dual massa vliegwiel

 
 
 
 
 
mscherpbier
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 53
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

dual massa vliegwiel

 · 
Posted: 19.03.2012 - 07:14  ·  #1
Waarschijnlijk moet ik binnen niet al te lange tijd mn koppeling vervangen. Ik vroeg me alleen af of er in een volvo v70II(n) 2.4 D 2000 een dualmassa vliegwiel zit. Want dan wordt het grapje wat duurder a 700 euro.
breakman
 
Avatar
 
Subject:

Re: dual massa vliegwiel

 · 
Posted: 19.03.2012 - 11:29  ·  #2
er zit een dual mass vliegwiel in. en dit laat de prijs idd oplopen. Reken op een 800-900 EUR voor het vliegwiel ongeplaatst.
mscherpbier
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 53
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: dual massa vliegwiel

 · 
Posted: 19.03.2012 - 11:36  ·  #3
pff maar wel noodzakelijk om te vervangen? bij vervanging koppeling
JérômeV70R
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeeland
Berichten: 114
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: dual massa vliegwiel

 · 
Posted: 19.03.2012 - 11:50  ·  #4
Je spaart een hoop sleutelwerk uit door het ineens te doen. Bij mijn vorige 1998er V70 moest de motor los, subframe er onder vandaan, motor kantelen en ga zo maar door. Dit was alleen maar om de koppeling te vernieuwen. Bij je vliegwiel zul je, volgens mijn beperkte kennis, hetzelfde sleutelwerk moeten verrichten. Als je het zelf doet en er aardigheid in hebt, lekker laten zitten dat vliegwiel. Besteed je het uit, dan zou ik het ineens meepakken, spaart je een klap met geld uit aan arbeidsloon, mocht het vliegwiel er toch aankomen. Vergeet ook niet je olieafdichting mee te vernieuwen....

LET WEL: dit is mijn PERSOONLIJKE mening, een ander ziet het misschien weer anders....

Succes,

Jérôme
breakman
 
Avatar
 
Subject:

Re: dual massa vliegwiel

 · 
Posted: 19.03.2012 - 13:01  ·  #5
De meeste DM-vliegwielen sneuvelen samen met de koppeling ( 200.000-250.000 km) .
Zoals Jérome aangeeft is het inderdaad een hoop werk. Het subframe moet er onder uit, motor wordt met een takel omhoog gehouden, versnellingsbak moet er af... Je neemt het dus best mee. Vergeet inderdaad niet de oliekeerkring en de vriesplug te laten vervangen. Die 2 kosten om en bij de 20 EUR samen en daar durven ze later wel eens te gaan lekken.
Voor een volledige koppeling en vliegwielwissel bij een specialist ( niet dealer ) moet je een 1800 -1900 EUR rekenen.
Pijnlijk maar jammer genoeg noodzakelijk !

Veel succes ermee !
mscherpbier
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 53
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: dual massa vliegwiel

 · 
Posted: 19.03.2012 - 19:14  ·  #6
mijn dank voor de reacties is die 1900 incl arbeid of komt dat er nog bij?
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: dual massa vliegwiel

 · 
Posted: 19.03.2012 - 21:04  ·  #7
Heren,

Mijn V70 uit 2002 heeft er inmiddels 267000km op zitten. De koppeling doet het nog prima maar mijn nieuwsgierigheid door het voorgaande is wel gewekt. Om ff €1900,-- neer te leggen is niet voor iedereen "zo maar ff" te doen.

Daarom de vraag:
Wat voor effect heeft een vast vliegwiel op het gedrag/comfort van de auto? Is er iemand die daar ervaring mee heeft?

Als er ervaringsdeskundigen zijn dan zie ik graag hun antwoord, dat liever dan "ik denk dat...." en "het zal wel...."

Een vast vliegwiel is veel minder kostbaar dus als het budget het niet toelaat een mogelijk noodzakelijke optie. Maar dan liever wel van te voren weten wat je er van mag en kunt verwachten.

