Doorkomende motortrilling in het interieur

 
 
 
 
 
Jan Berendsen
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 22
Geregistreerd: 09 / 2024
Subject:

Doorkomende motortrilling in het interieur

 · 
Posted: 29.10.2024 - 14:59  ·  #1
Zoals in het voorsteltopic geschreven ben ik nu op de kop af sinds een jaar eigenaar van een Volvo S80 2.4 uit 2001.
Ik weet niet of ik voor mijn probleem hier in de juiste rubriek zit anders moet de moderator het topic maar verplaatsen.
Het probleem is dat ik al sinds de aanschaf van mijn auto een motortrilling ervaar in het interieur. Je voelt de motor echt vibreren als de automaat in de P stand staat. Als de automaat in de D stand staat met de voet op de rem wordt het allemaal nog erger.
Ik vind dat zo'n top limousine zo niet behoort te lopen. Rare is wel dat als ik de motorkap open doe en leg mijn hand op de motor dat de motor niet bovenmatig trilt of zo. Het blokt lijkt gewoon prima te lopen maar motortrillingen komen onprettig door in het interieur waardoor sommige interieurdelen ook gaan rammelen.
Wat ik tot nu toe heb gedaan is het vervangen van de baksteun en motorsteun aan de distributiezijde door nieuwe van Lemforder. De klap die ik hoorde bij het uitzetten van de motor is er, niet helemaal maar wel voor een groot deel, mee verdwenen. Echter voel je de motor nog wel een kleine dreun geven als je de auto uit zet wat volgens mij ook niet hoort.
Ik ben nu eigenlijk ten einde raad. Volgens mijn Volvo specialist zijn die 2 hydraulische motorsteunen voor en achter, in de vorm van een champignon nog prima. Ze lekken ook geen olie of zo en zijn ook niet ingezakt.
Zou het kunnen dat de trillingen in mijn S80 worden veroorzaakt door die 2 kleine steuntjes aan weerszijde van de strut brace?
O ja, de bovenste motorsteun is trouwens ook al vervangen door eentje van Lemforder. Maar kan de strut brace wel behoorlijk bewegen als ik er een duw aan geef. Ik bedoel dus deze 2 steuntjes; https://www.rendcarparts.nl/on…RD8666204S
Ik las dat Rendcarparts veel Professional Parts Sweden onderdelen verkoopt onder de noemer 'eigen merk'. Is dit wat? Want lees er veel negatiefs over en het monteren van waardeloze kwaliteit steunen gaat mijn probleem zeker niet oplossen.
Wat denken jullie? Gaat mijn probleem opgelost worden door het plaatsen van 2 nieuwe steuntjes en welke kan ik het beste kopen? Die oude die er nu op zitten lijken mij nog de originele en zullen door de tijd heen best stug en hard zijn geworden en trillingen kunnen door geven.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4317
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Doorkomende motortrilling in het interieur

 · 
Posted: 29.10.2024 - 15:32  ·  #2
Professional Parts zeker niet doen, was voorheen Scantech, werd ook wel veel Scanpech genoemd. Inferieure kwaliteit.

Ik denk dat je toch aan de steunen moet denken. Let op, dit zijn oliegevulde vacuumsteunen. Ze moeten dus inderdaad geen olie lekken (al kan die lekkage ook intern zijn!) maar de vacuum aansturing moet ook in orde zijn. Dat kan best kaduuk zijn door poreuze slangetjes, en zoals gezegd kunnen de steunen intern stuk. En er zit een vacuum'klepje' (TCV) tegen het luchtfilter aan (iig bij mijn diesel destijds), die moet ook werken om het juiste vacuum naar de steunen door te sturen.
Kan bij een benzine anders zijn trouwens dan bij mijn P2 diesel van destijds.

Ik heb mijn motorsteunen destijds vervangen en wel degelijk een flinke verbetering gemerkt. De voorste was flink ingezakt, ook al lekten ze niet.
Hier een linkje naar een topic met uitleg hoe het in elkaar zit

De baksteun naar subframe, als die niet voldoende flexibel is, geeft ook veel trillingen door. Een van die bevestigingspunten is dacht ik ovaal om wat speling te geven. Misschien moet je die eens losdraaien als de auto op de wielen staat, zien of daar geen spanning op staat (kan zijn als de auto aan de voorzijde opgekrikt stond en de steun toen is vastgedraaid, dat hij onder spanning staat als de auto weer vlak staat. Zo had ik dat bij mijn P3 in ieder geval wel.
Je kan dit zelf doen door bijv. je auto met de wielen aan een (stoep)rand te zetten terwijl de neus over de rand steekt, dan kan je er zo onder aan de voorkant.

Ik denk dat je er toch aan moet om de motorsteunen voor en achter de motor te vervangen. Daar steunt het motorgewicht feitelijk op. De andere (aan distributiezijde, van de bak naar het subframe en bovenop) zijn in feite kantelsteunen die het kantelen tegengaan, maar als de motor niet juist wordt ondersteund door de steunen die feitelijk het gewicht moeten dragen, schiet je daar niet veel mee op denk ik - al zullen alle beetjes helpen.

