FF Dompelen in de Domplebak

 
 
 
 
 
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1701
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

FF Dompelen in de Domplebak

 · 
Posted: 15.07.2021 - 11:01  ·  #1
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39895
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: FF Dompelen in de Domplebak

 · 
Posted: 15.07.2021 - 11:13  ·  #2
En weg is je Volvo.
Het komt overigens vaker voor;
BMW
En dit was niet de eerste.
Niet al te lang hiervoor ook al een I8.
Estate
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Homepage: volvov70forum.com/…
Berichten: 133
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: FF Dompelen in de Domplebak

 · 
Posted: 15.07.2021 - 11:21  ·  #3
Ik ken een brandweerman, het beleid daar is 'gecontroleerd uit laten branden'.
Interessant en uitdagend wordt het wanneer dit gebeurt in een parkeerkelder...
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39895
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: FF Dompelen in de Domplebak

 · 
Posted: 15.07.2021 - 11:30  ·  #4
Als je bedenkt (zie post 2) dat ze er binnen 10 minuten bij waren en hierna het complete pand hebben moeten slopen, dan moet je hier inderdaad niet aan denken.

Overigens, de I3, welke aan de andere kant van deze showroom stond, kwam er op een europallet uit (nagenoeg niets meer van over).
Zegt ook wel iets over de hitte, welke hierbij vrijgekomen is.
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: FF Dompelen in de Domplebak

 · 
Posted: 15.07.2021 - 12:24  ·  #5
Ik zet toch wel mijn vraagtekens bij die hele hype rondom elektrische auto's.
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3238
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: FF Dompelen in de Domplebak

 · 
Posted: 15.07.2021 - 12:44  ·  #6
Totdat je in zo’n auto gaat rijden…
WillemV
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 723
Geregistreerd: 01 / 2021
Subject:

Re: FF Dompelen in de Domplebak

 · 
Posted: 15.07.2021 - 12:47  ·  #7
Een zekere Timmermans wil dat we allemaal in zo’n accu met wielen gaan rijden.

Ik hoop de komende tien jaar nog met de S60 te blijven rijden. Daarna zie ik wel weer.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4319
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: FF Dompelen in de Domplebak

 · 
Posted: 15.07.2021 - 13:17  ·  #8
Dat spontane ontbranden met bijkomende issue van niet/amper te blussen zijn is wel creepy. Maar dat zal in de beginjaren van de brandstofmotoren ook wel gebeurd zijn vermoed ik.
In brandstofauto's rijden we evengoed met een bak lichtontvlambare vloeistof (diesels uitgesloten) of gas onder hoge druk rond en daar zijn we zo aan gewend (incl het zelf tanken) dat we vergeten dat dat ook makkelijk mis kan gaan. Tuurlijk, de systemen zijn met de jaren wel verbeterd, maar risico is er bij een brandstofwagen ook.
Ik zie er wel naar uit hoor, electrisch rijden. Heerlijk, die stilte, zowel in de auto als erbuiten. En dan die acceleratie, lachen toch. En een laag zwaartepunt, dus ligt goed in de bocht... kom maar op. Zonnepanelen op het dak en thuis aan de stekker, mooi schoon ook nog, en je hoeft niet langs het tankstation. Actieradius zal ook wel flink toenemen de komende jaren, en we zitten nu al op cijfers die een benzineauto ook haalt, laat staan LPG.
Nu alleen nog een beetje te duur voor mij als particulier en zonder stimulerend overheidsbeleid hier. Tot dan blijft hopelijk de diesel (toch niet meer goed te verkopen), of er moet al een passende hybride oid tussendoor komen op enig moment.
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: FF Dompelen in de Domplebak

 · 
Posted: 15.07.2021 - 13:47  ·  #9
Quote

Zonnepanelen op het dak en thuis aan de stekker, mooi schoon ook nog, en je hoeft niet langs het tankstation. Actieradius zal ook wel flink toenemen de komende jaren, en we zitten nu al op cijfers die een benzineauto ook haalt, laat staan LPG.


