DPF verwijderen of niet??

foekie
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 39
Subject:

DPF verwijderen of niet??

· 
Posted: 14.03.2016 - 10:02  ·  #1
Zoals in mijn webdagboek te lezen is, ga ik binnenkort naar MMTS voor een grote beurt, D-riem met waterpomp, airintake/motorreiniging en powertuning met egr dichtzetten...

Nu heb ik het met Martin gehad over de dpf, hij raad mij aan om het zo te laten zoals het is omdat de apk regels mogelijk gaan veranderen.
Het drukt echter wel het verbruik..

Nu is het zo dat de auto relatief veel korte stukjes rijdt en gemiddeld 1 keer in de maand in 1 weekend 500 km rijdt... (Bijna standaard dat hij na een uurtje rijden gaat regenereren.. Dit is ook voelbaar)

Ik ben er nog niet over uit.... Verwijderen of lekker laten zitten?
Volvo_V70
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 29
Subject:

Re: DPF verwijderen of niet??

· 
Posted: 14.03.2016 - 10:59  ·  #2
Gezien de waarschijnlijkheid dat de regels voor de APK gaan veranderen, is het wellicht verstandiger om het DPF te laten zitten. Dat je veel korte stukken rijdt helpt natuurlijk niet echt en is ook niet bevorderlijk voor het roetfilter en de motor in z'n algemeenheid. Het kan problemen als bijvoorbeeld diesel in de motorolie veroorzaken en daarmee een vroegtijdig einde betekenen voor bijvoorbeeld klepstoters. In principe kun je dat met kortere oliewissel intervallen wel voorkomen.

Het belangrijkste om in overweging te nemen, en ik denk dat Martin daar een goed punt heeft, is dat de regels zeer waarschijnlijk gaan veranderen. Als je op zeker wilt spelen dan zou ik het roetfilter inderdaad niet laten verwijderen. Grote kans dat het binnen afzienbare tijd niet meer toegestaan is om zonder roetfilter rond te rijden. Denk ook aan allerlei milieuzones e.d.
En dan hebben we het nog niet eens gehad over de uitstoot-discussie.
Helaas heeft het roetfilter inderdaad een negatieve invloed op het verbruik, maar of dat genoeg reden is om 'm te laten verwijderen..... :censored:
Mark
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 14.03.2016 - 11:13  ·  #3
Ik zou hem ook laten zitten, je gaat er achteraf spijt van hebben als straks de regels wijzigen en je diep in de buidel moet tasten voor een nieuwe DPF. Dat ga jij met die korte stukjes niet terug verdienen.
Maar wat zijn relatief korte stukjes? Ik pak voor korte stukjes de fiets :D
FreddyNL
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Leeftijd: 36
Subject:

· 
Posted: 14.03.2016 - 12:06  ·  #4
Gezien de ritten zou ik zeggen verwijderen, maar nu de regels mogelijk aangepast gaan worden zou ik hem ook laten zitten.

Rijd zelf ook zonder filter rond, 2 jaar geleden al laten verwijderen maar nu met de huidige berichten zou ik op safe spelen.
foekie
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.03.2016 - 12:51  ·  #5
Ik pak voor korte stukjes ook de fiets uiteraard!
Korte stukjes zijn ritjes van een km of 4, deze maakt vooral mijn vrouw met de kleine voor de boodschappen, pakketjes van haar bedrijfje posten en dergelijke.
Ik ben er sowieso van overtuigd dat de auto beter af is zonder het filter, maar die apk staat me tegen.... Aan de andere kant vraag ik me heel sterk af: hoe willen ze dit gaan controleren?
Het filter blijft geheel intact aan de buitenkant... Dus geen laswerk, en aangezien mijn auto van 2006 is, wordt er ook geen roet/uitlaatgasmeting gedaan
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 14.03.2016 - 12:56  ·  #6
Quote door foekie

Het filter blijft geheel intact aan de buitenkant... Dus geen laswerk, en aangezien mijn auto van 2006 is, wordt er ook geen roet/uitlaatgasmeting gedaan

Nu niet nee, maar ze zouden het zomaar kunnen invoeren. En dat zal waarschijnlijk ook de reden zijn van jouw als ook mijn twijfel om het wel of niet uit te laten voeren.
Mark
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.03.2016 - 13:18  ·  #7
Als de regelgeving gaat veranderen zullen de keuringstations keuren ophoeveelheid uitstoot, deze uitstoot is per merk en type vastgelegd en te meten. Als je er ver over gaat doordat je dpf is doorboort en stoot je teveel fijnstof uit en zal dit resulteren in een afkeur.
Maar uiteindelijk is het natuurlijk eigen keus...

En idd 4 km is zijn wel erg korte ritjes deze hebben we 1 keer per week voor het boodschappen doen. Verder zijn het ritten van 20 km of meer 20 km is nog niet echt veel maargoed om mijn vrouw nu een extra rondje te laten rijden naar haar werk krijg ik er niet door :D
foekie
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.03.2016 - 13:30  ·  #8
Haha ik rij dan soms ook een extra blokje om hoor!
Ik heb de auto nu een jaar en laat hem zeker dus 1 keer per maand flink uit als we naar de familie gaan in limburg á 230 km enkele reis...

Goed, hoe het zei, ik ben er nog niet over uit....
olaf
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.03.2016 - 13:42  ·  #9
Tja ,zit even de topic te lezen , is toch wel teleurstellend als ik eerlijk ben .
Het moet echt anders met deze aardbol , naar anderen kijken heeft geen zin meer .
Je moet het gewoon zelf niet willen , en voor je medemens .

