droefenis langs de a1

marcel56
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 48
Subject:

Re: droefenis langs de a1

· 
Posted: 29.07.2013 - 21:36  ·  #16
jurgenpos
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 42
Subject:

· 
Posted: 29.07.2013 - 22:27  ·  #17
Vreselijk om zo de eerste kilometers van je bolide te moeten doormaken om vervolgens een dergelijke reactie van je garage te krijgen. Ik krijg er spontaan migraine van!

Omdat ik bij zulke gevallen het altijd vreselijk op mijn heupen krijg dacht ik het volgende voor een mede Volvo rijder

In de basis geldt voor elke consument het volgende en is vastgelegd in de wet:

Als je auto koopt, hebt je recht op een goed e auto (lees product). Je hebt met de verkoper namelijk een koopovereenkomst gesloten. Dat betekent dat hij volgens de wet een goed product moet leveren. Als er eventuele gebreken zijn moet hij dit aan je melden voordat je de koopovereenkomst sluit zodat je op de hoogte bent van de staat van het product.

Om in juridische termen te blijven: je moet een deugdelijk product kopen tenzij uitdrukkelijk overeengekomen is wat er mankeer en dat de koper hiermee (schriftelijk) akkoord gaat.

Afijn waar brengt ons dit:

Bij een ondeugdelijk product is het uitgangspunt dat je recht hebt op een gratis reparatie of een nieuw product. Dat moet dan binnen een bepaalde tijd en zonder dat je daar te veel last van hebt. De verkoper kan ervoor zorgen dat je een auto te leen krijgt, zolang de reparatie duurt. Je kunt niet altijd kiezen tussen een reparatie of een nieuw/andere vergelijkbare auto. Soms wil de verkoper het product alleen maar repareren, omdat dat goedkoper voor hem is. In zo'n geval mag de verkoper zeggen dat hij alleen wil repareren.

Voor een reparatie of een nieuw/ander product hoeft je niet bij te betalen. Als je van de verkoper moet bijbetalen mag je de koopovereenkomst ontbinden. Je hebt er dan recht op dat je je geld terugkrijgt.

Aanvullend op bovenstaand: Ontbinding van de koopovereenkomst is een middel dat eigenlijk pas aan de orde komt als de verkoper niet kan repareren of vervangen (zonder bijbetaling dus). Of dat dit niet van hem gevraagd kan worden. Het uitgangspunt is dat je eerst recht hebt op kosteloos herstel of vervanging.

In jouw geval is de auto binnen 6 maanden kapot in dat geval moet de verkoper bewijzen dat dit jouw schuld is.

Als ik je een advies mag geven zou je de volgende stappen kunnen nemen:

1. Brief met je klacht sturen : wachten op reactie en daarna vervolgstappen bepalen
2. Vervolgstappen: afhankelijk van de reactie maar in ieder geval de verkoper in de gelegenheid stellen voor de laatste maal actie te ondernemen.
3. Koopovereenkomst ontbinden.
4. Naar de geschillen commissie.

Voor nadere toelichting/hulp kun je me altijd een pm sturen.
Philken
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 29.07.2013 - 22:59  ·  #18
Quote door jurgenpos

Vreselijk om zo de eerste kilometers van je bolide te moeten doormaken om vervolgens een dergelijke reactie van je garage te krijgen. Ik krijg er spontaan migraine van!

Omdat ik bij zulke gevallen het altijd vreselijk op mijn heupen krijg dacht ik het volgende voor een mede Volvo rijder

In de basis geldt voor elke consument het volgende en is vastgelegd in de wet:

Als je auto koopt, hebt je recht op een goed e auto (lees product). Je hebt met de verkoper namelijk een koopovereenkomst gesloten. Dat betekent dat hij volgens de wet een goed product moet leveren. Als er eventuele gebreken zijn moet hij dit aan je melden voordat je de koopovereenkomst sluit zodat je op de hoogte bent van de staat van het product.

Om in juridische termen te blijven: je moet een deugdelijk product kopen tenzij uitdrukkelijk overeengekomen is wat er mankeer en dat de koper hiermee (schriftelijk) akkoord gaat.

