niets mee! Hier in Nederland vanaf €18.000,-! Veel en veel te duur. Voor dat geld krijg je ook een 2 jaar oude Mégane. Een reisauto met alles erop en eraan om even in Renault kringen te blijven. Nou, ik wist het wel.
Verder, waar zou heel Nederland dan 's avonds zijn/haar elektrische auto moeten opladen? Neem eens een galerijflat in Amsterdam waarin tientallen huishoudens wonen met tientallen auto's. Dat is gewoon praktisch nooit haalbaar. En als iedereen 's avonds zijn auto gaat zitten opladen dan vrees ik dat 's avonds in heel Nederland het stroomnetwerk plat gaat.
De vraag is ook, waar zal je al die stroom moeten opwekken? Uit die paar windmolentjes of zonnepanelen? Dat gaat nooit lukken en dat heeft men nu al in de gaten. Daarom ontstaan er ook weer plannen om overal nieuwe kerncentrales te gaan bouwen. Hmmm....een tijdje terug wilden we nog massaal van die dingen af omdat ze onveilig en vervuilend waren toch?
En zo milieuvriendelijk zijn die elektroauto's niet. Sterker nog, ze zijn stukken vervuilender dan een brandstofauto. Iemand al eens nagedacht wat te doen met die accu's als ze het hebben begeven? Daar zitten me toch een bende zware metalen in, dat wil je niet weten. Een brandstofauto bestaat in feite alleen maar uit ijzer en dat is erg makkelijk te recyclen. Daarentegen, die grote accu's??
Kortom, die hele elektrische milieu hype is gewoon van de pot gerukt. Ik heb hier buren die man rijdt met een hybride Ford Explorer. Zo'n giga Amerikaanse SUV. Dat ding is werkelijk reusachtig. Weegt een paar ton en heeft de afmetingen van een kleine vrachtwagen. Je kan er ook een halve schoolklas mee vervoeren. Die dingen worden momenteel fors gesubsidieerd door de staat omdat ze "zo milieuvriendelijk zijn". Heel erg gunstig te rijden als auto van de zaak.
Je wordt geacht regelmatig met dat ding te pluggen. Dan pas heeft die kolos een beetje redelijke CO2 uitstoot.
Maar in de praktijk doet niemand dat dus gewoonweg omdat het te onpraktisch is en men daarvoor te lui is. Want ach, ze krijgen toch van de baas een tankpas dus waarom zou men? Ondertussen rijden ze wel vrolijk rond met een dikke Amerikaanse SUV met een 3 liter V6 onder de kap die behoorlijk moet werken om die machtige kolos vooruit te krijgen. Een verbruik van 1 op 5 is dan de normaalste zaak ter wereld en de CO2 uitstoot gaat al snel fors over de 200 gram per kilometer.
Tja, zo van de pot gerukt is dus momenteel het Nederlandse beleid!