Nu lees ik alleen ik doe het niet want anders krijg ik een boete als de regels worden nageleefd , gaat alleen weer om het eigen gewin .
Gewoon niet doen , de auto's doen het prima zoals ze zijn , gewoon op tijd onderhoud en een keer een schoonmaak beurtje .
Mark
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.03.2016 - 15:15  ·  #10
Nou Olaf, dat vind ik in dit topic wel mee vallen.
Lees toch echt dat mensen voor korte stukjes de fiets pakken en anderen het afraden de Dpf door te boren.
En of dat advies nu om milieu- of financieel gewin is moet uiteindelijk een ieder voor zich uitmaken.
Persoonlijk zou dat voor mij zeker een zwaarwegend argument zijn.
Als je het echt goed voor hebt met het milieu rijd je uberhaupt geen oude vervuilende Volvo maar ga je voor een kleine licht zuinige auto, en gezien jou auto geschiedenis heb je je zelf ook behoorlijk schuldig gemaakt aan die vervuiling ^_^

Ik ben wel met je eens dat een beter milieu bij jezelf begint :thumb:
Ronald5
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.03.2016 - 15:23  ·  #11
Als je je auto door een goede tuner onder handen laat nemen wordt hij ook zuiniger.
Ik rijd nu 150 verder op een tank, met behoud van roetfilter. Betekent wel dat je je dagelijks moet kunnen beheersen :-)
olaf
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.03.2016 - 15:54  ·  #12
Quote door Mark

Nou Olaf, dat vind ik in dit topic wel mee vallen.
Lees toch echt dat mensen voor korte stukjes de fiets pakken en anderen het afraden de Dpf door te boren.
En of dat advies nu om milieu- of financieel gewin is moet uiteindelijk een ieder voor zich uitmaken.
Persoonlijk zou dat voor mij zeker een zwaarwegend argument zijn.
Als je het echt goed voor hebt met het milieu rijd je uberhaupt geen oude vervuilende Volvo maar ga je voor een kleine licht zuinige auto, en gezien jou auto geschiedenis heb je je zelf ook behoorlijk schuldig gemaakt aan die vervuiling ^_^

Ik ben wel met je eens dat een beter milieu bij jezelf begint :thumb:

Zuinig en schoon zijn 2 verschillende dingen , de laatste daar probeert men het een en ander aan te doen .
En dat is nodig .

Je hebt mijn onderschrift gelezen heel goed :thumb: :D , ik ben echt geen heilig boontje , maar een oldtimer rijden , die een paar duizend km per jaar max rijdt , moet wat mij betreft kunnen ,is overigens een goed afgestelde v8 met 16k op de klok in de 15jaar dat ik hem heb , wel 3 jaar daar van restauratie .
EN om het af te maken , ik maak al mijn eigen stroom en heb een cv hout kachel , in de laatste 5 jaar mijn huis uit eind 60 geheel voorzien van isolatie , dak , muren en glas , alleemaal voor milieu , nee hoor dat was niet de eerste gedachte , maar wel goed voor portomonnee en het milieu .

Ik rij ook nog is een d5 inderdaad , met tuning , maar gewoon de egr en de roetfilter nog werkend , was verbruik gerelateerd om is te proberen .

Ik ben dus verre van een milieu freak , maar in het geval van het roetfilter verwijderen of on klaar maken , vind ik een ander verhaal .

Ik denk dus afgezien van de oldtimer aardig mijn best doe , en de Porsche heeft overigens gewoon een kat en zou zelf in Callifornia op de weg mogen , waar ze een van de strengste emissie eisen hebben .

Dus mijn advies lekker die roetfilter eronder laten zitten , beter voor ons allen .

Mijn punt is eigenlijk , vooral het feit dat de beslissing in geval van roetfilter alleen gemaakt wordt vanwege het eigen belang , met argumenten verbruik of een motor die vervuild , maar dat de buurman zijn longen vervuild is niet erg .
Ik ben niet tegen auto's , maar we moeten er beter of gewoon goed mee omgaan , onze auto's . :thumb:
En dus niet altijd het eigenbelang voorop stellen , het is al zo onvriendelijk overal door al dat ikke ikke ikke
Marc O.
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 14.03.2016 - 17:45  ·  #13
Heb zelf ook besloten om het roetfilter te laten zitten. De EGR is wel softwarematig dichtgezet door Obbe, maar als ex-longpatient (vroeger erg veel last gehad van astma, maar daar later overheen gegroeid) weet ik hoe belangrijk het is om goed functionerende longen te hebben. En ik zal niet ontkennen dat de verwachte verscherping van apk regels ook een rol speelde, al was dat toen nog niet zo heel erg aan de orde.
bemerbenz
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 67
Subject:

· 
Posted: 14.03.2016 - 21:51  ·  #14
Heerlijk rijden doet zo´n D5 die wordt gevoed door een overschot aan schone lucht en geen extra brandstof verstookt om een DPF op 800 graden te stoken om roetdeeltjes, afkomstig van een vervuild inlaattraject te verbranden.
De mijne was compleet dichtgeslipt, geen emissie foutcodes, verbruik 1 op 10 (met moeite).

Het heeft een paar euro gekost om de hele handel te laten reinigen, maar het was de moeite waard.
Kan iemand voor mij uitrekenen, wat minder vervuilend is, een D5 met EGR ON, die door een vervuild inlaattraject 20% door een rietje ademhaalde en dus meer brandstof verbruikte in vergelijk met een D5 die rijdt op een overschot aan schone lucht (EGR OFF) ???
olaf
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.03.2016 - 22:11  ·  #15
Egr dicht is wel wat anders dan een roetfilter verwijderen

Selected quotes for multi-quoting:   0