Het is normaal dat de brug over de motor kan bewegen. Zou die rigide zijn dan zou die juist meer trilling doorgeven.
ries123
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 499
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Doorkomende motortrilling in het interieur

 · 
Posted: 29.10.2024 - 17:06  ·  #3
Zit je niet helemaal in de verkeerde hoek en is het je automaat die de trilling veroorzaakt? Koppelomvormers die defect zijn kunnen ook trilling veroorzaken. Maar geen idee of dat bij jou het geval is. Rare is dat je de motor niet overmatig ziet bewegen / mooi loopt?

Pas trouwens een item van klokje rond waarin meneer van Carrec zweerde bij originele motorsteunen, omdat die zo belangrijk zijn. Hier zullen de meningen over verdeeld zijn maar het heeft mij wel aan het denken gezet.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1972
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Doorkomende motortrilling in het interieur

 · 
Posted: 29.10.2024 - 17:30  ·  #4
Niet de hoofdveroorzaker, maar: hoe is het met je dualmassavliegwiel gesteld? Die zorgt er o.a. voor dat trillingen vanuit de motor worden gedempt.
Bij een flink versleten dualmassavliegwiel hoor je een kort geratel als je de motor afzet.
Jan Berendsen
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 22
Geregistreerd: 09 / 2024
Subject:

Re: Doorkomende motortrilling in het interieur

 · 
Posted: 29.10.2024 - 18:36  ·  #5
Quote

hoe is het met je dualmassavliegwiel gesteld?

Mijn S80 is uitgerust met een automaatbak en heeft derhalve geen dubbel massa vliegwiel en dus kan het de veroorzaker ook niet zijn helaas.

Quote

is het je automaat die de trilling veroorzaakt?

De automaatbak van mijn S80 schakelt eigenlijk perfect en tijdens het rijden zijn ook geen trillingen waarneembaar. Denk dus niet dat het daaraan ligt.


Quote
maar de vacuum aansturing moet ook in orde zijn. Dat kan best kaduuk zijn door poreuze slangetjes, en zoals gezegd kunnen de steunen intern stuk. En er zit een vacuum'klepje' (TCV) tegen het luchtfilter aan (iig bij mijn diesel destijds), die moet ook werken om het juiste vacuum naar de steunen door te sturen.
Kan bij een benzine anders zijn trouwens dan bij mijn P2 diesel van destijds.

Mijn S80 is een benzine uitvoering en daarvan zijn die 2 motorsteunen niet vacuum gestuurd. Zitten ook geen vacuum slangetjes verbonden aan die steunen hetgeen bij de dieselmotoren wel het geval is.


Quote

Een van die bevestigingspunten is dacht ik ovaal om wat speling te geven. Misschien moet je die eens losdraaien als de auto op de wielen staat, zien of daar geen spanning op staat

Die baksteun wordt bevestigd aan het subframe geloof ik? Komt dan dat hele subframe naar beneden als je de auto opkrikt? Want volgens mij zit het subframe toch vast aan de carrosserie? Mijn punt is dat ik geloof dat die baksteun niet op spanning kan staan want er verandert niets qua positie van die baksteun tov. carrosserie en de motor als de auto op de wielen staat of als de auto opgekrikt staat. Dat rubber is volgens mij puur om trillingen te dempen en dat ovale gat zal gedaan zijn omdat die steunen universeel zijn en worden toegepast op verschillende types Volvo waarbij de afstand tussen carrosserie en motor/bak wat kan varieren al naar gelang het type Volvo.

Ik verdenk toch nog steeds die twee steuntjes aan weerszijden van de strut bar. Ik vind er best wel veel speling op zitten en dat merk je ook als je de motor uit zet wat nog steeds gepaard gaat met een lichte dreun door de auto. En dat hoort niet zo omdat ik laatst in een vrij frisse S60 mocht rijden die deze trillingen en die bonk bij het uit zetten van de motor niet had.
Vraag is dan, waar krijg ik de juiste steuntjes? Men heeft mij verteld dat Lemforder de steunen maken voor Volvo en OEM is. Dus de originele die Volvo zelf ook toepast.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1820
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Doorkomende motortrilling in het interieur

 · 
Posted: 29.10.2024 - 18:55  ·  #6
Die halve maantjes kosten niet zoveel, ook niet hij de dealer. Haal ze daar en vervang ze even. Weinig moeite

Rubbers/ steunen haal ik eigenlijk gewoon bij de dealer . Ja het kan vast goedkoper maar het blijven vervangen omdat je toch een inferieur aftermarket ding hebt gehaald kost meer en dan vooral aan irritatie..
Jan Berendsen
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 22
Geregistreerd: 09 / 2024
Subject:

Re: Doorkomende motortrilling in het interieur

 · 
Posted: 31.10.2024 - 13:34  ·  #7
Quote door MTE

Die halve maantjes kosten niet zoveel, ook niet hij de dealer. Haal ze daar en vervang ze even. Weinig moeite

Rubbers/ steunen haal ik eigenlijk gewoon bij de dealer . Ja het kan vast goedkoper maar het blijven vervangen omdat je toch een inferieur aftermarket ding hebt gehaald kost meer en dan vooral aan irritatie..


