droefenis langs de a1

Jaccof

Subject:

droefenis langs de a1

· 
Posted: 29.07.2013 - 11:08  ·  #1
Nou mijn tweede topic had ik me toch anders voorgesteld. Na afgelopen donderdagavond mijn v70 classic op te hebben gehaald bij vakgarage van der Zande in Apeldoorn, reed ik uiterst gelukkig naar huis. Het viel me op dat de oplopende fluittoon in de 3 nog steeds te horen was. Maar goed, al aangegeven na de proefrit en nagekeken door de garage (bougies vervangen), plus 3 mnd garantie dus even aankijken. Het weekend beloofde een nachtrit Warnsveld - Enschede en terug, alle gelegenheid dus.
Zaterdagmiddag dacht ik wat schokjes te voelen tijdens het rijden en hoorde ik steeds een harde tik bij het schakelen. Maar goed, ik kende de auto nog niet en de achterhoekse wegen laten soms ook wat te wensen over.
Zaterdagnacht rond 1:00 de auto ingestapt om mijn schoonzusje van een bruiloft op te halen.
Tijdens het rijden vielen me weer het heerlijke rijcomfort en -plezier op. Dit zou ik de hele nacht wel volhouden! Plots een stevige schok alsof de motor kort uitviel. Het gefluit klonk nu ook in de 5. Kort daarop weer een schok gevolgd door hard gekraak. Uit laten rollen en gestopt op de vluchtstrook. Opnieuw starten, meteen weer hard gekraak. Voor het eerst sinds ik rij het hesje en de gevarendriehoek moeten pakken. Geheel passend bij mijn gemoedstoestand nam de wind toe en trok het noodweer van die nacht mijn kant op. De Anwb was er snel en bevestigde mijn gedachte: de versnellingsbak lag aan gort. Wachten op de sleepwagen terwijl het noodweer in volle hevigheid losbarstte en mijn schoonzus te horen kreeg dat ze een logeerplek moest zoeken, op een of andere manier toch minder erg dan het horen van het gekraak dat volgde na die heerlijke roffel van het startenvan mijn jongensdroom.
Maar goed, de Volvo word straks afgeleverd bij van der Zande. Ze gaan hun uiterste best doen om hem voor vrijdag as (vakantie) klaar te hebben. Als de Volvo binnen is en beoordeeld hebben we overleg over het vervolg. We wachten af...
FUNK3
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

Re: droefenis langs de a1

· 
Posted: 29.07.2013 - 11:15  ·  #2
Jeetje...succes ermee dit os niet zo leuk en hopen dat hij vrijdag klaar is.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 29.07.2013 - 11:36  ·  #3
Dat is niet zo mooi Jacco.
Dat het nu gebeurd is vervelend,.
Aan de andere kant, beter nu als op vakantie.
En niet te vergeten, je hebt garantie.
Hoe vervelend dit ook is, het is wel op de juiste tijd.
Succes kerel.
Jaccof

Subject:

· 
Posted: 29.07.2013 - 11:44  ·  #4
Dat klopt. Qua timing komt het goed uit. Mijn gevoel bij de garage was ook goed, plus 3 mnd garantie op motor, bak en ophanging doen ze ook niet zomaar. Ik denk wel dat ik hem tzt eens goed door laat lichten bij Harrie Arendsen.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.07.2013 - 11:59  ·  #5
Groot gelijk, bij voorkeur voor de garantie verloopt.
Zodoende weet je zeker dat je nadien geen verassingen meer krijgt.
Succes.
rpholmes
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.07.2013 - 12:05  ·  #6
Nou hopelijk kunnen ze het snel voor je maken! Wat een rot situatie. Maar wat Hans zegt, blij dat het nu gebeurt en niet als je straks op vakantie bent. Dan kan je alles zelf gaan betalen, nu is het nog garantie! En je gaat straks heerlijk schakelend op vakantie :D
Robbar
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 64
Subject:

· 
Posted: 29.07.2013 - 12:30  ·  #7
Dat is een nachtmerrie :( geluk bij een ongeluk dat je terug kan vallen op je garantie.
Hoop dat je garage het allemaal netjes voor elkaar gaat maken.
Succes 8-)
Jaccof

Subject:

· 
Posted: 29.07.2013 - 16:27  ·  #8
Bedankt voor alle reacties.

Net terug van de garage. Daar kreeg ik te horen dat repareren een te duur verhaal zou worden en dus geen optie was. Wat is het geval:
Er zit een scheur in de carterpan waar de olie flink uit lekt. Ik weet zeker dat dit niet tijdens het rijden is gebeurt, in de twee dagen dat ik er in gereden heb voorzichtig gedaan en geen muziek oid gedraaid. Zou het dan minstens moeten horen als er iets tegen aan klapte. Volgens de garage kan het oorzaak/ gevolg of andersom zijn en zullen we er nooit achter komen. Domme pech is het volgens hen.
Om vervolgens het differentieel van de krukas en de versnellingsbak de diagnosticeren moet de hele boel er uit. Al met al een te grote en dure operatie volgens van de Zande, ook omdat er met de motor vervolgens van alles mis kan zijn door de carterpan.
Zijn voorstel: hij zoekt een andere v70 voor me, waar ik waarschijnlijk tussen de 1000,-/ 2000,- voor moet bijbetalen.