Afijn waar brengt ons dit:

Bij een ondeugdelijk product is het uitgangspunt dat je recht hebt op een gratis reparatie of een nieuw product. Dat moet dan binnen een bepaalde tijd en zonder dat je daar te veel last van hebt. De verkoper kan ervoor zorgen dat je een auto te leen krijgt, zolang de reparatie duurt. Je kunt niet altijd kiezen tussen een reparatie of een nieuw/andere vergelijkbare auto. Soms wil de verkoper het product alleen maar repareren, omdat dat goedkoper voor hem is. In zo'n geval mag de verkoper zeggen dat hij alleen wil repareren.

Voor een reparatie of een nieuw/ander product hoeft je niet bij te betalen. Als je van de verkoper moet bijbetalen mag je de koopovereenkomst ontbinden. Je hebt er dan recht op dat je je geld terugkrijgt.

Aanvullend op bovenstaand: Ontbinding van de koopovereenkomst is een middel dat eigenlijk pas aan de orde komt als de verkoper niet kan repareren of vervangen (zonder bijbetaling dus). Of dat dit niet van hem gevraagd kan worden. Het uitgangspunt is dat je eerst recht hebt op kosteloos herstel of vervanging.

In jouw geval is de auto binnen 6 maanden kapot in dat geval moet de verkoper bewijzen dat dit jouw schuld is.

Als ik je een advies mag geven zou je de volgende stappen kunnen nemen:

1. Brief met je klacht sturen : wachten op reactie en daarna vervolgstappen bepalen
2. Vervolgstappen: afhankelijk van de reactie maar in ieder geval de verkoper in de gelegenheid stellen voor de laatste maal actie te ondernemen.
3. Koopovereenkomst ontbinden.
4. Naar de geschillen commissie.

Voor nadere toelichting/hulp kun je me altijd een pm sturen.

mooi en duidelijk uitgelegd
...

Subject:

· 
Posted: 29.07.2013 - 23:02  ·  #19
Sjonge wat een drama!! :'( Inderdaad in geen bijbetalen. Zijn die lui gek geworden ofzo!? Ze zorgen maar dat de auto netjes in orde komt. Man wat een ellende! Succes!!
jurgenpos
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.07.2013 - 00:03  ·  #20
Schoot me net nog iets te binnen wat ik misschien niet helemaal duidelijk hebt uitgelegd: ongeacht het soort of vorm van de garantie van de garage, m.a.w. of ze nu Bovag zijn of een ander label maakt niet uit.

Mijn uitleg is gebaseerd op het Burgelijk Wetboek, de Nederlandsche wet waar iedereen zich aan dient te houden :D
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 30.07.2013 - 00:05  ·  #21
Misschien eerst eens kijken waar ze mee komen ?
...

Subject:

· 
Posted: 30.07.2013 - 00:13  ·  #22
Goed uitgelegd Jurgen! :love: :love: Nee Hans. Gewoon zorgen dat het opgelost wordt met een dichte knip! ;)
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 30.07.2013 - 01:16  ·  #23
Als het een gelijkwaardige is, dan ben ik dit met je eens.
Echter, er zit een kans in dat ze met een jongere auto c.q. lagere kilometerstand komen.
Daar zou ik wel even over na willen denken. ;-)
...

Subject:

· 
Posted: 30.07.2013 - 01:18  ·  #24
Hij heeft een band met deze auto. Ik denk dus ook dat hij het liefst deze wagen netjes terug krijgt! Daarom dat ik ook zeg van laat de garage het uitzoeken en niks erbij! ;)
raysa

Subject:

· 
Posted: 30.07.2013 - 08:29  ·  #25
Uhm Tris, niet iedereen heeft direct een band met een auto.
Ik bijvoorbeeld heb een band met het merk, niet met iedere auto afzonderlijk.
De ts heeft de auto twee dagen gehad, dan heb je nog geen band. Zeker niet als hij je nu al zoveel gezeur geeft.

Het is en blijft een vervelend verhaal wat, hoop ik, goed en naar wens opgelost gaat worden.

Succes, je straten sterk ivm de garantie.
FUNK3
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.07.2013 - 09:22  ·  #26
de enigste band met zon auto zijn de banden die eronder liggen.....
jurgenpos
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.07.2013 - 10:09  ·  #27
Hoe dan ook, in dit soort situaties moet je je rust bewaren en afwachten waarmee ze komen en tegelijkertijd in je achterhoofd onthouden wat je rechten zijn. We kunnen hier allerlei speculaties neer zetten maar dat gaat niet helpen.