Maar niet iedereen in Nederland woont in een groot vrijstaand huis met zonnepanalen op het dak. En dat is nu juist het probleem. Met de introductie van die elektrische wagens wordt autorijden voor het gros der Nederlanders vrijwel onbetaalbaar. Ga ik uit van de goedkoopste elektrische auto's die nu op de markt zijn, dan moet je toch al gauw 35 à 40 mille stuk kunnen slaan op een nieuwe auto. Er zijn maar heel erg weinig Nederlanders die dat kunnen, zeker in deze benarde tijden. En ook al heb je dat bedrag te besteden, zet jij een nieuwe auto van 40 mille langs de straat in een grote stad? Ik niet.
Natuurlijk zullen ze op den duur goedkoper worden. Ik heb er 2 weken in Frankrijk nog in 1 gezeten. De Dacia Spring stond bij Renault Dianor in de showroom. Nou, echt lachen. Je kan nog beter een Canta kopen. Wat een zielig autootje is dat zeg. Een interieur met materialen die doen denken aan een Lada Samara uit de jaren '80. En dan die actieradius van amper 200km, daar kun je echt niets mee! Hier in Nederland vanaf €18.000,-! Veel en veel te duur. Voor dat geld krijg je ook een 2 jaar oude Mégane. Een reisauto met alles erop en eraan om even in Renault kringen te blijven. Nou, ik wist het wel.
Verder, waar zou heel Nederland dan 's avonds zijn/haar elektrische auto moeten opladen? Neem eens een galerijflat in Amsterdam waarin tientallen huishoudens wonen met tientallen auto's. Dat is gewoon praktisch nooit haalbaar. En als iedereen 's avonds zijn auto gaat zitten opladen dan vrees ik dat 's avonds in heel Nederland het stroomnetwerk plat gaat.
De vraag is ook, waar zal je al die stroom moeten opwekken? Uit die paar windmolentjes of zonnepanelen? Dat gaat nooit lukken en dat heeft men nu al in de gaten. Daarom ontstaan er ook weer plannen om overal nieuwe kerncentrales te gaan bouwen. Hmmm....een tijdje terug wilden we nog massaal van die dingen af omdat ze onveilig en vervuilend waren toch?
En zo milieuvriendelijk zijn die elektroauto's niet. Sterker nog, ze zijn stukken vervuilender dan een brandstofauto. Iemand al eens nagedacht wat te doen met die accu's als ze het hebben begeven? Daar zitten me toch een bende zware metalen in, dat wil je niet weten. Een brandstofauto bestaat in feite alleen maar uit ijzer en dat is erg makkelijk te recyclen. Daarentegen, die grote accu's??
Kortom, die hele elektrische milieu hype is gewoon van de pot gerukt. Ik heb hier buren die man rijdt met een hybride Ford Explorer. Zo'n giga Amerikaanse SUV. Dat ding is werkelijk reusachtig. Weegt een paar ton en heeft de afmetingen van een kleine vrachtwagen. Je kan er ook een halve schoolklas mee vervoeren. Die dingen worden momenteel fors gesubsidieerd door de staat omdat ze "zo milieuvriendelijk zijn". Heel erg gunstig te rijden als auto van de zaak.
Je wordt geacht regelmatig met dat ding te pluggen. Dan pas heeft die kolos een beetje redelijke CO2 uitstoot. Maar in de praktijk doet niemand dat dus gewoonweg omdat het te onpraktisch is en men daarvoor te lui is. Want ach, ze krijgen toch van de baas een tankpas dus waarom zou men? Ondertussen rijden ze wel vrolijk rond met een dikke Amerikaanse SUV met een 3 liter V6 onder de kap die behoorlijk moet werken om die machtige kolos vooruit te krijgen. Een verbruik van 1 op 5 is dan de normaalste zaak ter wereld en de CO2 uitstoot gaat al snel fors over de 200 gram per kilometer.
Tja, zo van de pot gerukt is dus momenteel het Nederlandse beleid!
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3238
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: FF Dompelen in de Domplebak