En hier houdt mijn kennis op. Auto's waren altijd transportmiddelen, tot de v70 binnen handbereik kwam. Wat ik weet is dus van lezen en horen vertellen. Ik weet nu niet meer wat wijsheid is. Ik heb garantie op motor, versnellingsbak en ophanging. De garage maakt op mij een betrouwbare indruk en is BOVAG. Echter na twee dagen er zo bij te zitten vind ik ook extreem. Kan iemand mij vertellen of het voorstel van de dealer logisch is of dat ik echt op moet passen nu?
Chriske
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

· 
Posted: 29.07.2013 - 18:05  ·  #9
Jemig wat een verhaal, dit is simpelweg gewoon niet leuk meer. en al helemaal niet wanneer eindelijk een V70 in handbereik is.
Wat ikzelf niet helemaal begrijp is dat je er straks 1000 a 2000 euro moet bijbetalen. Welke garantie heb je precies bij gekregen.
Is denk geen bovag, en hoe zijn hun voorwaardes van wat de garantie inhoudt. Hiermee bedoel ik of het materiaal garantie is en niet de manuren.
Of is alles bij inbegrepen.

Heb je de garantie voorwaardes thuis liggen, en heb je rechtsbijstand verzekering. Dan kun je een belletje doen of wat de garage wil ook daadwerkelijk mag.

Voor de rest weet ik ook niet hoe je hier mee om moet gaan. Kan je alleen heel veel sterkte wensen, en hopen op een goede afloop.

Sterkte kerel
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.07.2013 - 18:37  ·  #10
Ik sluit me bij Christian aan.
Overigens, een scheur in de carterpan komt niet spontaan uit de lucht vallen.
Een vervanging o.k., maar nu al komen met bijbetaling, terwijl er nog geen vervangende auto is ? :'(
Sterkte, ik zal voor je duimen.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 29.07.2013 - 20:52  ·  #11
Als ze bovag garantie hebben gegeven, kun je ook de bovag bellen voor opheldering.
waal70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 29.07.2013 - 21:01  ·  #12
Ja, sterkte. Lastige situatie hoor.

Gezien het bijbetaalverhaal lijkt het jouw woord tegen het zijne te worden (ik lees daar een beetje uit dat zij denken dat jij wellicht de carterscheur veroorzaakt hebt).
Misschien heb je nog wat aan een onderzoekje wat de scheur heeft veroorzaakt. Zoals Bigdog schrijft, carterpannen scheuren niet zomaar.
Als blijkt dat de carterpan een en al roest is, daardoor verzwakt en dus gescheurd, zou ik de garage om een voor jou kostenloze oplossing vragen en zonodig eisen (Google ook maar eens op "conformiteitsbeginsel"). Als blijkt dat een lompe verkeersdrempel de oorzaak is, is waarschijnlijk niet aan te tonen wie dat gedaan heeft.

Kortom: wel even oppassen dus, en als het kan, een onafhankelijk iemand de oorzaak van de scheur proberen te laten achterhalen.
Philken
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 29.07.2013 - 21:04  ·  #13
kan je niet gewoon vragen om de koop ongedaan te maken? volgens ik begrijp heb je de auto pas 2 dagen
probeer gewoon om't betaalde bedrag minus de afgelegde kilometers(à 10cent/km bvb) terug te krijgen
ben je vrij om te gaan kijken waar je wil
FUNK3
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.07.2013 - 21:16  ·  #14
Ik zou in geen geval bijbetaling accepteren, denk dat je als je de auto met Bovag garantie gekocht heb je gewoon je gelijk krijgt en zij moeten repareren of je een alternatief moeten bieden zonder bijleggen en indd de tip van rechtsbijstand is een goede!

Waarom alles diagnostiseren? Heb je echt zwaar witte rook gezien toen het gebeurde? En een enorme knal? Die hoor je dan omdat het blok drooggelopen is. Je hoorde toch wat een tik en toen heb je de auto aan de kant gezet? Heb je je temperatuur meter toevallig gelezen op dat moment? Als de boel echt kapot gelopen is staat deze helemaal in het rood. En dan merk je wel dat hij kapot is dan draait ie niet meer rond de motor en op de brug moeten ze als de pan eraf is ook wel iets kunnen zien lijkt mij?! Simpel andere carterpan erop olie erin en kijken wat hij doet.
Bij een oude vriend hebben ze er een nieuwe opgezet op z'n Calibra en die heeft nog 120000 gereden en die stond ook helemaal droog met een tikkie geluid. Mijn Swift ook carterpan kapot ineens en een knal de zuigers waren dwars door de kleppen tegen het kleppendeksel aangevlogen.

Wordt je niet getild? Zodat ze nog meer aan je verdienen.
marcel56
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 48
Subject:

· 
Posted: 29.07.2013 - 21:29  ·  #15
Niet accepteren die 1000 euro bij betalen voor een vergelijkbare auto. Dan maar de koop ongedaan maken. Heeft de motor droog gelopen dan? Is het olie via de carterpan eruit gegaan en het blok vast gelopen? Dan is het wel logische dat ze het niet meer gaan repareren. Als je vertrouwen in die garage hebt: laat ze een vergelijkbare auto zoeken zonder bijbetalen. Als het een nieuwe is of een v70 met minder km's dan mogen ze wel bijbetaling vragen.
Verder zou ik voor je weggaat een keuring laten doen. In Warnsveld zit een garage met een monteur die 20 jaar ervaring heeft bij de volvo dealer. Die prikt er zo doorheen. zit achter het pompstation Tango aan de Warnsveldseweg in Zutphen. (ik woon zelf in Eefde)
Anders:
http://link.marktplaats.nl/696909208
http://link.marktplaats.nl/695211959

Succes!

Selected quotes for multi-quoting:   0