Dus inderdaad eerst maar eens kijken of de garage met een passende oplossing komt.
rpholmes
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.07.2013 - 10:25  ·  #28
Wat een rot situatie zeg. Ik hoop echt dat het goed voor je word opgelost.
R-W
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 30.07.2013 - 10:43  ·  #29
Gezien de 3 maanden garantie op alleen motor, bak en aandrijving zal het geen BOVAGgarantie zijn en ik denk dat hij garantie heeft gekregen op de zgn draaiende delen, in praktijk is dat zo goed als geen garantie helaas. Vermoedelijk is de garage daarom nu ook zo op de carterpan aan het focussen. Je zou kunnen proberen om een onafhankelijke expert er naar te laten kijken maar als de garage daaraan niet wil meewerken, wordt het rechtsbijstandwerk (als je dat hebt tenminste).

Van hun site:
* Van der Zande garantie is een schriftelijke garantie op het draaiende gedeelte van de motor en de versnellingsbak tot een max. dekking aan reparaties t.w.v. € 1.500 incl. onderdelen en arbeidsloon.
** Bovag garantie kan volgens Bovagnormen alleen worden verstrekt indien de basisprijs € 4.500 of meer bedraagt. Bij een lagere basisprijs verlenen wij 3 mnd Autogilde garantie op motor en versnellingsbak.
Jaccof

Subject:

· 
Posted: 30.07.2013 - 10:59  ·  #30
Geweldig wat een hulp! Voor nu al enorm bedankt! Dankzij jullie reacties weet ik al zoveel meer en, minstens zo belangrijk, voel ik me niet meer zo alleen staan.
Goed, na gisteravond laat alle respons te hebben gelezen het volgende gedaan: eerst de ANWB gebeld en telefonisch het schaderapport opgevraagd. Daarin staat dat het een koppelings-/ schakelprobleem betreft en er geen verdere schade was. Geen olielekkage, motorstoring of witte rook. Hij heeft er zelf een stukje in gereden en goed bekeken. De monteur heeft nog een stuk achter me aan gereden op de vluchtstrook bij het verplaatsen naar een veiliger plek. Ook hierbij geen oliespoor, storing of witte rook. De motor liep als een zonnetje. Met de scheur die de garage me liet zien (bak zag er overigens goed uit, geen roest oid) was dit niet mogelijk. De monteur belt me nog terug om samen te evalueren.
Vervolgens het sleepbedrijf gebeld. Bij hen hetzelfde verhaal tav olielekkage. Vanwege milieuwetgeving en de strenge controles daarop kijken ze de transportauto altijd na als ze een schadeauto vervoerd hebben. Ook op de plek waar mijn Volvo in opslag heeft gestaan geen lekkage. Ook daar is controle omdat ze lekkende auto's altijd binnen moeten plaatsen en beschermende maatregelen treffen. Ook dit ivm milieuwetgeving en de boetes die op overtredingen staan. De man die ik sprak is nog even naar buiten gelopen voor een dubbelcheck, maar zag geen spatje liggen.

Al met al een bijzondere situatie, op zijn zachtst gezegd. Zo meteen van der Zande weer bellen met bovenstaande. Ik denk dat ik het maar bij mijzelf hou en aangeef dat het voor mij nu ophoud wat betreft gedeeld probleemhouder zijn. De schade aan de carterpan is duidelijk een gevolg en geen oorzaak van alle problemen. Wie weet ontstaan tijdens het afladen van de auto bij van der Zande zelf. In elk geval niet op de weg met mij achter het stuur.
Mijn vertrekpunt is nu de garantie en het conformiteitsbeginsel (dank daarvoor, de heldere uitleg is top!). Kijken wat ze zeggen. En de garage in Zutphen eens raadplegen waar de Volvomonteur werkt.

En verder: ik voel wel degelijk een band met deze Volvo, het is mijn eerste ervaring met een eigen v70 rijden en de vervulling van mijn jongensdroom. Dat wil niet zeggen dat ik koste wat kost deze Volvo terug wil. Heeft van der Zande een ander/ beter aanbod dan gaan we gewoon in gesprek. Ik vergelijk het met een relatie waar je bepaalde specifieke ervaringen voor het eerst beleeft O-) . Vast houden aan deze relatie kan zinloos zijn, vergeten doe je het niet snel ;-)

Selected quotes for multi-quoting:   0