Quote door V70 2.4T
Bij ombouw van mist- naar dagrijlicht, veranderd de code in je glas niet!
Dus bij een controle zal de code worden gecontroleerd en als zodanig worden behandeld.
Dus rij je overdag, met helder zicht, met je dagrijlampen aan en je wordt staande gehouden, zal men naar de code kijken en je kunnen bekeuren voor het (ongeoorloofd) rijden met mistverlichting.
De diender vermeld de afgelezen code op de achterzijde van de bon (verplicht, hij moet nl. de juiste soort verlichting vaststellen) en er zal bij beroep worden geoordeeld dat hij juist gehandeld heeft en je terecht heeft bekeurd. Volgens de code reed je immers met mistlicht.
Wil niet zeggen dát je bekeurd wordt als je het uitlegt, maar je loopt er wel een risico mee.
Moest vandaag lang wachten op het stadsdeelkantoor
. Gelukkig wel met gratis internet dus all tijd voor het volgende:
Ik heb de
regelgeving er nog eens op nageslagen en het verhaal is op zijn minst niet zo eenvoudig als je schetst. Ja, er moet een goedkeuringsmerk op zitten, maar dat mogen er ook meerdere zijn (bijvoorbeeld zowel mist als RL), mits deze merken van buiten en in gemonteerde toestand afleesbaar zijn, wat bij mij het geval is.
Een boete voor het ongeoorloofd voeren van mistverlichting lijkt me dus niet mogelijk.
Blijft dus een mogelijke boete voor het voeren van hinderlijke verlichting, niets anders dan iedereen die ervoor moet zorgen dat gevoerde verlichting niet hinderlijk is voor andere weggebruikers.