DRAIN, FLUSH AND FILTER: ONDERHOUD AUTOMAATBAK BIJ VARIOCLEAN (GEARFLUSH)

 
 
 
 
 
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

DRAIN, FLUSH AND FILTER: ONDERHOUD AUTOMAATBAK BIJ VARIOCLEAN (GEARFLUSH)

 · 
Posted: 23.10.2014 - 22:49  ·  #1
DRAIN, FLUSH AND FILTER: ONDERHOUD AUTOMAATBAK BIJ VARIOCLEAN (GEARFLUSH)

De automaten van de vijfcilinder Volvo’s hebben geen vervangbaar filter maar een vrij grof intern bakolie filter wat niet bereikbaar is zonder demontage van de bak, er is dus veel vervuiling met harde metaaldeeltjes aanwezig in de Volvo bakken, en de kleppenhuizen van aluminum slijten dan ook snel, bij service aan de bak is het dus belangrijk zoveel mogelijk oude ATF (Automatic Transmission Fluid) te verwijderen, om zoveel mogelijk schadelijke metaaldeeltjes af te tappen, en er kan ook extra gefilterd worden omdat nooit alle vuile ATF uit deze bakken met moeilijk toegangbare koppelomvormer en zonder afneembare carterpan met filter kunnen worden gehaald.

Alleen spoelen is niet voldoende voor de lange termijn omdat spoelen slechts de oude ATF deels verdund met nieuwe ATF. Laten we onze combinatie van drain and fill, powerflushing en hydraulic-fluid-filtering maar “gearflush” noemen om het een naampje te geven.

1.Staat van onderhoud van de Volvo XC60 en rijgedrag van de automaat wordt besproken met de klant. In dit geval geen klachten, beter ook maar want flushen werkt het beste preventief.



2.De Volvo wordt uitgelezen op storingen aangezien ook defecten buiten de bak invloed op het schakelen hebben.

3.Kleine proefrit wordt gemaakt samen met de klant on de Volvo te voelen schakelen en om te kijken of er vertragingen zijn bij inschakelen van de D en R vanuit de parkeerstand en om het lock-up gedrag te zien bij snelheden tussen de 50 en 100 kmpu.



4.De auto wordt op de brug geplaatst en de brug wordt omhooggehaald. De oude vervuilde ATF wordt afgetapt uit het carter mbv de zwaartekracht, eerst binnenste torx van peilplug los, die uitlaten lekken, waarbij ongeveer 0,5 liter eruit komt als de bak goed op peil was, daarna de grote inbus losdraaien en de rest van het carter van de automaat stroomt leeg samen met vervuiling en metaaldeeltjes die mee komen met de stroom,









5.en de koeler wordt bij de onderste aansluiting losgedraaid zodat nog een half lietertje oude atf wordt afgetapt,ten zij er een warmtewisselaar is met weinig volume zoals hier bij deze xc60.



6.en de koppelomvormer, dit is noodzakeijk omdat de spoelmachine wel kan vullen of evt bijpompen om zo de vuile ATF te verdunnen, maar de spoelmachine kan niet rechtstreeks oude atf verwijderen, verder is het ook noodzakelijk om de volvo op de brug te hebben anders kan niet vanaf de laagste punten worden afgetapt,

nadat het carter is afgetapt komen nog een paar honderd milliliter oude ATF uit de koppelomvormer door middel van de leiding van de koppelomvormer naar de koeler, die bij de bevestiging van de koeler wordt losgekoppeld en vervolgens wordt omgeleid naar een opvang reservoir, of het opvang reservoir van vuile atf van een spoelmachine, zoals in dit geval, nadat de motor een paar keer kort gestart is en weer afgezet. Van de totale bakinhoud is nu ongeveer een dikke 4,5 van de ruim zes liter afgetapt, dus ongeveer driekwart.

Als met de spoelmachine alleen wordt gewerkt, zonder aftappen van het carter wordt via de koppelomvormer ongeveer een kwart van de totale inhoud van de bak aan vuile atf zo het spoelmachine reservoir voor vuile atf ingepomt.

De winst van ook van onder aftetappen op de brug is 200%. Dat betekent dat daarna wanneer met de spoelmachine of op een andere manier wordt bijgepompt, dus bijgemengd, het percentage nieuwe ATF in de bak veel hoger is omdat er maar ongeveer
1,5 liter vuile ATF overbleef ipv 4,5 liter.



7.De oude ATF wordt geinspecteerd dmw geur (verzuurd betekent geoxideerd)

8.en kleur (zwarter betekent meer slijage in de bak).

9.Een proefmonster van de ATF wordt bewaard voor eventuele diagose op slijtage soorten indien er zich problemen voordeden of gaan voordoen met de automaat.

10.De magneet op de aftap plug wordt bekeken op metaalslijpsel uit de bak, en wordt schoongeveegd.

