Dual massa vliegwiel en koppeling vervangen

brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Dual massa vliegwiel en koppeling vervangen

· 
Posted: 18.06.2018 - 14:50  ·  #106
Ja da's inderdaad een punt, had ik niet goed in mijn 'hoofd' zitten.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 18.06.2018 - 18:37  ·  #107
Als het subframe los is geweest en ook al lijkt hij op dezelfde plek teruggemonteerd te zijn, dan nog moet je uit laten lijnen.
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.06.2018 - 19:46  ·  #108
Ik weet dat ik inderdaad na afloop moet uitlijnen.
Waar het mij omgaat, of de mogelijkheid bestaat dat het subframe evt. dusdanig scheef gemonteerd zou kunnen worden, dat het buiten de toleranties valt van het uitlijnen.

Heeft iemand hier nog een idee over:
Vida schrijft voor dat bij het verwijderen van de assen, de "haakse tandwieloverbrenging" losgemaakt en met een kabelstrop opgehangen moet worden.
Maar is dat niet wat alleen voor een AWD-uitvoering geldt?
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 18.06.2018 - 20:30  ·  #109
Dat zal alleen voor de AWD versies zijn.
Het subframe zit vrij ruim op de bouten vast, dus daar heb je aardig wat speling. Probeer t zo goed mogelijk weer terug te plaatsen kijkend naar de "moeten" en het vuil. daarna moet je toch uitlijnen.
Ik had het achtersubframe scheef zitten, tijdens het uitlijnen hebben we de bouten een beetje los gedraaid, het subframe iets gedraaid en daarmee de grove instelling goed gemaakt. toen vast gezet en de normale uitlijn procedure gevolgd.
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.06.2018 - 20:48  ·  #110
@Walterj,

Zoiets vermoede ik dus al. Ik ga kijken of ik het subframe dus kan merken t.o.v. het chassis.

Wat anders:
Volvo schrijft ook bij een niet-zelfstellende koppeling ook de drukpers 9995662 voor. Omdat die hol is kan de centreerdoorn blijven zitten. Echter de drukpers uit een universele pers heeft geen holle as.
Nu dacht ik om de universele pers iets anders te gebruiken zodat de centreerdoorn toch kan blijven zitten:

Qua krachtverdeling zou het m.i. toch op hetzelfde neer moeten komen lijkt mij (mits evenveel aan de moeren op de 3 assen wordt gedraaid).
Of zie ik nu iets over het hoofd?
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.06.2018 - 06:26  ·  #111
Je moet nooit Vida blind volgen, het is slechts een hulpje... Iedere monteur zal je dat bevestigen...... En ja, het is (zowel in praktijk als in theorie) mogelijk om het subframe scheef onder de auto te hangen dus buiten de specificaties. Maar een goede monteur hangt het subframe terug op dezelfde plek als hij er vandaan kwam dit kun je ook gewoon zien aan de slijtage plekken hoe hij zat :). Hetzelfde geld voor de koppeling, bij sommige heb je geen speciale druktool nodig en kun je zo monteren (volgens mij die van jou ook) gezien zijn leeftijd....
eric27
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Homepage: autorijschooletimm…
Subject:

· 
Posted: 19.06.2018 - 07:10  ·  #112
Ik heb het subframe ook verwijderd maar volgens mij bij het monteren echt geen probleem en de auto spoort uitstekend.
Dan staat er bijvoorbeeld in Vida dat je de koelwaterslangen van de verwarming moet loshalen om de motor voldoende te laten zakken. Nou als je een beetje kijkt dan is dat dus echt niet nodig je kunt de motor echt voldoende laten zakken om de bak er makkelijk af te halen en makkelijk er op te krijgen.
Een voorbeeld bijvoorbeeld niet klakkeloos alles opvolgen eerst kijken en denken.

Eric.
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.06.2018 - 19:56  ·  #113
Eens. Daarom probeer ik ook in te schatten in hoeverre het zinvol is Vida te volgen. Maar voor mij als leek is het wel een leidraad.

