Draagarmen vervangen

Houwwie
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Draagarmen vervangen

· 
Posted: 10.08.2022 - 14:45  ·  #1
Dag allen,

mijn volvo begint nu wel heel erg te trillen en linkervoorband slijt ook totaal verkeerd af.

Wie kan mij helpen of kunnen voorzien in het vervangen van draagarmen op redelijk korte termijn. De draagarmen heb ik inmiddels in huis. Zou zelf aan beginnen, maar mis toch net het juiste gereedschap en ervaring.

Woon zelf in Leerdam, in de omgeving zou fijn zijn, maar rij er graag een stuk voor.

Verneem het graag.

Groet,
Ewoud
PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

Re: Draagarmen vervangen

· 
Posted: 10.08.2022 - 14:53  ·  #2
Hallo Ewoud,

Adriaan (V70R^2) woont ook in Leerdam - wellicht dat hij je van dienst kan zijn?
Houwwie
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 10.08.2022 - 15:00  ·  #3
Ja bekend mee. Hij heeft me al een keer een dynamo voor weinig verkocht. Maar een oproep aan iedereen. Dacht daar het snelst resultaat mee te gaan hebben ofzo
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 10.08.2022 - 18:42  ·  #4
Schokdempers nog goed? Dat kan ook een raar slijtage patroon geven
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 10.08.2022 - 18:53  ·  #5
Versleten draagarmen geven geen trillingen, wel zoekerig rijgedrag met remmen.

Scheef afslijten van band, eerder verkeerde uitlijning (sowieso doen na draagarmen)

Ik wijd de trilling aan onbalans door de verkeerd afgesleten band.

Mits trillen met remmen; schijf en of wielnaaf krom.
Houwwie
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 10.08.2022 - 20:09  ·  #6
ahh ok dank. Die trilling komt dan door de band die totaal verkeerd afslijt. Hopelijk na draagarmen vervangen en uitlijnen ook weer verholpen.

Draagarmen moeten sowieso, rubbers zijn versleten. Hij kwam er paar maanden geleden nog net doorheen.
lucvdbos
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.08.2022 - 20:32  ·  #7
Bij mij was de ring (om de kogels goed te centreren) die in de aandrijfas zat stuk, waardoor de kogels er niet meer goed in zaten. Dit gaf trillingen bij hogere snelheden.
Houwwie
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 11.08.2022 - 09:41  ·  #8
Dank allen voor de suggesties. Ik zou enkel graag de draagarmen vervangen en dan uitlijnen. Wie zou kunnen helpen bij de draagarmen? Dat is eigenlijk de vraag waarom dit topic is geopend.
sw2983

Subject:

· 
Posted: 11.08.2022 - 12:42  ·  #9
Een doe het zelf garage? Leerdam zeg je... In Sliedrecht zit er zo uit m'n hoofd eentje.

Voordeel is dat er tools aanwezig zijn, je kunt zelf een beetje aanrommelen (al doende leert men ;-)) en als het echt even niet lukt kunnen ze je daar aanwijzingen geven of evt. daadwerkelijk helpen.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.08.2022 - 13:23  ·  #10
Dit forum is heel behulpzaam en er zijn zeker leden die elkaar helpen met sleutelen, maar ik denk dat je weinig respons krijgt op deze vraag (is mijn ervaring hier lokaal) dat er best mensen zijn die hand- en spandiensten willen verrichten, maar er zullen er niet veel zijn die zullen zeggen 'ja kom maar hierheen' om dan met hun gereedschappen aan jouw auto te beginnen, voor het geval er iets bijv. niet los wil, en dan staat daar een auto die niet van hen is, of erger nog, zou je een ongeval hebben dan heb je er ook een hoop gedoe van - zeker als je dan iemand niet persoonlijk kent, is dat toch wel een dingetje.
Als het op jouw terrein en met jouw gereedschappen kan dan zou dat al beter zijn, maar dan nog vind ik het al heel wat als iemand (met ervaring) zich meldt om een dag(deel) gratis te komen sleutelen met iemand die je verder niet kent.
Als je echt zelf wilt doen (uit kostenoogpunt of sleutelervaring opdoen) dan is een doe-het-zelf garage wel een goede optie, maar dan moet je je wel goed voorbereiden met bijv. een Haynes manual of Volvo VIDA software waar ook reparaties in beschreven staan (digitaal werkplaatshandboek).

Ik zou bij trillingen en raar afgesleten band eerder denken aan een kapotte schokdemper, dan gaat het wiel stuiteren en krijg je dit soort verschijnselen. Dus of je er met vervangen van de draagarmen bent is maar zeer de vraag, ook gezien alle bovenstaande antwoorden.
Houwwie
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 11.08.2022 - 18:37  ·  #11
Het hoeft ook echt niet gratis. Zoek meer iemand die ervaren klusser is. Draagarmen moet te doen zijn en inderdaad in een doe het zelf garage tegen betaling, maar niet de garage 75 exlc btw tarief dit uvel wil verhelpen. Snap dat inderdaad lastig en moeilijk is. Maar zag verschillende klusdagen voorbij komen. De laatste tijd zie ik enkel niks, dacht dat dit misschien een manier was.

Zou niemand willen (mis)bruiken om mijn nieuwe draagarmen te monteren. Idee was dat iedereen er wat aan had. Ik nieuwe draagarmen de helper centen in de zak.
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 11.08.2022 - 18:49  ·  #12
Ik kan je wel vertellen dan @blade het graag voor je doet, en dat hij een erg goede prijs kwaliteit heeft 😇
PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.08.2022 - 19:23  ·  #13
Eens met martijn-a!
Wakkerewilly

Subject:

· 
Posted: 11.08.2022 - 19:40  ·  #14
De TS komt er rond voor uit dat hij het werkplaatstarief niet wenst te betalen voor deze ingreep.
Wel jammer dat hij zonder enige kennis van de reparatie meent dat het goed te doen moet zijn.
Geen idee waar dat op gebaseerd is.

Bolbo heeft in nette bewoordingen gewezen op de haken en ogen die er kunnen zitten aan het samen klussen aan een Volvo.
Ik sluit me daar bij aan. Een auto is geen Engelse fiets. Zonder autotechnische basiskennis en enige ervaring moet je dit niet aanhalen.
Het beste advies is een doe het zelf garage zoeken in de omgeving waar je kunt terug vallen op toezicht en eventueel hulp bij de werkzaamheden.
Houwwie
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 31.08.2022 - 14:37  ·  #15
Het trillen is al een tijdje verholpen door er nieuwe banden onder te leggen. De auto vreet ze op dit moment op. Nog steeds een kwestie van draagarmen vervangen en dan een keer goed uitlijnen.

Selected quotes for multi-quoting:   0