Hallo allemaal,
Excuus voor het lang uitblijven van een reactie mijnerzijds. Er werd hier goed gegokt, we zijn eerst maar eens op vakantie gegaan (met de v70) en de boel de boel gelaten
.
Het op vakantie gaan ging echter niet zonder slag of stoot. Ik kan er een boek over schrijven.
De ANWB en het sleepbedrijf hadden me de rapporten opgestuurd waaruit bleek dat de carterschade alleen bij van der Zande in Apeldoorn zelf ontstaan kon zijn. Hij ontkende dit. Uiteindelijk kwamen we er op uit dat hij een vervangende Volvo zou zoeken en wij, afhankelijk van de aanschafprijs, iets bij zouden betalen. Uiteindelijk belde hij, hij had een prima v70 gevonden. Onderhoudsboekjes aanwezig, 250.000 op de teller, hardstikke mooi allemaal. Dingetje was wel de prijs, hij moest €5000,- betalen hetgeen voor hem betekende dat ik €1700,- bij moest betalen.
Tegen hem gezegd dat ik dit een punt van discussie vond, en we er het beste face to face over konden praten. Gevraagd aan hem om, mochten we er uit komen, mij al wel het kenteken te geven. Kon ik hem alvast vooraanmelden bij mijn verzekering. Kenteken gekregen, ik dacht 'verrek dat kenteken kén ik!' Wat bleek, stond nog in mijn favorietenlijst van autotrack. Alleen wel voor de prijs van €2700,-. De dealer gebeld, die wist me te vertellen dat die auto die ochtend was verkocht voor €2400,-.
Meteen van der Zande gebeld (de beste man zelf heet natuurlijk anders maar om hier zijn naam neer te zetten vind ik ook niet netjes). Die ontkende eerst in alle toonaarden, gaf toen toe en bleef vervolgens bij zijn standpunt dat hij een fideel aanbood deed.
Dit was het punt waarop ik een vriend van mij vroeg om mee te gaan. Mijn zelfbeheersing kent ook grenzen. In het daaropvolgende gesprek bleek dat er nog veel meer mis was met de auto, maar van der Zande dit nooit formeel toe zou geven. De deal was uiteindelijk als volgt: wij kregen de vervangende auto op proef mee op vakantie. Na de vakantie een aankoopkeuring bij Schotpoort. Beiden doorstond de Volvo glansrijk, de keuring liet zien dat tzt de remblokjes voor vervangen moesten worden en de koppelingsplaten een keer aan de beurt kwamen. Wel moesten wij €1000,- bijbetalen, in ruil daarvoor 3 mnd garantie op motor, ophanging en bak.
En nu? Een dubbel gevoel. Ik voel me terecht natuurlijk flink belazerd, en had dit kunnen winnen. Aan de andere kant, gekozen voor 'van het gezeik af zijn'. Dat dit dan €1000,- kost, en het bestaansrecht van dit soort dealers legitimeert, het zij zo. Het was onze eerste vakantieweek na een zeer druk jaar en we waren het zat.
En oh ja, de BOVAG. Daar heb ik eigenlijk niets aan gehad. Ze verwezen me naar procedures die me geld zouden kosten, en na overleg bleek dat ik het beter voor kon laten komen dan de BOVAG erbij te betrekken. Zou ook geld kosten, maar duurde net zo lang en dat geld kreeg ik weer terug.
Al met al een enerverende start van mijn Volvo experience. Als ik in over de achterhoekse wegen naar een patient rij, achterovergeleund in het krakende oude leer met op de achtergrond het zachte gebrom van mijn 'roffel', kan ik er nog wel aan terugdenken. Maar het gelukkig ook heel snel weer loslaten. En als laatste wil ik jullie allemaal bedanken voor de adviezen en steun, dat vind ik echt fantastisch.