11.Nu wordt de hoeveelheid verwijderde ATF weer aangevuld door inpompen met de spoelmachine met nieuwe ATF die ook veel reiniger en oplosmiddel bevat, zodat de bak weer op peil is. Bij heel oude automaten of extreem vervuilde ATF kan ook extra oplosmiddel worden toegevoegd.



12.Het doorspoelen van de bak met nieuwe ATF met altijd aanwezige reiniger en eventueel extra oplosmiddel vindt nu plaats tijdens een proefrit van een half uur, waarbij de klant eventueel mee kan rijden. De nieuwe ATF zorgt ervoor dat sludge in de bak tesamen met extra losse metaaldeeltjes die aan de sludge plakten worden losgeweekt en in de oliestroom terecht komen.

13.Eerst wordt er nog een fijn filter gemonteerd om loskomend vuil en metaaldeeltjes weg te filteren uit de automaat tijdens de spoelrit.



14.De Volvo wordt in de versnelde adaptiemodus gezet zodat de automaat zich kan aanpassen aan de nieuwe atf die andere viscositeit en wrijvingscoefficient geeft als de oude ATF.







15.De Volvo wordt eerst warmgereden en als dat zover is verschijnt de melding ATF temp hoog of adaptiemodus bij nieuwere Volvo's op het dashboard zodat het inleren kan beginnen.


16.Tevens reinigt de nieuwe ATF dus nu de bak, terwijl deze ATF daardoor wel weer zelf verontreinigd.

17.De filter wordt uit de Volvo gahaald en geinspecteerd onder de microscoop op metaaldeeltjes om een verdere indruk te krijgen van de staat van de bak.

18.Na de spoelrit wordt de nieuwe maar deels al weer vervuilde, en nog met wat overgeleven oude atf gemixte, ATF die een half uur eerder ingepompt was, weer afgetapt zoals op het begin.

19.Met de spoelmachine wordt de automaat weer opnieuw gevuld waarbij een 8 liter ATF gebruikt wordt zodat uiteindelijk de ATF van voor de flush die nog maar een kwart van de bak inhoud was weer verder verdund wordt tot minimale hoeveelheid. De rekensom wanneer alleen met de spoelmachine wordt gewerkt en er bv 4 liter oude atf overblijft waarbij 16 liter nieuwe ATF wordt doorgepompt en zich vermengt met de oude ATF, is een restant van 20% oude ATF wat altijd achterblijft na de spoeling. Terwijl met het dubbel aftappen eerst 8 liter bij 1,5 liter oude ATF wordt gemengd wat ook ongeveer 20% oude ATF overhoudt, alleen omdat dit dus dubbel wordt gedaan blijft er daarna nog maar 20% van 20% over, dus 4%.

Dit is belangrijk omdat oude zure ATF nieuwe ATF weer aantast, en omdat oude ATF de slijtagedeeltjes bevat van hard metaal, die men juist uit de bak wil hebben. Het zachte aluminium kleppenhuis waar de hydraulische besturing van de bak zit slijt namelijk snel uit als gevolg van de harde metaaldeeltjes in de atf die afkomstig zijn van andere bakonderdelen. Hoe ouder de ATF, hoe meer metaal er loskomt als gevolg van slechtere smering.Goed om de smering weer op peil te brengen met nieuwe ATF, wel belangrijk zoveel mogelijk hard metaal slijpsel ook te evacueren uit de bak, anders heeft de nieuwe ATF ook geen zin op de lange termijn.

20.Tenslotte wordt er nog gepeild, omdat weliswaar wordt bijgehouden hoeveel ATF er in en uit de bak gingen, maar het oude peil kan natuurlijk niet goed zijn geweest.



21.Bij automaatbakken waarbij al wat slijtage is geconstateerd wordt vervolgens nog een kwartiertje verder stationair de ATF gefilteerd, om te zorgen dat er zoveel mogelijk slijtage metaal echt uit de bak weg is, want de aluminium kleppenhuizen van de automaat slijten hard van metaalvervuiling, en deze metaalvervuiling is bij de Aisin bakken van Volvo ook de grootste reden om regelmatig de ATF te verversen, zodat de micro metaaldeeltjes samen met de oude atf de bak uitstromen. De filtering geeft een goed beeld op de microscoop van het slijtage proces in de bak waarvan de losse deeltjes in het filter achterblijven.













22.Nu wordt de Volvo weer in de versnelde adaptiestand gezet en de atf-olie teller wordt gereset en kan de klant het ruime sop weer kiezen, waarbij hij op weg naar huis in de versnelde adaptiemodus zijn automaat snel laat wennen aan de nieuwe ATF die weer eenpaar jaar en vele tienduizenden kilometers mee kan, dankzij dat de oude ATF bijna volledig is geevacueerd door varioclean.

[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3871
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: DRAIN, FLUSH AND FILTER: ONDERHOUD AUTOMAATBAK BIJ VARIOCLEAN (GEARFLUSH)

 · 
Posted: 24.10.2014 - 07:51  ·  #2
Duidelijk verhaal, helder!
Ik moet nog steeds een keer langskomen om mijn bak te flushen! =)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0