 · 
Posted: 15.07.2021 - 13:57  ·  #10
Als reactie op Bolbo's post :


Spijker op zijn kop Bart!
Weet niet meer hoe het tegenwoordig is, maar vroeger moest er in de benzinetanks van racemotoren zg "Explosafe" worden gestopt - tegen ontploffing van de tank bij een crash. Er zijn zijn zat parkeer garages waar een auto uitgerust met een LPG tank geen toegang heeft. Autobranden/kortsluiting komt ook bij verbrandingsmotoren voor enz.

Ik vermoed dat, omdat elektrische auto's relatief nieuw zijn, de beste blustechniek nog niet is ontdekt, maar dat zal mettertijd wel veranderen.

Voor de rest rijdt/glijdt zo'n ding fantastisch. Ik wilde er met de hybride T8 in eerste instantie ook slecht aan wennen, maar was na een week volledig "om".
Als de XC90 er binnenkort uitgaat, is de kans zeer groot dat er een volledig elektrische auto voor in de plaats zal gaan komen.

My 2 cents.
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3238
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: FF Dompelen in de Domplebak

 · 
Posted: 15.07.2021 - 14:05  ·  #11
Quote door Malmö

Je wordt geacht regelmatig met dat ding te pluggen. Dan pas heeft die kolos een beetje redelijke CO2 uitstoot. Maar in de praktijk doet niemand dat dus gewoonweg omdat het te onpraktisch is en men daarvoor te lui is. Want ach, ze krijgen toch van de baas een tankpas dus waarom zou men? Ondertussen rijden ze wel vrolijk rond met een dikke Amerikaanse SUV met een 3 liter V6 onder de kap die behoorlijk moet werken om die machtige kolos vooruit te krijgen. Een verbruik van 1 op 5 is dan de normaalste zaak ter wereld en de CO2 uitstoot gaat al snel fors over de 200 gram per kilometer.
Tja, zo van de pot gerukt is dus momenteel het Nederlandse beleid!


Ik rij inmidels ruim 4 jaar met een hybride. En stekker daar waar ik kan. Over vier jaar gemeten een benzineverbruik van ruim 1:16 - en dat met een auto van 2,4 ton of zo. Het kàn dus wel. Dus niet iedereen over één kam scheren svp. Ik ben zelf "baas"; en hamer op een aangepaste en nette rijstel als er met de bedrijfsauto's gereden wordt. Inmiddels is het zo dat men er een sport van maakt wie er het zuinigste kan rijden... Andere mindset teweeggebracht - die zich trouwens ook verplaatst naar het rijgesdrag in de privé auto's van de betreffende collega's. Nogmaals het kan dus wel.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39895
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: FF Dompelen in de Domplebak

 · 
Posted: 15.07.2021 - 14:08  ·  #12
Heb je een elektrische fiets ?
Want ook daarmee kan het gebeuren.
Er is in het verleden ook al een 747 neergestort door een soortgelijk probleem.
Het komt voor, maar als je kijkt naar het aantal gevallen, dan ontdek je dat dit eigenlijk zeer zelden voorkomt.
Maar goed, als het gebeurd, dan is het ook meteen nieuws en krijg je onterecht de indruk dat dit vaak gebeurd,
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 65
Berichten: 2468
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: FF Dompelen in de Domplebak

 · 
Posted: 15.07.2021 - 14:39  ·  #13
Quote door PvL

Quote door Malmö

Je wordt geacht regelmatig met dat ding te pluggen. Dan pas heeft die kolos een beetje redelijke CO2 uitstoot. Maar in de praktijk doet niemand dat dus gewoonweg omdat het te onpraktisch is en men daarvoor te lui is. Want ach, ze krijgen toch van de baas een tankpas dus waarom zou men? Ondertussen rijden ze wel vrolijk rond met een dikke Amerikaanse SUV met een 3 liter V6 onder de kap die behoorlijk moet werken om die machtige kolos vooruit te krijgen. Een verbruik van 1 op 5 is dan de normaalste zaak ter wereld en de CO2 uitstoot gaat al snel fors over de 200 gram per kilometer.
Tja, zo van de pot gerukt is dus momenteel het Nederlandse beleid!


