DRL mistlamp

waal70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

Re: DRL mistlamp

· 
Posted: 17.07.2013 - 21:52  ·  #46
Ja, er zit een zwarte stelschroef aan de achterkant. Ook wordt de bovenkant van de halogeen "geblindeerd", zo scherp als met halogeen ga ik deze LEDs dus niet krijgen, maar ja, ze zijn dan ook niet bedoeld als mistlampen die "lekker onder de mist snijden" 8-)
jornt
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 42
Homepage: facebook.com/jalde…
Subject:

· 
Posted: 17.07.2013 - 22:03  ·  #47
das ook weer zo... maar het blijft heel mooi
MijnS60
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 34
Subject:

· 
Posted: 18.07.2013 - 00:27  ·  #48
Ik bedoelde dat als je je dimlicht aan hebt dat je dan ook je originele mistlicht nog kan aan doen.
Dus als het ware dat je de originele en de led dagrij in 1 unit hebt gemaakt.
patrickkoning
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 33
Subject:

· 
Posted: 18.07.2013 - 08:31  ·  #49
Ziet er mooi uit! Net alsof het zo uit de fabriek is komen rollen.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 18.07.2013 - 10:47  ·  #50
Patrick, heb jij de VCE nog in je nieuwe auto? Dan ben je al klaar met het vervangen van de mistlampen door ledjes.
waal70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.07.2013 - 15:20  ·  #51
Quote door MijnS60

Ik bedoelde dat als je je dimlicht aan hebt dat je dan ook je originele mistlicht nog kan aan doen.
Dus als het ware dat je de originele en de led dagrij in 1 unit hebt gemaakt.

Nee, de dagrij zit in de plaats van de oorspronkelijke halogeen, wel op zo'n manier dat het weer helemaal is terug te draaien, zonder extra gaten enzo.
Ik had dus eerst een LED-H1 gebruikt, zoals Jeroen voorstelt, maar zoals je kunt zien op de foto in een eerdere post, geeft dat nog minder licht dan de halogeen.
chalith
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 58
Subject:

DRL LED

· 
Posted: 18.08.2013 - 12:59  ·  #52
Hoi,

erg mooi gemaakt! daar wil ik ook wel mee aan de slag!

kan iemand me 't linkje naar de leds die hiervoor gebruikt zijn sturen?

Gerrit
waal70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.08.2013 - 20:42  ·  #53
Gerrit,

Ik heb deze set gebruikt, al is ie inmiddels wel twee tientjes duurder....

De relaisschakeling die erbij zit is best gevoelig: ik had m heel snel stuk en heb toen zelf iets gefabriceerd, waar ik achteraf gelukkiger mee ben. Wellicht loont het dus de moeite om te kijken of je alleen de lampenset kunt vinden.
V70 2.4T
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 19.08.2013 - 03:01  ·  #54
Mooi gedaan, maar helaas voorzie ik toch een probleem met het ombouwen van mistlampen naar DRL...

In het glas van je mistlamp staat nl. de letter B (brouillard) of F (fog) voor mistlamp.
In dagrijlampen zou de code RL (running light) of RDL (running day light) moeten staan.

Bij ombouw van mist- naar dagrijlicht, veranderd de code in je glas niet!
Dus bij een controle zal de code worden gecontroleerd en als zodanig worden behandeld.
Dus rij je overdag, met helder zicht, met je dagrijlampen aan en je wordt staande gehouden, zal men naar de code kijken en je kunnen bekeuren voor het (ongeoorloofd) rijden met mistverlichting.
De diender vermeld de afgelezen code op de achterzijde van de bon (verplicht, hij moet nl. de juiste soort verlichting vaststellen) en er zal bij beroep worden geoordeeld dat hij juist gehandeld heeft en je terecht heeft bekeurd. Volgens de code reed je immers met mistlicht.

Wil niet zeggen dát je bekeurd wordt als je het uitlegt, maar je loopt er wel een risico mee.
waal70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.08.2013 - 09:56  ·  #55
Ach, die discussie ga ik graag even aan. De led-lampen hebben namelijk wel degelijk de DRL code in het glas, ze zitten alleen achter het plastic van de mistlampen.

