Als je het subframe verwijdert waar kantelt het blok dan? Andere voertuigen hebben bij de distributiezijde nog een motorsteun boven. Onze volvo's niet. Blok moet toch scheef hangen om bak te kunnen verwijderen
Het blok hangt op 3 punten op het subframe en zit op 1 punt aan de bovenkant vast. (als ik het goed bekeken heb)
Om hem te laten zakken moet die bovenste ook los. Kortom de motor hangt dan alleen aan de tijdelijke balk.
Waarschijnlijk om het motorblok omhoog te houden en de bak te kunnen zakken. Die volvo motorbalk is dus ook scharnierpunt of zakt motor net zo ver naar beneden als de bak
Mijn zorg is of de de plek waar de steun op de auto staat het totale gewicht van de motor kan dragen, of dat er nog een extra plaatje voor drukverdeling nodig is.
Mijn ervaring met sleutelen is dat je soms denkt "ik maak dat half los en dan kan ik er precies bij" dat dat niet werkt. Of je haalt je handen open, of er breekt iets af, met als gevolg dat je het alsnog helemaal weg gaat halen. Dus ben je uiteindelijk meer tijd kwijt dan dat je het vanaf het begin meteen netjes had weggehaald.
En ik had een motorsteun onder de motor gezet, het subframe kon helemaal zakken maar zat om deze motorsteun heen en kon dus niet onder de auto weg, maar dat was geen enkel probleem.
Dat is ook exact mijn manier van sleutelen. Als ik wat meer moet weg sleutelen om vervolgens beter bij het onder te kunnen waar wat mee gebeuren moet dan sleutel ik met plezier wat extra's los. Uiteindelijk heb je er dan een hoop plezier van is mijn ervaring.
Bigdog
Administrator
Geslacht: Locatie: De glimlach van Twente Homepage:volvov70forum.com Berichten: 39950 Geregistreerd: 07 / 2009
Ik demonteer de wisselbak met een motortakel en een spanband om de wisselbak.
Hierdoor heb je weinig kracht nodig om hem je verwijder en later weer makkelijk te monteren , omdat de wisselbak is aan een punt is opgehangen en in evenwicht is.