Ik rij inmidels ruim 4 jaar met een hybride. En stekker daar waar ik kan. Over vier jaar gemeten een benzineverbruik van ruim 1:16 - en dat met een auto van 2,4 ton of zo. Het kàn dus wel. Dus niet iedereen over één kam scheren svp. Ik ben zelf "baas"; en hamer op een aangepaste en nette rijstel als er met de bedrijfsauto's gereden wordt. Inmiddels is het zo dat men er een sport van maakt wie er het zuinigste kan rijden... Andere mindset teweeggebracht - die zich trouwens ook verplaatst naar het rijgesdrag in de privé auto's van de betreffende collega's. Nogmaals het kan dus wel.

Mijn broer heeft een XC40 T4 hybride als lease auto en krijgt een korting als hij weinig benzine verbruikt en dus zoveel mogelijk elektrisch rijdt. Op een hoger benzine verbruik wordt hij ook afgerekend.
Als hij ergens een afspraak heeft kijkt ie van tevoren waar een laadpaal is, levert hem een financieel voordeel op als hij ook weer elektrisch terug kan rijden. Goede regeling!
Ben het dus niet met Malmö eens dat men niet wil stekkeren.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3871
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: FF Dompelen in de Domplebak

 · 
Posted: 15.07.2021 - 15:37  ·  #14
Quote door Malmö

Quote

Zonnepanelen op het dak en thuis aan de stekker, mooi schoon ook nog, en je hoeft niet langs het tankstation. Actieradius zal ook wel flink toenemen de komende jaren, en we zitten nu al op cijfers die een benzineauto ook haalt, laat staan LPG.


