Dual massa vliegwiel en koppeling vervangen

 
 
 
 
 
eric27
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dedemsvaart
Leeftijd: 62
Homepage: autorijschooletimm…
Berichten: 518
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Dual massa vliegwiel en koppeling vervangen

 · 
Posted: 23.06.2018 - 09:12  ·  #136
Ik doen zo iets altijd als het laatst. Meestal kom ik er dan ook achter met een proef ritje hey het stuur piept.
Het is gewoon een rubberen afdek hoes waar een lager in zit en dan is de hoes los gekomen.
Hoes plus lager weer over de stuurstang schuiven en klaar.

Eric.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 43
Berichten: 1546
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Dual massa vliegwiel en koppeling vervangen

 · 
Posted: 23.06.2018 - 09:59  ·  #137
Ik had na het vervangen van de subframe rubbers ook een piep tijdens het sturen, na lang zoeken bleek dat het lager in de hoes niet goed zat. Kan je vanaf de binnenkant van de auto volgens mij prima doen. Je kan de rubber hoes terug vouwen en daarna verwijderen. Dan kan je de lager goed plaatsen, goed invetten en terugzetten.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 2024
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Dual massa vliegwiel en koppeling vervangen

 · 
Posted: 25.06.2018 - 14:16  ·  #138
Als ik het lager zo bekijk, lijkt deze alleen voor de rubberhoes aangebracht te zijn. Dat lijkt mij wat vreemd.
In Vida kan ik het lager niet eens vinden.
eric27
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dedemsvaart
Leeftijd: 62
Homepage: autorijschooletimm…
Berichten: 518
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Dual massa vliegwiel en koppeling vervangen

 · 
Posted: 25.06.2018 - 17:17  ·  #139
Klopt helemaal alleen voor de stuurhoes.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 2024
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Dual massa vliegwiel en koppeling vervangen

 · 
Posted: 25.06.2018 - 20:24  ·  #140
Nou, de klus zit er op!
Na een dag rust vanochtend de laatste zaken afgerond.
Uitgevoerd:
- nieuw Dual Massa Vliegwiel
- nieuwe koppelingsgroep met druklager
- nieuwe krukaskeerring
- 2 nieuwe aandrijfaskeerringen
- piepen van de remmen verholpen
- nieuwe motorsteun distributiezijde
- nieuw linker mistlicht


Wat de drukgroep betreft: Volvo schrijft voor dat, ook bij niet-zelfstellende koppelingen, eerst de vingers van de drukgroep gespannen moeten worden en pas daarna de drukgroep gemonteerd mag worden. LuK gaf echter aan dat dat niet nodig was.
Uiteindelijk heb ik het opgelost door de bouten van de drukgroep kruiselings steeds een klein stukje in te draaien zodat de druk gelijkmatig verdeeld werd.

Dankzij de tips van o.a. dit forum was het ontluchten van de koppeling een fluitje.
Eerst het druklager gevuld met remvloeistof:



Daarna een slang aangesloten op een plantenspuit gevuld met remvloeistof, pomp op druk gebracht, vloeistof tot einde van de slang laten komen, op de nippel gedrukt, open gedraaid, en de plantenspuit het werk laten doen. Wel een keer het remvloeistofpotje wat leger gemaakt (met vacuumpompje) om overstromen te voorkomen.
De koppeling ging daarna zo licht, dat ik het niet vertrouwde en de handeling nog maar een keer herhaald heb. Maar ook na de 2e keer bleef de koppeling bijzonder licht te bedienen. Een proefrit wees uit dat alles echter goed functioneerde.
Wellicht is de PFPE- spray die ik voor de prise-as gebruikt heb, mede debet voor de zeer lichte bediening.
Merkwaardig spul overigens: het oogt als grijze verf. Zie prise-as:



Een paar keer de naaf van de koppelingsplaat om de 90 graden op de prise-as schuiven om het spul optimaal te verspreiden.

(Het lijkt er op dat bij de vorige koppelingswissel de dealer geen vet gebruikt heeft voor de prise-as, want op de spiebanen zat lichte roest).