Alvast bednakt voor de info
mscherpbier
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 53
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: dual massa vliegwiel

 · 
Posted: 20.03.2012 - 08:44  ·  #8
Het vliegwiel of 2-massavliegwiel
Het vliegwiel is normaliter een metalen schijf uit één geheel. Bij de meeste modernere dieselmotoren bestaat het vliegwiel echter uit meerdere delen. We spreken dan van een 2-massavliegwiel. Automotoren met een hoog koppel dat niet alleen door de veren van de koppelingsplaat opgevangen kan worden, hebben een 2-massavliegwiel. Het 2-massavliegwiel bestaat eigenlijk uit een binnenwerk dat veert in het buitenwerk. Op die manier worden trillingen tegengegaan. Als een 2-massavliegwiel verslijt en de verende werking afneemt gaat de koppeling “bibberen” en het vliegwiel rammelen. Uiteindelijk zal de motor ook gaan trillen, waardoor de auto gaat schokken bij het rijden.

is dit een antwoord op je vraag
breakman
 
Avatar
 
Subject:

Re: dual massa vliegwiel

 · 
Posted: 20.03.2012 - 09:57  ·  #9
Je gaat inderdaad alle schokken en trillingen van de motor onder belasting doorgestuurd krijgen naar de rest van de auto. Daarenboven, denk ik niet dat het zomaar past...

@mscherpbier : Die 1900 EUR was bij mij incl. arbeidsloon. Nogmaals : dit was bij een volvo-specialist en niet een dealer, daar mag je nog een paar honderden euro's bijtellen.

Indien gewenst wil ik je het adres wel geven ( In België)
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: dual massa vliegwiel

 · 
Posted: 20.03.2012 - 22:18  ·  #10
Quote

is dit een antwoord op je vraag


Ja, dank je, dit geeft wel enigzins een duidelijk beeld.
Ik kan me voorstellen dat de vibraties van de motor voelbaar worden bij een vast vliegwiel. Waarom de auto gaat schokken is me niet geheel duidelijk. Heeft de niet dempen van onregelmatigheden in de rotatie van de krukas direct gevolg op het soepel lopen van de motor. Of wel, kan een inspuitmoment "verkeerd" vallen doordat de krukas minder "vrij" kan draaien (wordt als het ware tegengehouden omdat er een vaste verbinding is via de transmissie tussen krukas en wegdek) Het lijkt me ver gezocht maar ik probeer me een voorstelling te maken van wat er gebeurd en waarom dat dan gebeurd.
mscherpbier
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 53
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: dual massa vliegwiel

 · 
Posted: 31.03.2012 - 14:52  ·  #11
Koop het vliegwiel toch maar in Engeland scheelt 350 euro
SamSterckval
 
Avatar
 
Subject:

Re: dual massa vliegwiel

 · 
Posted: 01.04.2012 - 16:13  ·  #12
Je kan gewoon vaste vliegwielen krijgen denk ik hoor, meen er ooit is ergens 1 gezien te hebben voor een T5, is denk ik dezelfde koppeling.
Maar als je dat doet, hou er dan rekening mee dat je bak wrs aan gort gaat met een diesel ( Trilt veel harder, en de krukas draait veel minder eenparig als bij een benzine ).
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: dual massa vliegwiel

 · 
Posted: 01.04.2012 - 16:44  ·  #13
Quote

en de krukas draait veel minder eenparig


Dat is precies wat ik wilde weten. Dank!
mscherpbier
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 53
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: dual massa vliegwiel

 · 
Posted: 02.04.2012 - 07:07  ·  #14
Quote door SamSterckval

Je kan gewoon vaste vliegwielen krijgen denk ik hoor, meen er ooit is ergens 1 gezien te hebben voor een T5, is denk ik dezelfde koppeling.
Maar als je dat doet, hou er dan rekening mee dat je bak wrs aan gort gaat met een diesel ( Trilt veel harder, en de krukas draait veel minder eenparig als bij een benzine ).


Het betreft een 2 massa vliegwiel die zijn dus blijkbaar in engeland 350 eur goedkoper incl verzending van LUK
Rob91168
 
Avatar
 
Subject:

Re: dual massa vliegwiel

 · 
Posted: 02.04.2012 - 15:30  ·  #15
Ik heb net zelf mijn 2 massa vliegwiel vervangen, een hele klus!! Gelijk ook de fuseekogels en wat motorsteunen vervangen.
Ik heb € 606,- betaald voor een LUK vliegiwel. dit is incl. de btw.
40dkm geleden de koppeling vervangen en het vliegwiel toen niet!! daar heb ik dus spijt en heel veel werk van gehad.


gr Rob
 
Selected quotes for multi-quoting:   0