Ik ga ervan uit dat ik alleen staande wordt gehouden als het licht hinderlijk is voor andere weggebruikers. Mocht dat zo zijn, dan lijkt mij de staandehouding alleen maar terecht en heb ik nul moeite met een eventuele boete (zelfde geldt ook voor dimlicht dat verkeerd is afgesteld, bijvoorbeeld)

Als het zover komt tijdens een controle (zuiver technische controle uitgezonderd) dat ze de code van het glas gaan lezen, ben je wel zo aan het zuigen geweest, dat je wat mij betreft de boete ook verdient.
waal70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.08.2013 - 14:47  ·  #56
Quote door V70 2.4T

Bij ombouw van mist- naar dagrijlicht, veranderd de code in je glas niet!
Dus bij een controle zal de code worden gecontroleerd en als zodanig worden behandeld.
Dus rij je overdag, met helder zicht, met je dagrijlampen aan en je wordt staande gehouden, zal men naar de code kijken en je kunnen bekeuren voor het (ongeoorloofd) rijden met mistverlichting.
De diender vermeld de afgelezen code op de achterzijde van de bon (verplicht, hij moet nl. de juiste soort verlichting vaststellen) en er zal bij beroep worden geoordeeld dat hij juist gehandeld heeft en je terecht heeft bekeurd. Volgens de code reed je immers met mistlicht.
Wil niet zeggen dát je bekeurd wordt als je het uitlegt, maar je loopt er wel een risico mee.

Moest vandaag lang wachten op het stadsdeelkantoor :sleep: . Gelukkig wel met gratis internet dus all tijd voor het volgende: :'(

Ik heb de regelgeving er nog eens op nageslagen en het verhaal is op zijn minst niet zo eenvoudig als je schetst. Ja, er moet een goedkeuringsmerk op zitten, maar dat mogen er ook meerdere zijn (bijvoorbeeld zowel mist als RL), mits deze merken van buiten en in gemonteerde toestand afleesbaar zijn, wat bij mij het geval is.

Een boete voor het ongeoorloofd voeren van mistverlichting lijkt me dus niet mogelijk.
Blijft dus een mogelijke boete voor het voeren van hinderlijke verlichting, niets anders dan iedereen die ervoor moet zorgen dat gevoerde verlichting niet hinderlijk is voor andere weggebruikers.
V70 2.4T
Veteraan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.08.2013 - 23:12  ·  #57
Tja, er mogen idd bij gecombineerde verlichting meerdere codes in het glas staan ( kijk maar in je koplamp, daar staan er ook meer in, o.a. Dimlicht en grootlicht) echter, in je (originele) mistlicht staat alleen B of F, aangezien die van origine zo waren. Er staat geen RL of RDL bij. tenminste niet als je het originele glas gebruikt, want daarvoor wan ze immers niet bedoeld/geschikt.

Je zult bij ombouw van de originele mistlampen dus ook het glas mee moeten vervangen. het slechts volstaan met het plaatsen van LED's in de bestaande mistlamp, is dan niet voldoende, want daarmee blijft de verkeerde code aanwezig. Dus de diender kan in een dergelijk geval niet anders oordelen als dat het mistlampen zijn, met alle mogelijke gevolgen van dien.

Maar als jij dus ook het glas hebt vervangen door één waar zowel de codes voor mistlicht als dagrijlampen staan, is er niets aan de hand. Maar heb je die niet, dan is het helaas wèl zo simpel en kun je hem echt krijgen.
waal70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.08.2013 - 00:34  ·  #58
Quote door V70 2.4T

Tja, er mogen idd bij gecombineerde verlichting meerdere codes in het glas staan ( kijk maar in je koplamp, daar staan er ook meer in, o.a. Dimlicht en grootlicht) echter, in je (originele) mistlicht staat alleen B of F, aangezien die van origine zo waren. Er staat geen RL of RDL bij. tenminste niet als je het originele glas gebruikt, want daarvoor wan ze immers niet bedoeld/geschikt.

Ja, ik ben misschien een beetje aan het kommaz%$ken, en tuurlijk is er iets niet helemaal "kommilfoo", maar mijn punt is dus dat beide codes zichtbaar zijn. De regels zeggen niet dat de codes aan de buitenkant moeten zitten. De diender kan dus niet concluderen wat voor type lamp het is en dus ook niet bekeuren voor onterecht mistlicht.
Er zit dan vast een andere boetecode aan vast :-| :D
V70 2.4T
Veteraan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.08.2013 - 11:59  ·  #59
Als het type verlichting niet kan worden vastgesteld, wat wel zou moeten, is het idd verblindende of hinderlijke verlichting, misleidende verlichting, of meer verlichting voeren als is toegestaan.

Als de diender wìl, heeft hij mogelijkheden zat. Maar feitelijk gaat het me daar niet om. Denk
(hoop) dat je bij een reële diender een eind komt als je het even toelicht. Maar zou het gewoon jammer vinden als er een boel mensen enthousiast aan een ombouw beginnen, en in onwetendheid risico's lopen.
...

Subject:

· 
Posted: 20.08.2013 - 23:56  ·  #60
Hier heb je wel een puntje Yvo. ;) Mooi omschreven ook want voorkomen is immers beter dan genezen! ;)

Selected quotes for multi-quoting:   0