Het subframe er weer onder schroeven:



Eindelijk de bak is leeg:



Een paar lessen heb ik voor mijzelf uit deze operatie getrokken:
1 Doe dit nooit meer in je eentje! Er zijn teveel handelingen waar je echt handen te kort komt: versnellingsbak verwijderen/plaatsen; subframe verwijderen/plaatsen; draagarmen van fusee loshalen/bevestigen, etc.
2 Sleutel bijvoorkeur op een plek waar veel materiaal voorhanden is om te improviseren (bv. olieverversen versnellingsbak: met een trechter en het flesje olie red je het echt niet.
3 Maak foto's waarop je tevens een nummer toont dat correspondeert met de onderdelen die je in je vakjesbord hebt liggen. Als je veel losse onderdelen hebt, is dat erg behulpzaam.
4 Denk na over de hulpmiddelen: zo had ik in eerste instantie een oliespuitje gekocht om de remvloeistof via de ontluchtingsnippel te pompen. Helaas bleek (gelukkig op tijd), dat de remvloeistof accuut de verf van het oliespuitje oploste. En die rommel wil je niet in je systeem hebben.

Nu nog even de CFE weer activeren, laten uitlijnen, en het gasklephuis inleren.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 746
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Dual massa vliegwiel en koppeling vervangen

 · 
Posted: 25.06.2018 - 20:35  ·  #141
Netjes hoor. Overigens niet teveel vet op de prise as doen, dat komt anders op je plaat met alle gevolgen van dien. Er zijn speciale vetjes voor de prise as in de handel.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 2024
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Dual massa vliegwiel en koppeling vervangen

 · 
Posted: 25.06.2018 - 20:38  ·  #142
@Ed,
Klopt, ik heb het speciale vet van Volvo gebruikt (wel achterlijk duur trouwens...).
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5198
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Dual massa vliegwiel en koppeling vervangen

 · 
Posted: 25.06.2018 - 20:40  ·  #143
Goed gedaan hoor.

Ik gebruik daar sachs vet voor (of van luk 😂)

Tubetje kost dacht ik 12.50

Af fabriek doet geen enkel auto-merk vet op de prise-as.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 2024
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Dual massa vliegwiel en koppeling vervangen

 · 
Posted: 25.06.2018 - 20:48  ·  #144
@Blade,
Ik heb lang zitten dubben of ik het Sachs prise-as vet dat ik al had (tube 7,50) of het speciale Volvo-vet zou aanschaffen (76 euro).
LuK adviseerde om het 'vet' van Volvo te gebruiken, en niet hun eigen vet voor de prise-as.
Daarom uiteindelijk toch maar gekozen voor het dure Volvo 'vet'.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5198
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Dual massa vliegwiel en koppeling vervangen

 · 
Posted: 25.06.2018 - 20:52  ·  #145
Bizar hoor. In de tijd dat jouw v70 uitkwam bestond dat spuitbusje nog niet eens...

Ik gebruik dan ook al jaren normaal prise as vet. Heel heel flinterdun laagje. Gaat altijd perfect.

Niet dat zon spuitbusje niet goed is, maar komaan.... die prijs...

Verder mooi werk man.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 746
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Dual massa vliegwiel en koppeling vervangen

 · 
Posted: 25.06.2018 - 21:03  ·  #146
Vind het ook wel erg veel geld voor een spuitbusje. Volvo gebruikt erg goede middelen, maar erg duur. HEb zelf een een klein spuit sluitflesje bij BMW gehaald, ook speciaal voor de prise as.

Overigens stopt Volvo met de eigen label vetjes en busjes. Dat wordt allemaal Wurth en de Volvo bussen gaan eruit. is ook niet meer te bestellen bij de dealer straks, alleen nog voor intern gebruik.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Dual massa vliegwiel en koppeling vervangen

 · 
Posted: 25.06.2018 - 21:59  ·  #147
Goed gewerkt en fijn dat het klaar is! Als je kijkt naar de netto sleutel-uren, waar kom je dan op uit?
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 2024
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Dual massa vliegwiel en koppeling vervangen

 · 
Posted: 25.06.2018 - 22:26  ·  #148
@Walterj

Netto sleuteluren zonder voorbereiding?
Dat is wat moeilijk aan te geven, omdat ik er nog wel eens tussenuit moest om iets te halen (ik sleutelde niet thuis).
Maar ik schat dat ik wel zo'n 26 uur ben bezig geweest.
Maar dan heb ik ook meteen kleine dingetjes aangepakt; Overal foto's en aantekeningen van gemaakt.
Daarnaast heb ik alle onderdelen en alles waar ik bij kon, schoon gemaakt.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Dual massa vliegwiel en koppeling vervangen

 · 
Posted: 26.06.2018 - 00:06  ·  #149
Dat Volvovet is goud (waard)! Ach, je weet wel zeker dat het goed is. Dat is ook wat waard.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Dual massa vliegwiel en koppeling vervangen

 · 
Posted: 26.06.2018 - 00:07  ·  #150
en respect dat je dit gewoon gedaan hebt!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0