Dual massa vliegwiel en koppeling vervangen

Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

Re: Dual massa vliegwiel en koppeling vervangen

· 
Posted: 26.06.2018 - 06:05  ·  #151
Mooi gedaan ! Als vet voor de price-as volstaat gewoon een klein likje wiellager vet ook hoor :)
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.06.2018 - 07:54  ·  #152
Dank.
Al blijf ik mij afvragen: als 'simpel' vet volstaat, waarom zouden ze dan speciaal 'vet' adviseren? Zoals Blade al opmerkte, in het begin paste Volvo dit niet toe. Blijkbaar was er een reden om het later wel te gaan doen.
Daarbij vraag ik mij af waarom Castrol haar prise-as vet van de markt gehaald heeft (in de Benelux) en LuK prise-as vet nergens meer te krijgen is.

Anyway, ik heb het er op zitten en heb in ieder geval de zekerheid dat er een goed produkt op zit. Bij twijfel ga ik liever op zeker.
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.06.2018 - 08:06  ·  #153
Daar heb je helemaal gelijk in ! Ik zal het proberen uit te leggen; het gebruik van wat vet is gekomen nadat er door verkeerde montage een aantal koppelingen stuk zijn gelopen (lees verkeerd monteren, vliegwiel niet schoon, price-as niet schoon / ontroest e.d.). Bepaalde fabrikanten van koppelingen hebben toen dat vet bedacht, maar omdat is gebleken dat een hoop mensen nu alles onder vet smeren (dus veels te veel is het ook weer van de markt gehaald praktisch). Als je een koppeling goed monteert en schoonmaakt kun je hem heel goed zonder vet of wat dan ook monteren (dus droog), mits alles goed gangbaar is en de koppelingsplaat makkelijk over de price-as schuift. In het laatste zit vaak het grootste knelpunt helaas.

Ik monteer al ruim 30 jaar koppelingen, zowel voorwiel- als achterwiel aangedreven auto's en 4WD, en altijd alleen met wat wiellagervet (heel klein beetje) op de punt van de price-as en nergens anders, het gebruik van dit vet vergemakkelijkt het terugplaatsen van de versnellingsbak op de juiste manier. Het vet plaatsen op de price-as zelf is een not done want als je het teveel gebruikt (en dat gebeurt vrij snel) dan heb je de hele koppelingsplaat onder het vet zitten. Waar je eventueel nog wat vet kunt smeren is aan het binnenkant van het druklager, maar ook hier geld als de price-as goed schoon is en de bus idem waar deze as in draait, moet het druklager er zo over heen glijden zonder ook maar enige weerstand.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 26.06.2018 - 08:27  ·  #154
helemaal helder omschreven en overeenkomstig met mijn ervaringen.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 26.06.2018 - 08:44  ·  #155
Ik had laatst nog een polotje uit 2007, koppeling leek versleten, hadden een stel prutsers de prise-as vol met dat witte keramische gauwgom vet (remmenvet, troep eerste klas) vol gesmeerd. Het lijkt erop alsof in dat vet heel veel krijt zit (schoolbordkrijt) word kneiterhard na verloop van tijd. Plaat kon dus niet meer schuiven over de as.

Vet van sachs is meer dan prima. lagervet ook weleens gebruikt bij mijn oude eigen auto, ging ook jaren goed. Heel licht aan begin spiebanen aanbrengen, en plaat meermaals heen en weer halen.

Edit:

Ik gebruik dus van LUK😂
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 26.06.2018 - 18:07  ·  #156
Het is en blijft een hoop werk.
Maar wel heel mooi dat het je gelukt is.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 27.06.2018 - 22:03  ·  #157
Dat aantal uren kwam ik ook wel aan. Met uitzoeken en andere zaken die dan toch ook op je pad komen... ik was op dag 1 met 3 man, en dag twee met twee man.
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.06.2018 - 05:33  ·  #158
Het is een bokkeklus, zeker als je het voor het eerst doet en alleen bent. De handbakken zijn nog wel te doen qua gewicht om eronder uit te trekken, maar bij een automaat wissel kun je beter het hele blok + bak eruit trekken. Vaak ben je dan sneller als het werken via de zijkant.
JOv70BI

Subject:

· 
Posted: 28.06.2018 - 10:03  ·  #159
...
Ed
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.06.2018 - 16:54  ·  #160
Waarom specifiek bij de automaat ook de motor eruit Dirk? Een handbak is ook te zwaar om zonder transmissiekrik te werken, dus die paar kilo extra van de automaat maakt dan toch niet zoveel meer uit?
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 28.06.2018 - 18:28  ·  #161
Quote door JOv70BI

Quote door Dirk342

Het is een bokkeklus, zeker als je het voor het eerst doet en alleen bent. De handbakken zijn nog wel te doen qua gewicht om eronder uit te trekken, maar bij een automaat wissel kun je beter het hele blok + bak eruit trekken. Vaak ben je dan sneller als het werken via de zijkant.

Als hij bij mij ooit zover is Dirk , kom ik wel bij je langs maar help dan mee, dat woord alleen al "bokkeklus" wil ik dan niet horen haah ;)

Ik hoop trouwens dat daar we weinig km's maken de V de tijd voor dit uitzit

Ik denk dat ik rechtstreeks naar Martin of Gery kachel met een kapotte automaat..
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.06.2018 - 05:27  ·  #162
Een handbak (M56 en/of M66) kun je alleen via de zijkant wel weg krijgen (zonder hulpmiddelen) en er ook weer op krijgen als je alleen bent, een automaat bak echt niet zonder hulpmiddelen. Bak is echt veel zwaarder als een gewone handbak. Daarom is het veel makkelijker bij automaten om de gehele combi eruit te trekken en dan de bak van de motor af te halen. Als de motor goed recht staat, schuif je de bak er zo af en red je het alleen ook makkelijk zonder hulpmiddelen.

@John, is prima, maar ik blijf het een bokkeklus vinden via de zijkant.
JOv70BI

Subject:

· 
Posted: 29.06.2018 - 08:00  ·  #163
...
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.07.2018 - 12:08  ·  #164
De eerste 1000 km zit er weer op.
Een korte rij- impressie na de vervanging van koppeling en DMF:
- koppeling gaat heerlijk soepel en vloeiend.
- versnellingsbak schakelt ook veel soepeler (terwijl de oude koppeling het op zich goed deed)
- motorvermogen lijkt soepeler te worden afgegeven

Wel lijkt het aanslaan van de airco nu meer voelbaar. Maar misschien heeft dat meer te maken met de hoge buitentemperaturen momenteel.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 01.07.2018 - 13:47  ·  #165
Of de airco is bijna leeg?

Selected quotes for multi-quoting:   0