Vandaag de dynamo van mijn S60 gaan vervangen. Hierbij een verslag.
Eerst de accupool losmaken!
1e stap:
Het stuurbekrachtiging reservoir losgehaald en de slang los gemaakt van de klem.
2e stap:
De multiriem spanner ontspannen met een torx T60 en de riem losgehaald. Het best is een 3/8 dopsleutel.
3e stap:
De stuurbekrachtiging pomp losgehaald door de 3 bouten (dop 12) los te halen via de gaten van de poelie. En deze samen met het reservoir boven op de motor neerleggen.
4e stap:
De bovenste koelingslang loshalen en de koelvloeistof opvangen in een bak.
5e stap: De stekker van de dynamo loshalen en de moer (in het zwarte kunstof deel met een ringsleutel 13) om de kabel verwijderen.
6e stap:
De twee combinatie bouten (lange bouten) tussen de dynamo en de aircopomp losmaken met dop 12.
Daarnaast aan de bovenkant, maar net achter de poelie met dop 12 losmaken.
7e stap:
Met wat gepast geweld de dynamo naar je toe trekken etc. Ik heb een wringijzer gebruikt bij het laatste stukje wrikken.
Als laatste met beleid de dynamo eruit tillen.
8e stap:
Terugplaatsen van de “verse” dynamo.
Ik heb met het wringijzer, aan de linkerkant van waar de dynamo herplaatst moet worden, een kleine mm breder gemaakt om het terugplaatsen te vergemakkelijken.
Op de foto’s zie je waar de dynamo tussen geklemd moet worden.
Daarna zet je alles in omgekeerde volgorde terug.
Eerst de accupool losmaken!
1e stap:
Het stuurbekrachtiging reservoir losgehaald en de slang los gemaakt van de klem.
2e stap:
De multiriem spanner ontspannen met een torx T60 en de riem losgehaald. Het best is een 3/8 dopsleutel.
3e stap:
De stuurbekrachtiging pomp losgehaald door de 3 bouten (dop 12) los te halen via de gaten van de poelie. En deze samen met het reservoir boven op de motor neerleggen.
4e stap:
De bovenste koelingslang loshalen en de koelvloeistof opvangen in een bak.
5e stap: De stekker van de dynamo loshalen en de moer (in het zwarte kunstof deel met een ringsleutel 13) om de kabel verwijderen.
6e stap:
De twee combinatie bouten (lange bouten) tussen de dynamo en de aircopomp losmaken met dop 12.
Daarnaast aan de bovenkant, maar net achter de poelie met dop 12 losmaken.
7e stap:
Met wat gepast geweld de dynamo naar je toe trekken etc. Ik heb een wringijzer gebruikt bij het laatste stukje wrikken.
Als laatste met beleid de dynamo eruit tillen.
8e stap:
Terugplaatsen van de “verse” dynamo.
Ik heb met het wringijzer, aan de linkerkant van waar de dynamo herplaatst moet worden, een kleine mm breder gemaakt om het terugplaatsen te vergemakkelijken.
Op de foto’s zie je waar de dynamo tussen geklemd moet worden.
Daarna zet je alles in omgekeerde volgorde terug.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).