Nou, de klus zit er op!
Na een dag rust vanochtend de laatste zaken afgerond.
Uitgevoerd:
- nieuw Dual Massa Vliegwiel
- nieuwe koppelingsgroep met druklager
- nieuwe krukaskeerring
- 2 nieuwe aandrijfaskeerringen
- piepen van de remmen verholpen
- nieuwe motorsteun distributiezijde
- nieuw linker mistlicht
Wat de drukgroep betreft: Volvo schrijft voor dat, ook bij niet-zelfstellende koppelingen, eerst de vingers van de drukgroep gespannen moeten worden en pas daarna de drukgroep gemonteerd mag worden. LuK gaf echter aan dat dat niet nodig was.
Uiteindelijk heb ik het opgelost door de bouten van de drukgroep kruiselings steeds een klein stukje in te draaien zodat de druk gelijkmatig verdeeld werd.
Dankzij de tips van o.a. dit forum was het ontluchten van de koppeling een fluitje.
Eerst het druklager gevuld met remvloeistof:
Daarna een slang aangesloten op een plantenspuit gevuld met remvloeistof, pomp op druk gebracht, vloeistof tot einde van de slang laten komen, op de nippel gedrukt, open gedraaid, en de plantenspuit het werk laten doen. Wel een keer het remvloeistofpotje wat leger gemaakt (met vacuumpompje) om overstromen te voorkomen.
De koppeling ging daarna zo licht, dat ik het niet vertrouwde en de handeling nog maar een keer herhaald heb. Maar ook na de 2e keer bleef de koppeling bijzonder licht te bedienen. Een proefrit wees uit dat alles echter goed functioneerde.
Wellicht is de PFPE- spray die ik voor de prise-as gebruikt heb, mede debet voor de zeer lichte bediening.
Merkwaardig spul overigens: het oogt als grijze verf. Zie prise-as:
Een paar keer de naaf van de koppelingsplaat om de 90 graden op de prise-as schuiven om het spul optimaal te verspreiden.
(Het lijkt er op dat bij de vorige koppelingswissel de dealer geen vet gebruikt heeft voor de prise-as, want op de spiebanen zat lichte roest).
Het subframe er weer onder schroeven:
Eindelijk de bak is leeg:
Een paar lessen heb ik voor mijzelf uit deze operatie getrokken:
1 Doe dit nooit meer in je eentje! Er zijn teveel handelingen waar je echt handen te kort komt: versnellingsbak verwijderen/plaatsen; subframe verwijderen/plaatsen; draagarmen van fusee loshalen/bevestigen, etc.
2 Sleutel bijvoorkeur op een plek waar veel materiaal voorhanden is om te improviseren (bv. olieverversen versnellingsbak: met een trechter en het flesje olie red je het echt niet.
3 Maak foto's waarop je tevens een nummer toont dat correspondeert met de onderdelen die je in je vakjesbord hebt liggen. Als je veel losse onderdelen hebt, is dat erg behulpzaam.
4 Denk na over de hulpmiddelen: zo had ik in eerste instantie een oliespuitje gekocht om de remvloeistof via de ontluchtingsnippel te pompen. Helaas bleek (gelukkig op tijd), dat de remvloeistof accuut de verf van het oliespuitje oploste. En die rommel wil je niet in je systeem hebben.
Nu nog even de CFE weer activeren, laten uitlijnen, en het gasklephuis inleren.