Maar niet iedereen in Nederland woont in een groot vrijstaand huis met zonnepanalen op het dak. En dat is nu juist het probleem. Met de introductie van die elektrische wagens wordt autorijden voor het gros der Nederlanders vrijwel onbetaalbaar. Ga ik uit van de goedkoopste elektrische auto's die nu op de markt zijn, dan moet je toch al gauw 35 à 40 mille stuk kunnen slaan op een nieuwe auto. Er zijn maar heel erg weinig Nederlanders die dat kunnen, zeker in deze benarde tijden. En ook al heb je dat bedrag te besteden, zet jij een nieuwe auto van 40 mille langs de straat in een grote stad? Ik niet.
Natuurlijk zullen ze op den duur goedkoper worden. Ik heb er 2 weken in Frankrijk nog in 1 gezeten. De Dacia Spring stond bij Renault Dianor in de showroom. Nou, echt lachen. Je kan nog beter een Canta kopen. Wat een zielig autootje is dat zeg. Een interieur met materialen die doen denken aan een Lada Samara uit de jaren '80. En dan die actieradius van amper 200km, daar kun je echt niets mee! Hier in Nederland vanaf €18.000,-! Veel en veel te duur. Voor dat geld krijg je ook een 2 jaar oude Mégane. Een reisauto met alles erop en eraan om even in Renault kringen te blijven. Nou, ik wist het wel.
Verder, waar zou heel Nederland dan 's avonds zijn/haar elektrische auto moeten opladen? Neem eens een galerijflat in Amsterdam waarin tientallen huishoudens wonen met tientallen auto's. Dat is gewoon praktisch nooit haalbaar. En als iedereen 's avonds zijn auto gaat zitten opladen dan vrees ik dat 's avonds in heel Nederland het stroomnetwerk plat gaat.
De vraag is ook, waar zal je al die stroom moeten opwekken? Uit die paar windmolentjes of zonnepanelen? Dat gaat nooit lukken en dat heeft men nu al in de gaten. Daarom ontstaan er ook weer plannen om overal nieuwe kerncentrales te gaan bouwen. Hmmm....een tijdje terug wilden we nog massaal van die dingen af omdat ze onveilig en vervuilend waren toch?
En zo milieuvriendelijk zijn die elektroauto's niet. Sterker nog, ze zijn stukken vervuilender dan een brandstofauto. Iemand al eens nagedacht wat te doen met die accu's als ze het hebben begeven? Daar zitten me toch een bende zware metalen in, dat wil je niet weten. Een brandstofauto bestaat in feite alleen maar uit ijzer en dat is erg makkelijk te recyclen. Daarentegen, die grote accu's??
Kortom, die hele elektrische milieu hype is gewoon van de pot gerukt. Ik heb hier buren die man rijdt met een hybride Ford Explorer. Zo'n giga Amerikaanse SUV. Dat ding is werkelijk reusachtig. Weegt een paar ton en heeft de afmetingen van een kleine vrachtwagen. Je kan er ook een halve schoolklas mee vervoeren. Die dingen worden momenteel fors gesubsidieerd door de staat omdat ze "zo milieuvriendelijk zijn". Heel erg gunstig te rijden als auto van de zaak.
Je wordt geacht regelmatig met dat ding te pluggen. Dan pas heeft die kolos een beetje redelijke CO2 uitstoot. Maar in de praktijk doet niemand dat dus gewoonweg omdat het te onpraktisch is en men daarvoor te lui is. Want ach, ze krijgen toch van de baas een tankpas dus waarom zou men? Ondertussen rijden ze wel vrolijk rond met een dikke Amerikaanse SUV met een 3 liter V6 onder de kap die behoorlijk moet werken om die machtige kolos vooruit te krijgen. Een verbruik van 1 op 5 is dan de normaalste zaak ter wereld en de CO2 uitstoot gaat al snel fors over de 200 gram per kilometer.
Tja, zo van de pot gerukt is dus momenteel het Nederlandse beleid!

Dit is dus onzin. Een vriend van mij werkt bij Nederlands grootste netbeheerder en rijdt zelf in een E-Golf (lease). Daar ben je verplicht elektrisch te rijden of plug-in hybride. Als je plug-in kiest ben je verplicht te stekkeren om op een bepaald verbruik uit te komen. Kom je er boven uit, dan mag je betalen. Dat is 1 voorbeeld, maar er zijn tegenwoordig veel meer bedrijven waar dat gewoon verplicht is (en waar je anders financieel keihard op afgerekend wordt).
En tja, wat is veilig. Je moest vroeger ook geen kettingbotsing krijgen met een Ford Pinto ;)

Ik zie het ook wel zitten hoor, dat elektrisch rijden (of plug-in hybrid). Lekker stil, snel en comfortabel. Zo'n nieuwe Toyota Corolla plug-in, daar zeg ik geen nee tegen (en tegen een Volvo natuurlijk ook niet :P)
Estate
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Homepage: volvov70forum.com/…
Berichten: 133
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: FF Dompelen in de Domplebak

 · 
Posted: 15.07.2021 - 15:48  ·  #15
Ik heb 2 jaar Tesla gereden. Met die range en Superchargers is het zeer prima te doen.

De stilte is heerlijk en bij de garage kom je niet meer. Als het weer betaalbaar is zou ik zo weer elektrisch gaan rijden. En binnen afzienbare tijd is het gemeengoed.

Voor nu geniet ik van. De 5 cilinder, en pak ik zoveel mogelijk de fiets binnen de 5-10km
 
Selected quotes for multi-quoting:   0