Geweldig wat een hulp! Voor nu al enorm bedankt! Dankzij jullie reacties weet ik al zoveel meer en, minstens zo belangrijk, voel ik me niet meer zo alleen staan.
Goed, na gisteravond laat alle respons te hebben gelezen het volgende gedaan: eerst de ANWB gebeld en telefonisch het schaderapport opgevraagd. Daarin staat dat het een koppelings-/ schakelprobleem betreft en er geen verdere schade was. Geen olielekkage, motorstoring of witte rook. Hij heeft er zelf een stukje in gereden en goed bekeken. De monteur heeft nog een stuk achter me aan gereden op de vluchtstrook bij het verplaatsen naar een veiliger plek. Ook hierbij geen oliespoor, storing of witte rook. De motor liep als een zonnetje. Met de scheur die de garage me liet zien (bak zag er overigens goed uit, geen roest oid) was dit niet mogelijk. De monteur belt me nog terug om samen te evalueren.
Vervolgens het sleepbedrijf gebeld. Bij hen hetzelfde verhaal tav olielekkage. Vanwege milieuwetgeving en de strenge controles daarop kijken ze de transportauto altijd na als ze een schadeauto vervoerd hebben. Ook op de plek waar mijn Volvo in opslag heeft gestaan geen lekkage. Ook daar is controle omdat ze lekkende auto's altijd binnen moeten plaatsen en beschermende maatregelen treffen. Ook dit ivm milieuwetgeving en de boetes die op overtredingen staan. De man die ik sprak is nog even naar buiten gelopen voor een dubbelcheck, maar zag geen spatje liggen.
Al met al een bijzondere situatie, op zijn zachtst gezegd. Zo meteen van der Zande weer bellen met bovenstaande. Ik denk dat ik het maar bij mijzelf hou en aangeef dat het voor mij nu ophoud wat betreft gedeeld probleemhouder zijn. De schade aan de carterpan is duidelijk een gevolg en geen oorzaak van alle problemen. Wie weet ontstaan tijdens het afladen van de auto bij van der Zande zelf. In elk geval niet op de weg met mij achter het stuur.
Mijn vertrekpunt is nu de garantie en het conformiteitsbeginsel (dank daarvoor, de heldere uitleg is top!). Kijken wat ze zeggen. En de garage in Zutphen eens raadplegen waar de Volvomonteur werkt.
En verder: ik voel wel degelijk een band met deze Volvo, het is mijn eerste ervaring met een eigen v70 rijden en de vervulling van mijn jongensdroom. Dat wil niet zeggen dat ik koste wat kost deze Volvo terug wil. Heeft van der Zande een ander/ beter aanbod dan gaan we gewoon in gesprek. Ik vergelijk het met een relatie waar je bepaalde specifieke ervaringen voor het eerst beleeft
. Vast houden aan deze relatie kan zinloos zijn, vergeten doe je het niet snel