Nou, mooi niet dus.
Was gisteren even vragen bij Volvo dealer Harry Arendsen voor deze steuntjes.
Beste man achter de balie vertelde me dat deze 162 euro kosten inclusief BTW.
Toen ik hem vroeg de onderdelen te tonen kwam hij aanzetten met een doosje van een bekend Zweeds merk dat, laten we het mild uitdrukken, op dit forum niet al te best staat aangeschreven. Iets met PPS.
Toen ik de beste man vroeg naar de kwaliteit van deze toeleverancier vertelde hij mij dat deze prima zijn en dat ze deze altijd monteren omdat officieel Volvo niet eens meer leverbaar is.
Ik heb vriendelijk bedankt en ben vertrokken. Deze steuntjes kosten per paar bij R en D nog geen 30 euro inclusief BTW. Daar ga ik bij een dealer natuurlijk niet 130 euro meer voor betalen. Wat zijn Volvo onderdelen bij de dealer trouwens schreeuwend duur als ik de prijzen vergelijk met wat je bij BMW betaalt voor onderdelen. Mijn zoon rijdt namelijk een BMW E90 waar we soms ook wat aan sleutelen. Bij BMW zijn de prijzen stukken schappelijker.
Maar inderdaad worden deze steuntjes dus, buiten die van PPS, nauwelijks tot niet meer aangeboden. Ik zie op een paar sites nog een paar staan van Corteco maar die zijn ook out of stock. Wil je dus die steuntjes vervangen dan ben je wel aangewezen op die van PPS.
Ik ga er nog even over na denken wat te doen. Had ook bedacht om er op de sloop 2 van een 2013/14 XC90 af te halen. Dat zijn dezelfde en nog relatief jong vergeleken met mijn eigen van 2001. Die zullen daar niet al te veel kosten en zijn wel de originele Volvo.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1820
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Doorkomende motortrilling in het interieur

 · 
Posted: 31.10.2024 - 15:28  ·  #8
Nah, ik betaal bij de dealer 46 ex per kant voor die rubbers links en rechts waar die balk aan vast zit( die “halve maantjes”) Dat grote ding in het midden waar je motor aan “hangt” is een andere.


Ik bel meestal met het centrale magazijn.
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 1019
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Doorkomende motortrilling in het interieur

 · 
Posted: 31.10.2024 - 15:29  ·  #9
Ik heb die halve maantjes dus gewoon van PPS gemonteerd. Zitten er nu zo'n 100000 km in en zijn echt wel strakker dan de 350000 km oude originele.

In mijn geval was dit een goede verbetering en scheelt trillingen. De balk kan ik niet zo ver kantelen, dit kon met de originele steuntjes veel verder.
Jan Berendsen
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 22
Geregistreerd: 09 / 2024
Subject:

Re: Doorkomende motortrilling in het interieur

 · 
Posted: 31.10.2024 - 16:14  ·  #10
Quote door MTE

Nah, ik betaal bij de dealer 46 ex per kant voor die rubbers links en rechts waar die balk aan vast zit( die “halve maantjes”) Dat grote ding in het midden waar je motor aan “hangt” is een andere.


Ik bel meestal met het centrale magazijn.


Scheelt dus niet zo veel. Met BTW zit je per stuk ook aan de 60 euro keer 2 zit je al snel aan de 120 euro.
Ik ga echt niet 162 euro betalen bij de dealer als je ze bij R en D kan kopen voor nog geen 30 euro.

Quote
Ik heb die halve maantjes dus gewoon van PPS gemonteerd. Zitten er nu zo'n 100000 km in en zijn echt wel strakker dan de 350000 km oude originele.

In mijn geval was dit een goede verbetering en scheelt trillingen. De balk kan ik niet zo ver kantelen, dit kon met de originele steuntjes veel verder.


Ja, na 3,5 ton zullen de oude hun beste tijd wel achter de rug hebben.
Ik ga dan ook die van PPS maar eens proberen.
Voor die 3 tientjes kan je niets fout doen en het hoeft ook allemaal niet nog een keer 3 ton en 23 jaar meer mee natuurlijk.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4814
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Doorkomende motortrilling in het interieur

 · 
Posted: 31.10.2024 - 17:46  ·  #11
Ik moest voor twee gasveren vd achterklep 210 euro betalen, dat was nog ex btw.

Ik heb bedankt voor de eer.
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 1019
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Doorkomende motortrilling in het interieur

 · 
Posted: 31.10.2024 - 19:15  ·  #12
Precies die zijn dan weer gewoon van stabilus. Die koop je voor 38 euro voor de set. Die zitten er bij mij bijvoorbeeld ook alweer 150000 km / 5 jaar in.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0