Vandaag overigens met de klus begonnen.
Wel wat onverwachts: de motorbalk (voor het ophangen van de motor) blijkt aan de krappe kant te zijn voor een V70. Ik had verwacht dat ie in de buitengoot tegen het zijscherm aan kon staan, maar staat nu aan de binnenkant er van. Ik vraag me af of het daar sterk genoeg is. Voor de zekerheid ook maar de motor aan de onderkant ondersteunen.

Het gaat allemaal niet zo snel: ik werk in mijn eentje en regelmatig komt er weer iets tussen door, dus het zal wel de nodige dagen gaan kosten.
eric27
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Homepage: autorijschooletimm…
Subject:

· 
Posted: 19.06.2018 - 20:48  ·  #114
Volgens mij moet dat kunnen ik heb dat zelf ook gedaan en ook wel eens ergens anders gezien.

Eric.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.06.2018 - 22:52  ·  #115
Ik was met hulp erbij ook twee dagen zoet. En beter iets langzamer en in 1 keer goed.
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.06.2018 - 05:09  ·  #116
Motorbalk kan rustig op de binnenscherm steunen, is geen enkel probleem (doe het hier precies hetzelfde)
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.06.2018 - 19:10  ·  #117
Vandaag weer een stap verder.
Het subframe is er onder weg. Wat moet er een hoop los zeg.
Respect voor al degene die deze klus al een keer gedaan hebben!!

Bij het laten zakken van het subframe kwam ik er achter dat er nog een kabel tussen de stabilisatorstang door liep, waardoor de stabilisatorstang aan een kant nog los moest.

De stuurinrichting heb ik opgehangen met dubbele tyraps precies op de hoogte als deze op het subframe rust. Dat moest ik later overigens aanpassen toen ik aan 1 kant het blok liet zakken, omdat anders de uitlaat tegen de stuurinrichting aankwam.
Uiteindelijk kwam er relatief weinig gewicht aan de tyraps te hangen, omdat de stuurinrichting nog vastzit aan het draaiende gedeelte bij het wiel, die vervolgens weer hangt aan de schokdemper.

Bout nr. 7 van de versnellingsbak kreeg ik niet verwijderd, zodat ik eerst de motorsteun (3 bouten) moest verwijderen. Een plek waar ik erg slecht bij kon.
Ik was zo weer een uur verder.

Met het verwijderen van de steekas links gebeurde in een flits, waar ik bang voor was: de as schoot uit z'n axiale bevestiging aan de bakzijde. Ik kreeg hem, zonder het rubber los te halen er wel weer in, maar vraag mij af, of dat voldoende is, of dat ik toch de hoes moet openmaken voor controle.
Weet iemand raad?
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.06.2018 - 23:08  ·  #118
Ja leuk he die benzineleiding over het subframe. >_<
Dit is ook HET moment om de rubbers van de stabistang te controleren en/of te vervangen.
Alleen nu kun je er fatsoenlijk bij.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 20.06.2018 - 23:15  ·  #119
Die pvc slang is van de tank ontluchting. Loopt naar evap toe. Die kan je zo los trekken aan 1 kant. Stelt niks voor. Stabi stang hoeft dus niet los.

Ik zou de hoes open maken.

En evt alle hoezen vd assen vervangen als deze nog nooit zijn gedaan.

Lekker nieuw vet erin.
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 21.06.2018 - 00:20  ·  #120
Als je de assen met 6 kogels hebt, dan is het vrijwel zeker mis. Heb je die met 3 kogellagers, dan is de kans vrij groot dat het goed gegaan is.
Ik zou het risico niet nemen.

hier vindt je een fimpje hoe je een as met 6 kogels terug in elkaar zet
Koop wat latex handschoenen en regel een stapeltje poetsdoeken, want dat molybdeenvet is ranzig spul.

Selected quotes for multi-quoting:   0