Mijn vrouw heeft in april een V70 2.0F uit 2010 gekocht met ongeveer 116.000 op de teller en 6 maanden BOVAG garantie. Dit is een V70 met de 145 pk 2 liter viercilinder B4204S4 motor en MTX75 bak die ook in de C30/S40/V50, Ford Mondeo en Mazda 6 is geleverd. Ik weet het, dat is geen Volvo motor, dus spaar me de opmerkingen dat het allemaal Ford rommel is en dat die motor in de V70 niet bepaald overhoudt. Dat weten we allemaal wel.
De auto is geïmporteerd uit Zweden en heeft daar bij 113.000 km nog een grote beurt gehad, de 6 jaar/120.000 km beurt inclusief klepspeling controleren. Bij 72.000 km is onder garantie de versnellingsbak vervangen, zo blijkt uit de meegeleverde (Zweedse) servicehistorie.
Nu de garantie bijna afloopt heb ik de auto naar een Volvo dealer (Serva in Amersfoort) gebracht om 'm helemaal na te laten kijken op eventuele defecten. En dat hebben ze gedaan.
- Achterasrubbers versleten
- Uitlaat lekt bij het spruitstuk
- Vliegwiel versleten
Achterasrubbers en uitlaat, dat kan ik nog begrijpen na 7 jaar. Maar het dubbelmassa vliegwiel? Ik had als klacht namelijk dat de auto stationair een beetje ging zagen bij koude motor, en dat 'ie soms bokt bij het optrekken. Maar niet de ratels die bij een defect vliegwiel horen. Ik heb het al laten en in Vida, er zit wel degelijk een dubbelmassa vliegwiel in.
Is dit normaal, dat bij een benzinemotor na een jaar of 7 en 122.000 km het dubbelmassa vliegwiel de geest geeft?
Afijn, dat wordt een interessante garantieclaim voor de verkoper.
De auto is geïmporteerd uit Zweden en heeft daar bij 113.000 km nog een grote beurt gehad, de 6 jaar/120.000 km beurt inclusief klepspeling controleren. Bij 72.000 km is onder garantie de versnellingsbak vervangen, zo blijkt uit de meegeleverde (Zweedse) servicehistorie.
Nu de garantie bijna afloopt heb ik de auto naar een Volvo dealer (Serva in Amersfoort) gebracht om 'm helemaal na te laten kijken op eventuele defecten. En dat hebben ze gedaan.
- Achterasrubbers versleten
- Uitlaat lekt bij het spruitstuk
- Vliegwiel versleten
Achterasrubbers en uitlaat, dat kan ik nog begrijpen na 7 jaar. Maar het dubbelmassa vliegwiel? Ik had als klacht namelijk dat de auto stationair een beetje ging zagen bij koude motor, en dat 'ie soms bokt bij het optrekken. Maar niet de ratels die bij een defect vliegwiel horen. Ik heb het al laten en in Vida, er zit wel degelijk een dubbelmassa vliegwiel in.
Is dit normaal, dat bij een benzinemotor na een jaar of 7 en 122.000 km het dubbelmassa vliegwiel de geest geeft?
Afijn, dat wordt een interessante garantieclaim voor de verkoper.